تحلیل کارشناسی از اثر کوتاه و بلندمدت حضور ایران در فهرست سیاه FATF

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس آرگون درباره تاثیر ورود ایران به فهرست سیاه FATF به ایسنا گفت: در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا علیه اقتصاد ایران وضع کرده، ورود به لیست سیاه FATF تاثیر منفی ناگهانی یا جدی نخواهد داشت اما در بلندمدت نحوه حفظ ارتباط با این نهاد اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: FATF به عنوان نهادی بین‌المللی که در حوزه مبارزه با پولشویی فعالیت می‌کند در دهه‌های گذشته با جذب اکثر کشورهای جهان توانسته جایگاه مهمی به دست آورد.اما شاید عضویت در این گروه برای ایران امتیاز مثبت مهمی به وجود نمی‌آورد اما قطعا عدم عضویت می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: در شرایطی که آمریکا سخت ترین تحریم‌ها را علیه اقتصاد ایران وضع کرده و عملا دسترسی به خدمات بانکی بین المللی دشوار شده،حضور یا عدم حضور در این فهرست در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر اقتصاد نخواهد داشت.

آرگون اضافه کرد: حفظ ارتباط با نهادهای بین المللی و برقرار ماندن زیرساخت‌های جهانی اقتصاد برای ایران اهمیت فراوانی دارد. هرچند تحریم هستیم و بسیاری از اقدامات بین‌المللی تحت تاثیر این موضوع است اما این دوران دائمی نخواهد بود.

وی افزود: شفاف سازی سیاست ایران در قبال FATF و تلاش برای رسیدن به تصمیمی نهایی با محوریت اقتصاد اهمیت فراوانی دارد. در شرایطی که تحریم‌های بانکی کنار رفته باشند برای ارتباط گیری با بانک‌های جهانی، نیاز به زیرساخت‌های لازم داریم.

انتهای پیام