زمان اعمال و نحوه محاسبه حجم مبنا شرکت های بورسی و فرابورسی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس طی اطلاعیه ای با توجه به افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات در اکثر نمادهای بورس تهران و به منظور ارتقاء سطح اثربخشی و کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا، بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و تقاضای بورس تهران و مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس اعلام کرد: شیوه محاسبه حجم مبنا از ۱۲ اسفند ماه به شرح ذیل اعمال خواهد شد.

حجم مبنای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران بر اساس فرمول قبلی( ماده واحده مصوبه ۲۸ بهمن سال ۹۳ هیئت مدیره سازمان بورس) چهار در ده هزار سهام شرکت است به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها و برابر با ۵ میلیارد تومان و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت های با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومان و بالاتر ۱۲ میلیارد تومان و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان، ۱۰ میلیارد تومان تعیین شد.

تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهام در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود. همچنین در صورت اقدامات شرکتی، تغییرات حجم مبنا بر اساس مقررات و با رعایت نصاب های این مصوبه محاسبه و اعمال می‌شوند.

همچنین شرکت فرابورس با توجه به موافقت شورای عالی بورس و مصوبات ۷ اسفند ماه جلسه هیات مدیره سازمان بورس اعلام کرد: از روز دوشنبه ۱۲ اسفند ماه برای تمامی شرکت های مندرج در بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس حجم مبنا معادل ۴ در ده هزار تعداد سهام شرکت اعمال شود. حداقل و حداکثر ارزش مبنای قابل اعمال به شرح جدول زیر تعیین می شود:

تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهام در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود. همچنین در صورت اعمال اقدامات شرکتی، تغییرات حجم مبنا بر اساس مقررات و با رعایت نصاب های این مصوبه محاسبه و اعمال می شود.

انتهای پیام