جزییاتی از پیشنهاد دو سناتور برای توافق جدید با ایران/ شاید بهترین زمان مذاکره

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از واشنگتن‌پست، رابرت منندز و لیندسی گراهام ، پیش‌نویس توافقی را در دست تهیه دارند که قرار است مرحله نخست آن معطوف به نگرانی‌های هسته‌ای باشد که علاوه بر ایران شامل کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نیز خواهد شد و در مرحله دوم نیز ایران و آمریکا را به پای میز مذاکره کشانده تا با حل‌ و فصل اختلافات به توافقی جامع دست پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، پس از دیدار خبرساز کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی و محمدجواد ظریف در نشست امنیتی مونیخ، اکنون تلاش‌ سناتورهای آمریکایی برای کشاندن واشنگتن و تهران به میز مذاکرات با مانعی مواجه شده که موجب شده به‌دنبال ترسیم طرحی برای رسیدن به توافقی بهتر باشند. این درحالی است که آنها بتوانند مجلس سنا و ترامپ را متقاعد سازند که چنین طرحی می‌تواند سرآغاز یک مسیر دیپلماتیک باشد.

بر اساس این طرح،آمریکا می‌تواند توافق هسته‌ای جدیدی را همزمان به ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پیشنهاد دهد. نخستین بخش این توافق قرار است اطمینان حاصل کند که ایران و دیگر کشورهای این منطقه دسترسی لازم را به سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز و تامین انرژی خواهند داشت. در ازای این تضمین هم ایران و هم کشورهای حاشیه خلیج فارس باید از امکان غنی‌سازی داخلی اورانیوم برای همیشه صرف‌نظر کنند.

البته ایران دارای ظرفیت غنی‌سازی عظیمی است که کشورهای عربی خلیج‌فارس از چنین امکانی برخوردار نیستند. اما ایران نیز می‌تواند در ازای موافقت با این طرح از بخشی از تحریم‌ها رها شده و پس از آن پای میز مذاکره برای رسیدن به توافقی جامع که شامل محدود ساختن برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای در ازای رفع گسترده تحریم‌ها است تلاش کنند.در نهایت نیز توافق نهایی پس از تصویب در سنای آمریکا به معاهده لازم‌الاجرا بدل می‌شود تا ایران اطمینان یابد که روسای‌جمهور آتی آمریکا آن‌گونه که ترامپ از توافق برجام اوباما خارج شد،امکان خروج از آن را نداشته باشند.

گراهام در این باره گفت: توافق هسته‌ای کنونی با ایران از اساس دچار نقص‌های شدیدی است اما این به منزله پایان قصه نیست. هدف آن است که به ایران انرژی هسته‌ای بدون غنی‌سازی اعطا شود. در این صورت آنها می‌توانند به انرژی هسته‌ای موردنظر  دست یابند و جهان نیز هرگز نگران یک بمب اتمی نخواهد بود. چراکه ساخت بمب تنها در صورتی ممکن است که بتوان غنی‌سازی کرد.

وی افزود:در این طرح سوخت هسته‌ای که برای ایران در نظر گرفته خواهد شد در خارج از منطقه ذخیره می‌شود و یک کنسرسیوم بین‌المللی نیز می‌تواند بر عرضه آن نظارت کند. این طرح شباهت فراوانی به پیشنهاد روس‌ها نیز دارد که مسکو در سال ۲۰۰۵ به ایران ارائه کرد اما آن را رد کرد. اگر خواست ایران تنها در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای است، بنابراین نباید مشکلی از بابت چشم‌پوشی غنی‌سازی اورانیوم در سطوح استفاده‌های تسلیحاتی داشته باشد.

گراهام ادامه داد: اگر ایرانی‌ها این پیشنهاد را رد کنند،حداقل بی‌میلی آنها می‌تواند نیت اصلی ایران را برای در اختیار داشتن توانایی ساخت بمب هسته ای نشان دهد. در چنین زمانی دیگر رهبران اروپایی باید متقاعد شده باشند که به جرگه فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران بپیوندند.

منندز که از ابتدا نیز با اعطای حق غنی‌سازی به ایران در برجام مخالف بوده گفت: ایرانی‌ها یا به‌دنبال استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستند یا اینکه قصد دارند به ساخت بمب هسته ای دست پیدا کنند که در این صورت جامعه جهانی باید آن را بداند و از این رو به تحریم‌های آمریکا ملحق شود.

وی افزود: گراهام رابرات اوبرایان مشاور امنیت ملی ترامپ در جریان جزئیات این طرح قرار گرفته و همچنین با مقامات بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی نیز در واشنگتن دیدارهایی داشته است و رهبران اروپایی نیز در رابطه با ایده جدید در دیپلماسی با ایران بسیار هیجان‌زده بوده‌اند. وی همچنین این ایده را با رهبران مجلس نمایندگان آمریکا و شخص ترامپ نیز درمیان گذاشت.اگر چنین توافقی عملی شود، شایسته دریافت جایزه صلح نوبل خواهد بود و مرتب این را تکرار می‌کنم و امیدوارم ترامپ آن را بشنود.

رابرات اوبرایان در این رابطه گفت:این برنامه را می‌توان چرخشی در مواضع جمهوری‌خواهان تندرویی نظیر تام کاتن، تد کروز و مارکو روبیو دانست تا اندک معافیت‌های باقی مانده برای تجارت برخی کشورها با ایران نیز لغو شوند.

براساس این گزارش، شاید سناتورها حدس می‌زنند در روزهایی که تمام توجه ترامپ به پیروزی مجدد در انتخابات معطوف شده و قصد دارد تا به موفقیتی در سیاست خارجی به‌عنوان برگ برنده دست یابد، شاید بهترین زمان برای توافق با ایران نیز باشد.

اگرچه طرح گراهام منندز هرگز ممکن نیست به سیاست آمریکا بدل شود اما در یک زمینه حق با آنها است اگر ترامپ بخواهد به توافق هسته‌ای با ایران دست یابد باید نهایت همکاری را با کنگره داشته باشد.

انتهای پیام