مشخصات جامع زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه­ گذاری کشاورزی کوثر از ۳۰ بهمن ماه با نماد "زکوثر" به‌عنوان پانصد و سی و پنجمین شرکت پذیرفته‌شده در ﺑﺨﺶ کشاورزی و ﮔﺮوه پرورش حیوانات در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی بایستد.

طبق بررسی های بورس پرس، سرمایه گذاری کشاورزی کوثر ۱۶ خرداد سال ۱۳۶۲ به نام شرکت تصویران در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و نام آن ۱۴ مهر سال ۸۱ به سرمایه گذاری کشاورزی کوثر تغییر یافت. شرکت سازمان اقتصادی کوثر با مالکیت ۹۸.۵ درصد مالک این شرکت که دارای ۱۱۷ نفر نیروی انسانی است، محسوب می شود.

از آنجا که ماهیت اصلی شرکت سرمایه گذاری بوده، پروانه بهره برداری ندارد و پروانه های بهره برداری مربوط به شرکت‌های تابعه است. سرمایه اولیه شرکت یک میلیون تومان بوده و طی ۸ مرحله افزایش سرمایه به ۲۷۵ میلیارد تومان رسیده است.

سازمان اقتصادی کوثر مالک ۹۸.۵ درصد سهام و سرمایه گذاری آوانوین یک درصد، سرمایه گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر، نفت و گاز کوثر، توسعه مدیریت آوانوین، موسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر و سرمایه گذاری عمران و ساختمان معین کوثر هر کدام ۰.۱ درصد سهم این شرکت را در اختیار دارند.

موضوع فعالیت های اصلی

۱. سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل یا اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، موسسه و صندوق سرمایه پذیر را در اختیار گرفته و در آن نفوذ قابل ملاحظه یابد و شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر اعم از ایرانی یا خارجی در زمینه های کشاورزی، دامپروری، مرغداری، پرورش و صید آبزیان ،خوراک دام و طیور، صنایع تولید و فرآوری مواد اولیه، محصولات واسطه ای و نهایی و وابسته، دارو، واکسن، مکمل و ساخت و تولید تجهیزات مرتبط فعالیت کنند.

۲. انجام فعالیت های خدمات اجرایی در تهیه و خرید مواد اولیه و ماشین‌آلات برای اشخاص حقوقی سرمایه‌پذیر، خدمات طراحی و مهندسی اصولی و تضمین پروژه‌ها برای اشخاص حقوقی سرمایه‌پذیر، انجام مطالعات تحقیقات و بررسی‌های تکنولوژیکی فنی علمی بازرگانی و اقتصادی برای بهره برداری توسط اشخاص حقوقی سرمایه پذیر، تامین منابع مالی اشخاص حقوقی سرمایه‌پذیر از منابع داخلی شرکت یا از طریق سایر منابع از جمله اخذ تسهیلات بانکی به نام شرکت و شخص حقوقی با تامین وثیقه یا تضمین بازپرداخت از طریق شرکت یا بدون وثیقه و تضمین بازپرداخت، تدوین سیاست‌های کلی و راهبردی و مدیریتی اشخاص حقوقی سرمایه پذیر، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری به منظور معرفی به اشخاص حقوقی سرمایه پذیر و ارائه سایر خدمات فنی، مدیریتی ،اجرایی و مالی به اشخاص حقوقی سرمایه پذیر

۳. سرمایه گذاری با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات و نفوذ قابل ملاحظه در سهام ،سهم الشرکه و سایر اوراق بهادار دارای حق رای آن دسته از اشخاص حقوقی که خدمات موضوع بند ۲ و حمل و نقل، انبارداری، بازاریابی، توزیع و فروش محصولات را منحصراً به اشخاص سرمایه‌پذیر یا علاوه بر اشخاص سرمایه‌پذیر به دیگران ارائه می کنند.

۱۳ شرکت تابعه و درصد سهامداری

شرکت های مرغ مادیر دیزباد با ۱۰۰ درصد سهم، مرغ اجداد زربال، مرغک، اجداد سپیدان کوثر، شیمی دارو کوثر، آبزی اکسیر کوثر، کشت و صنعت اشراق، توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر و پیشگامان کشاورزی و صنعت کوثر دنا هر کدام با ۹۹.۹ درصد سهم، تولید گوشت مرغ ماهان با ۸۹.۴ درصد، کشت و صنعت شریف آباد با ۸۵.۹ درصد سهم، خوراک دام پارس با ۵۲ درصد سهم و پیشگامان کشاورزی کوثر کرمانشاه با تعلق ۹۹.۹ درصد سهام به شرکت مرغک، جزو شرکت های تابعه بشمار می آیند.

عوامل ریسک

ریسک نوسان نرخ سود: به دلیل طولانی بودن دوره عملیاتی ،شرکت های گروه به منظور جبران کمبود نقدینگی اقدام به دریافت تسهیلات بانکی از بانک ها می کنند. تبعات نرخ سود این تسهیلات و نوسان‌های آن تاثیر مستقیم بر روی هزینه های تولید آنها دارد. سود پرداختی بابت تامین نقدینگی موجب افزایش بهای مواد اولیه و کاهش سودآوری این شرکت ها خواهد شد و می‌تواند طرح‌های توسعه آنها را فاقد توجیه اقتصادی کند.

ریسک اقلیمی: به آن دسته از ریسک ها اطلاق می شود که مربوط به تغییرات پیش‌بینی نشده جوی و آب و هوایی یک اقلیم یا سرزمین است. مانند سرمازدگی، گرمازدگی، سیل و طوفان که به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیستند و می تواند تاثیر زیادی بر درآمد و هزینه‌های شرکت و بطور کلی سود آوری داشته باشند.

ریسک بیماری های واگیردار طیور: این ریسک شامل عواملی همچون تلفات، کاهش توان تولیدی دام و طیور ناشی از بیماری ها بخصوص آنفولانزا، هزینه های درمانی، پیشگیری و انتقال بیماری به انسان است. موجودی زیستی دام و طیور بزرگترین سرمایه در بخش دامپروری محسوب می‌شود لذا این ریسک تاثیر بسزایی در درآمدها و هزینه‌ها و در نهایت سودآوری و چشم انداز آتی شرکت خواهد داشت. انتقال بیماری از دام و طیور به انسان از بزرگترین ریسک های این صنعت است.

ریسک نوسان قیمت و تنظیم بازار: با وجود روند افزایشی در تولید سالانه، نوسان های ماهانه که متناسب با تقاضا برنامه ریزی نشده است باعث کاهش و افزایش مازاد تولید شده و تغییرات قیمت محصول را به دنبال خواهد داشت.

ریسک نقدینگی: با توجه به شرایط رکود تورمی در جامعه و سیاست های انقباضی دولت در جمع آوری نقدینگی و کنترل آن، طولانی بودن دوره عملیات شرکت های گروه، مشکل نقدینگی در سال های گذشته همواره بزرگترین دغدغه مدیران شرکت های تولیدی بوده است. برای تامین نهاده‌های مورد نیاز علاوه بر پرداخت سود وام های بانکی و برای خرید های غیر نقدی، تامین نهادها از اشخاص( حقیقی و حقوقی) در قبال پرداخت سود خرید مدت دار به ازای هر ماه، ۲ تا ۳ درصد مبلغ خرید که منجر به افزایش هزینه های بهای تمام شده خواهد شد.

ریسک قوانین و مقررات: تغییر قوانین و مقررات از جمله عوامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت ها است. شرکت های کشاورزی همواره تحت تاثیر تصمیم های دولت در مورد خرید تضمینی غلات، نرخ خوراک دام و غیره هستند.

نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها

چشم انداز شرکت

سرمایه گذاری کشاورزی کوثر با استقرار کامل زنجیره تامین و تولید در گروه شرکت های تحت پوشش و در قالب برندهای معتبر و خوشنام، منبع قابل اتکا برای تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز بازار های ملی و منطقه‌ای( آسیای غربی) خواهد بود و محصولات را با رعایت استانداردهای جهانی و حلال عرض خواهد کرد.

ماموریت شرکت

ماموریت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر شامل سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت های موسسات، مجتمع ها و طرح های تولیدی کشاورزی و دامپروری، مرغداری، پرورش و صید آبزیان، خوراک دام و طیور و صنایع تولید و فرآوری مواد اولیه محصولات واسطه ای و محصولات نهایی وابسته به فعالیت های فوق با هدف ارزش آفرینی برای سهامداران، شرکت های تابعه، مشتریان ،جامعه و کارکنان است.

انواع محصولات تولیدی شرکت های زیرمجموعه در سال مالی ۹۷

سبد سرمایه گذاری این شرکت در هفت حوزه کسب و کاری مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، آبزی پروری، دام سنگین و سبک، خوراک دام و گلخانه محصولات را به مشتریان ارائه می کند.

حوزه مرغ گوشتی: حوزه کسب و کار مرغ گوشتی در سرمایه گذاری کشاورزی کوثر یکی از قدیمی ترین حوزه های کسب و کار است که در ماتریس جنرال مکانیک در موقعیت برند یک و در ماتریس مزیت مادری در قلمرو محوری قرار دارد و استراتژی‌های توسعه را طلب می‌کند. شرکت در برخی از حلقه‌های زنجیره به عنوان رهبر بازار شناخته می شود لذا حفظ جایگاه و مزیت نسبی از طریق افزایش سرمایه گذاری ها در حلقه‌های زنجیره به‌منظور تناسب ظرفیت و استفاده حداکثری نهادهای تولیدی در حلق توسط حلقه بعدی زنجیر مورد پیگیری است.

جوجه یک روزه پدر و مادر استراتژیک ترین محصول حوزه کسب و کار مرغ گوشتی سرمایه گذاری کشاورزی و سازمان اقتصادی کوثر است که در شرکت اجداد زربال تولید می شود. این محصول علاوه بر مجموعه برای کشور نیز کالای استراتژیک است زیرا از یک طرف مولد آن فوق‌العاده حساس و با کوچکترین علائم بیماری کل گله باید معلوم شود و از طرفی با تلفات هر قطعه مرغ اجداد بیش از ۱۰ تن تولید گوشت مرغ کاهش خواهد یافت.

اما استراتژیک بودن این محصول برای مجموعه علاوه بر نکات فوق و مسئولیت اجتماعی، رهبری شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در بازار برای این محصول با سهم بیش از ۷۰ درصد و حاشیه سود بسیار عالی آن است. سرمایه گذاری کشاورزی کوثر پس از جوجه یکروزه پدر و مادر بیشترین سهم بازار را در جوجه یکروزه گوشتی دارد. شرکت زربال، ماهان، مرغ مادر دیزباد به همراه جوجه هایoff sex مرغ اجداد زربال به تولید جوجه یک روزه گوشتی اشتغال دارند.

شرکت ماهان در سال ۹۶ با فروش ۳۷ میلیون قطعه جوجه بزرگترین تولید کننده جوجه یک روزه تجاری گوشتی در مجموعه بوده که با افتتاح فارم های جدید در لرستان تا ۴۵ میلیون قطعه نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت زربال در سال ۹۵ با وارد کردن فارم لهاش فروش جوجه یک روزه تجاری گوشتی را از ۱۴ به ۲۰ میلیون قطعه افزایش داد ولی همچنان بخش عمده درآمد( ۷۷ درصد) در این سال نیز مربوط به فروش گوشت مرغ بوده است.

شرکت مرغ مادر دیزباد تاکنون تقریباً تنها به تولید جوجه یک روزه گوشتی اشتغال داشته ولی با تشکیل زنجیره ای شرق در سال ۹۵ و سیاستگذاری ایجاد زنجیره کامل با تولید گوشت مرغ در ارتباط با مصرف کننده نهایی به دنبال کاهش فروش جوجه به بیرون و توسعه امکانات لازم برای تبدیل جوجه به گوشت درون زنجیره هستند. در هر حال اکنون با یکپارچه شدن مدیریت و توسعه فارم های مادر در این زنجیره امکان تولید خط یکنواخت و مداوم را پیدا کرده و در شرق کشور رهبری بازار جوجه یک روزه گوشتی را در اختیار دارد.

سرمایه گذاری کشاورزی کوثر طی چند سال اخیر بطور میانگین ۷۰ تا ۸۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه گوشتی تولید داشته که حدود ۶ تا ۷ درصد سهم بازار است. در حلقه مادر و تولید جوجه یک روزه گوشتی دو اصل موجب مزیت های رقابتی در این حلقه برای مجموعه شده است. اول عدم انبارداری و دوم نوسانات بالای قیمتی در این محصول که در کنار هم مانند دو لبه قیچی سبب حذف رقبای کوچک و با پشتیبانی مالی ضعیف می شود و از طرفی با توجه به اساسی و استراتژیک بودن محصول شرکت های باقیمانده از سود سرشار افزایش قیمت جوجه استفاده می‌کنند که این مهم در تحلیل مالی شرکت های مجموعه کاملاً مشهود است.

با توجه به بالا بودن ریسک پرورش و بومی بودن بیماری های منجر به حذف گله، تعداد فارم های مادر در محدوده های جغرافیایی گسترده برای سرمایه گذاری کشاورزی کوثر جهت استفاده از رشد قیمتی در زمان شروع بیماری ها استراتژی موفقی بوده که تاکنون مجموعه در پیش گرفته است. تا سال ۹۵ شرکت زربال را می‌توان به عنوان تنها تولیدکننده گوشت مرغ در این شرکت دانست که سالانه بین ۸ تا ۱۴ هزار تن گوشت مرغ در سال های مورد بررسی تولید داشته است.

طرح زربال( ادغام شونده در شرکت مرغ اجداد زربال) برای تولید گوشت مرغ توسعه بخش مالکیتی و مشارکتی تا ۴۰ هزار تن برای سال ۱۴۰۰ است. گوشت مرغ تولید شده هم اکنون با برند زربال همواره بالاتر از قیمت ITP در بازار به فروش می‌رسد. شرکت مرغ مادر دیزباد در قالب زنجیره شرق طی دو سال اخیر بستر تولید گوشت مرغ را بصورت مشارکتی فراهم و با برند مکتوس اقدام به افتتاح فروشگاه کرده و طرح آنها در زمینه تولید گوشت مرغ ۴۰ هزار تن در سال ۹۹ است.

حوزه مرغ تخم گذار: دیگر حوزه کسب و کار واقع شده در قلمرو محوری شرکت، حوزه مرغ تخم گذار است. شرکت مرغک را در حال حاضر می توان به عنوان شرکت تخصصی حوزه کسب و کار تخم گذار در مجموعه نام برد که به تولید و فروش جوجه یک روزه پدر و مادر تخمگذار( بیشترین مصرف داخلی داشته و فروش به بیرون محدود به یک شرکت صورت می گیرد)و جوجه یک روزه تخمگذار به عنوان رهبر بازار با سهم بیش از ۴۰ درصد فعالیت دارد.( شرکت ماهان به پرورش پولت و شرکت پیشگامان دنا نیز به پرورش مرغ تخمگذار تجاری به عنوان بخشی از فعالیت مشغولند).

در طول دوره فعالیت محصول جوجه یک روزه تخمگذار دارای حاشیه سود مثبت بوده و بطور کلی در بازار دارای ثبات قیمتی بالایی است. در سال ۹۵ بزرگترین کارخانه جوجه کشی خاورمیانه در بخش تخم گذار در این مجموعه با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح شد. از آنجایی که شرکت از رهبران حوزه مرغ تخم گذار در حلقه جوجه یک روزه تجاری و مادر است، حفظ سهم موثر بازار از طریق توسعه و رسوخ بازار از اولویت بالایی برخوردار است که ارتقاء و کاربست فناوری و تحقیق و توسعه و ارائه خدمات بازار محور دستیابی به این مهم را سرعت خواهد بخشید.

حوزه دام سنگین(گاو شیری): شرکت کشت و صنعت شریف آباد با تولید ۴۰ هزار تن شیر و کشت و صنعت اشراق با تولید ۱۰ هزار تن شیر در سال ۹۶ همواره دارای رشد مثبت بودند که بخشی از این رشد ناشی از توسعه فیزیکی و بخشی نیز حاصل افزایش بهره‌وری و اقدامات اصلاح نژادی در مجموعه صورت گرفته است.

دو شرکت کشت و صنعت شریف آباد و اشراق به عنوان متولی اجرای سیاست‌های مجموعه در این کسب و کار سال‌های گذشته اقدامات قابل توجه داشتند. این حوزه کسب و کار دارای جذابیت متوسط است و از سوی دیگر دارای تناسب خوبی با مزیت های مادری سرمایه گذاری کشاورزی کوثر است بنابراین در قلمروی محوری مزیت مادری شرکت قرار دارد.

حوزه دام سبک: پرورش دام سبک به عنوان یک کسب و کار، کانونی و جوان در سرمایه گذاری کشاورزی کوثر شناخته می شود و با توجه به تناسب های مادری موجود از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این حوزه نیازمند سرمایه گذاری به منظور ارتقاء جایگاه رقابتی با تمرکز بر زمینه های قابل بهبود یا استفاده از نقاط قوت است.

با توجه به مزیت این حوزه در پرورش دام اصلاح نژادی به سبک صنعتی، وجود زمین های قابل بهبود به منظور ایجاد و حفظ مزیت نیازمند استراتژی توسعه تدریجی در زمینه پرورش و ایجاد پیوند ها و ائتلاف های استراتژیک در زمینه اصلاح نژاد در کشور است.

با توجه به تغییر پارادایم های فضای کسب و کار دام سبک و ضرورت توسعه فارم های صنعتی و به تبع آن جایگزینی دام های پر تولید اصیل یا تزریق ژن های برتر به گله های بومی، دورنمای این کسب و کار بسیار پربازده نشان می دهد. در حال حاضر سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در این حوزه در ایران پیشرو محسوب می شود و با طرح های توسعه در دست اقدام شرکت مجتمع تولیدی اجداد سپیدان انتظار می رود در سال های آتی نیز این مجموعه به عنوان بزرگترین و معتبرترین تولیدکننده مولدهای اصیل و مواد ژنی دام سبک در داخل و منطقه باشد.

آبزی پروری: حوزه کسب و کار آبزی پروری از فعالیت‌های جوان در مجموعه است. در شرکت آبزی اکسیر کوثر با تکمیل زنجیره تولید از تخم چشم زده تا ماهی پرواری و اجرای طرح های جسورانه و پیشرو در زمینه پرورش ماهی در قفس و ملی کردن فناوری های مرتبط به ساخت آن از رهبران فناوری های نوین کسب و کار محسوب می شود.

خوراک دام و طیور: با توجه به تغییر ساختار تولید در صنعت دام و طیور جذابیت حوزه کسب و کار خوراک دام نیز رو به افول گذاشته و در واقع ساختار رقابت در این حوزه تغییر کرده و بیشتر جنبه تامین و تدارکات نهاده ها نسبت به فرایند تولید در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور استراتژی اسارت( بصیرت مدیریت استراتژی کاهش) یکی از گزینه‌های مورد بحث بود تا شرکت به عنوان بازوی تامین و تولید خوراک دام و طیور یک یا چند شرکت مصرف کننده خوراک ایفای نقش کند.

بنابراین از شرکت فعال مجموعه در این کسب و کار تاکنون شرکت خوراک دام مشهد در زنجیره شرق و شرکت چینه در شرکت مرغ اجداد زربال ادغام شدند و تلاش بر این قرار گرفته شده تا با اجرای زنجیره تامین گوشت مرغ و قراردادهای مشارکتی از حداکثر ظرفیت این کارخانه استفاده شود.

محصولات گلخانه ای: در سال ۹۵ از حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار سطح باغ‌های بارور کشور حدود ۹ هزار هکتار معادل ۰.۳ درصد به محصولات گلخانه‌ای اختصاص داشته که از این مقدار ۱۰۰ درصد آن مربوط به سطح بارور بوده است. از مجموعه ۲۱ میلیون تن تولید محصولات باغبانی در سال ۹۵ حدود دو میلیون تن معادل ۹.۵ درصد مربوط به محصولات گلخانه‌ای بوده است.

این موضوع اهمیت رویکرد به سوی کشت گلخانه ای را نشان می دهد یعنی به رغم اشغال ۰.۳ درصد سطح زیر کشت و تولید ۱۰ درصد محصولات باغی از این طریق تولید شده‌اند. لذا با توجه به شرایط خشکسالی و مشکلات کم آبی می‌توان بخش بیشتری از کشت محصولاتی مثل بسیاری از سبزیجات، گوجه فرنگی و ... را در گلخانه کشت کرد و علاوه بر تامین نیاز داخلی برای صادرات نیز برنامه ریزی کرد.

بر این اساس سرمایه گذاری کوثر در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تهدیدهای زیست محیطی مربوط به تنش آبی اقدام به اجرای طرح‌های بزرگ گلخانه در استان های مرزی کرده است. شاید از حوزه کسب و کار محصولات گلخانه ای به توان به عنوان یکی از حوزه های جذاب و جدید شرکت نام برد.

اطلاعات سرمایه، میزان فروش و سود خالص ۱۵ شرکت فرعی

تامین کنندگان اصلی و عمده مواد اولیه شرکت های زیر مجموعه

اثرات حذف ارز دولتی و نوسانات قیمتی نهادها و سودآوری شرکت‌های گروه

بطور کلی حذف ارز دولتی و نوسانات قیمتی نهادها بر سودآوری شرکت‌های گروه تاثیر قابل ملاحظه ای ندارد و دلایل آن به شرح زیر است:

مزیت اقتصاد آزاد: در صورت حذف ارز دولتی قیمت نهاده ها افزایش می یابد و در این شرایط قیمت گذاری دیگر توسط نهادهای حاکمیتی صورت نمی‌گیرد و کنترل دولت بر بازار کاهش می‌یابد و به دنبال آن قیمت ها تنها و اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این شرایط به واقعی شدن قیمت و کمک زیادی می‌کند که منجر به حذف واسطه ها می شود.

حذف واسطه ها باعث برقراری ارتباط مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی می شود. افزایش قیمت محصولات ناشی از وجود واسطه ها به حساب شرکت‌های تابعه هلدینگ واریز شود. علاوه بر این به علت ضروری بودن کالاهای تولیدی شرکت های تابعه در سبد خانوار با حذف واسطه‌ها نوسان قیمتی گرفته می‌شود و مصرف کننده واقعی دیگر به دنبال کالاهای جایگزین نمی‌رود و در بلندمدت تقاضا را حفظ و به آن می‌افزاید.

مزیت قیمت گذاری: پیش بینی می شود متناسب با افزایش قیمت نهاده ها ناشی از حذف ارز دولتی، قیمت فروش محصولات تولیدی شرکت های تابعه نیز افزایش یابد بنابراین حذف ارز دولتی و نوسانات قیمتی نهاده ها بر سودآوری شرکت‌های گروه تاثیر قابل ملاحظه‌ای ندارد.

مزیت رقابتی: پیش بینی می شود در صورت حذف ارز دولتی و افزایش هزینه‌های تولید و افزایش هزینه های راه اندازی شرکت های تولیدی در کوتاه مدت جذابیت ورود به صنعت کاهش یابد و تعداد رقبا افزایش پیدا نکند.

مزیت صادراتی: با آزادسازی قیمت ارز، محصولات شرکت قدرت رقابتی بیشتری در بازارهای هدف خارجی خواهند داشت و با صادرات این محصولات و ارز حاصل از آنها می‌توان به تامین نهاده‌های مورد نیاز پرداخت و از آثار زیانبار نوسانات قیمت نهاده ها جلوگیری کرد. در رابطه با نوسانات قیمت نهاده ها می‌توان با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی نهاده های مورد نیاز شرکت‌های تابعه و تهیه برای مصارف آینده آثار آن را به حداقل کاهش داد.

کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان: با توجه به اینکه یکی از اهداف ایجاد ارز دولتی، دادن یارانه غیر مستقیم به مصرف کنندگان است، حذف این ارز در کوتاه مدت باعث می شود با بالا رفتن قیمت‌ها قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یابد و در بلندمدت با هماهنگ شدن بازار با قیمت های جدید، آثار زیانبار حذف ارز دولتی برای مصرف کنندگان از بین می رود.

ظرفیت اسمی و میزان تولید محصولات شرکت های فرعی

فروش محصولات شرکت های زیرمجموعه

نحوه قیمت گذاری محصولات: قیمت گذاری محصولات سرمایه گذاری کشاورزی کوثر معمولا بر اساس تقاضای بازار، قیمت تمام شده محصول و قیمت گذاری بر اساس رقابت در تولید و فروش صورت می گیرد.

قیمت گذاری محصولات بین شرکت های گروه: قیمت گذاری معاملات بین شرکت‌های تابعه بر اساس قیمت روز بازار است و الزامی از طرف سرمایه گذاری کشاورزی کوثر برای رعایت نرخ خاصی وجود ندارد.

نحوه قیمت گذاری دارایی های زیستی غیر مولد: دارایی های زیستی غیر مولد( دام و طیور نر) با توجه به گروه سنی بر ارزش منصفانه زمان زایش و در پایان سال مالی پس از کسر مخارج برآوردی زمان فروش در سود و زیان دوره وقوع منظور می‌شود.

بازار محصولات رقبا

صورت سود و زیان شرکت اصلی

عمده سود حاصل از سرمایه گذاری ها در سال ۹۷ مربوط به شرکت اجداد زربال بالغ بر ۹۴.۹ میلیارد تومان است که تقریباً ۶۲ درصد از درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت را شامل می شود. شرکت مرغک با مبلغ ۳۵ میلیارد تومان ۲۳ درصد از درآمد سرمایه‌گذاری شرکت را به خود به خود اختصاص داده است.

صورت سود و زیان تلفیقی

پیش بینی صورت سود و زیان تلفیقی

پیش بینی صورت سود و زیان شرکت اصلی

طرح های توسعه شرکت های زیرمجموعه

برنامه های آتی

- حمایت از تولید محصولات استراتژیک مرتبط با حوزه کشاورزی

- حمایت از استقرار نظام نوآوری و فناوری در شرکت های تابعه

- کمک به استقرار نظام های انگیزشی در هلدینگ‌ و شرکت‌های تابعه

- استقلال زنجیره تامین و تولید با لحاظ اصول زنجیره ارزش

- گسترش و تنوع بخشی به فعالیت های گروه کشاورزی

- ایجاد فرآیندهای تولیدی جهت توسعه و اشتغال

- ورود به فعالیت‌های سودآور

سیاست تقسیم سود

موارد قانونی تقسیم سود و سیاست‌های آن طبق قوانین اجرا می‌شود و با توجه به سهامدار عمده سازمان اقتصادی کوثر، تقسیم سود سالانه بر اساس تصمیم گیری های مجامع سالانه صورت گرفته است.

با توجه به سیاست های توسعه ای سرمایه گذاری کشاورزی کوثر، سیاست تقسیم سود برای سال‌های آتی از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰، تقسیم حداکثر ۳۰ تا ۴۰ درصد سود خالص و انباشت کردن ۶۰ تا ۷۰ درصد سود خالص برای پیشبرد سیاست های توسعه ای است که البته با توجه به شرایط اقتصادی امکان تغییرات جزئی در سیاست تقسیم سود وجود دارد.

روند تقسیم سود چهار سال اخیر

انتهای پیام