احتمال سر درگمی و فشار عرضه در روزهای اول هفته و پیش بینی چند صنعت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس ایران در حالی حتی در روزهای سخت حکمرانی کرونا با ثبت رکوردهای جدید ، همچنان نقل مجلس اکثر محافل شده که کارگزاری آبان درباره شرایط روزهای قبل و آینده اعلام کرد: بازار سهام در هفته گذشته به رشد ادامه داد که افزایش نرخ ارز عمده ترین دلیل رشد قیمت ها بود.

در بازارهای جهانی ، شیوع ویروس سرسخت کرونا و انتشار آمار از مبتلایان در کشورهای متعدد و احتمال کاهش محسوس فعالیت های تجاری و اقتصادی فشار را بر بازارهای سهام و کالا افزایش داده است.

بحران در آمریکا هم با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ، شدت گرفته و بورس نیویورک که اخیرا بدون توجه به وضعیت نه چندان مطلوب آماری در حال رشد بود اکنون افت شدیدی را تجربه می کند که باعث فشاری مضاعف بر روند بازارهای کالایی شده است. در وضعیت کنونی، بازارها در حالت وحشت هستند و همه دارایی ها را با هم میفروشد و حتی طلا نیز افت بیش از سه درصدی دارد و نقره افت فراتر از 6 درصدی دارد.

اما در بازار ارز ایران ، وضعیت متفاوت است و شوک های مقطعی نیز روند رشد قیمت ها را کند نمی کند. صدور مجوز کمک های بشردوستانه آمریکا به ایران افت مقطعی نرخ ارز را به دنبال داشت و در ادامه مجددا افزایش نرخ ارز رخ داد . به نظر می رسد نوسان مثبت قیمت ها در بازار ارز ادامه دار باشد.

در بازار سهام هم افت قیمت فلزات و نفت که تا حدودی خبری جدیدتر از رشد نرخ ارز بشمار می رود ، می تواند آغاز معاملات امروز را با فشار فروش همراه کند . شیوع ویروس کرونا در ایران که به نظر در حال رسیدن به شرایطی است که نیاز به کاهش سطح فعالیت های اقتصادی و اجتماعی دارد و این موضوع می تواند در میان مدت تاثیر محدودی را بر فروش برخی از شرکت ها داشته باشد.

هرچند بسیاری از شرکت ها همچون شوینده ها می توانند با احتمال افزایش مقداری فروش مورد توجه باشند.

در دیگر گروه ها نیز به نظر می رسد باید در ابتدا شاهد فشار نسبی عرضه بود و با عبور جو بحران در بازارهای جهانی مجدد ، روند دلار اهمیت ویژه ای داشته باشد. تایید افزایش سرمایه خودرو در کنار احتمال ارائه گزارش های افزایش سرمایه در دیگر نمادها به خصوص بانکی ها می تواند این دو گروه را پس از آرامش در بازار مجددا مورد توجه قرار دهد.

در گروه های کوچک تر ، دارویی ها همچنان می تواند روند مناسبی داشته باشند و همچنین برخی تک سهم ها می توانند همچنان مثبت باشند.

در این میان ، نگرانی بازارهای جهانی می تواند به بازار داخل نیز سرایت کند و وضعیت نامشخص شیوع بیماری در کشور به همراه تصمیمات جدید در رابطه با حجم مبنا ، همگی اثرات نامشخصی بر بازار سهام خواهند داشت . از طرفی رشد نرخ ارز در کنار افت جهانی ها شرایط ویژه و نسبتا جدیدی را پیش روی تحلیلگران قرار داده و همین موضوع می تواند سر در گمی فعالان در روزهای ابتدایی هفته را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام