تحلیلی از تولید و فروش ، ارزش سرمایه ، آینده و... پتروشیمی تازه وارد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی پتروشیمی تندگویان از 17 اسفند با عرضه اولیه 9.5 درصد و کشف قیمت 438 تومانی هر سهم وارد بازار دوم فرابورس شده که روزبه معین زاده تحلیلی از بررسی اجمالی این زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی و بازار پت در ایران ، تولیدات شرکت ، آینده محصولات و نکات مهم در صورت های مالی ارایه کرد :

معرفی شرکت

پتروشیمی شهید تندگویان تنها تولیدکننده PTA و PET در کشور است که از لحاظ نوع تولیدات از پتروشیمی های حساس کشور شناخته می شود. قبل از اینکه شرکت این مواد را تولید کند در دهه ۶۰ و ۷۰ شرکت پلی اکریل با استفاده از مواد DMT تولید شده در شرکت مواد اولیه الیاف مصنوعی ( شمواد ) ، محصول پلی استر برای کارخانجات نساجی تولید می کرد اما در دهه ۸۰ با تغییر تکنولوژی مصرف DMT بخاطر هزینه تولید و کیفیت منسوخ شد و PET در تولید پلی استر جایگزین DMT شد.

به همین علت شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به اهمیت این محصول در دو گرید بطری و نساجی و بخاطر حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی و همچنین ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات بالادستی از جمله پارازایلین و منو اتیلن گلایکول ، پروژه تولید این محصول را در شرکت پتروشیمی تندگویان را در دو فاز اجرا کرد . با بهره برداری این شرکت توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۸۳ تولید این محصول آغاز شد و بعد از تاسیس هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ( فارس ) ، به این هلدینگ واگذار شد .

تولیدات شرکت

پتروشیمی شهید تندگویان با تولید اسید ترفتالیک خالص ( PTA ) با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن در سال در دو فاز مواد اولیه تولید PET را تهیه می کند .اسید ترفتالیک یکی از مهمترین مواد اولیه براي تولید رزین هاي پلی اتیلن ترفتالات( PET ) است که روند رشد تولید ومصرف آن در جهان بسیار چشمگیر است .

محصول نهایی "شگویا" پلی اتیلن ترفتالات( PET )  است که در دو فاز و در دو گرید بطری و نساجی تولید می شود . پلی اتیلن ترفتالات نیز از مهمترین مواداولیه پلی استرهاي قابل استفاده درتولید الیاف براي صنایع نساجی،صنایع تولید فیلمهاي پلاستیکی، تولید انواع بطریهاي نوشابه، قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته بندي مواد غذائی ،داروئی و بهداشتی است که از روند رشد تولید و مصرف زیادي بر خورداراست.

مرحله اول این شرکت ۴۱۲.۵ هزار تن ظرفیت دارد که ۱۷۷.۵ هزار تن برای گرید بطری و ۲۳۵ هزار تن برای گرید الیاف در نظر گرفته شده است .

مرحله دوم ۴۷۵.۵ هزار تن ظرفیت تولید دارد که از این مقدار ۱۵۸ هزار تن گرید بطری ، ۳۱۷  هزار تن چیپس پلی استر و۱۳۲ هزار تن الیاف پنبه و نخ مصنوعی است . در فاز دوم،  گرید نساجی  PET به منظور تولید الیاف و پلی استر مورد مصرف قرار می گیرد .

آینده محصول

بطری های PET قابلیت بازیافت بهتری را نسبت به سایر پلاستیک ها دارند و با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند همچنین گرچه پت مشتق از مواد پتروشیمی است ولی تقریبا ۴۰ درصد از انرژی مصرفی در آن حفظ و پس از بازیافت محصول در دسترس خواهد بود.

از طرفی گرچه شیشه و فلزات از لحاظ زیست محیطی برای بسته بندی مورد توجه بیشتری هستند اما قیمت تمام شده این پلاستیک به مراتب کمتر است و بخاطر وزن مصرفی آن در تولید بطری و سبکی و استحکام و عدم واکنش با مواد داخل بطری مورد توجه است . مصرف این ماده در سالیان آتی افزایش خواهد یافت و پلیمری آینده دار در نظر گرفته می شود .

تحلیل صورت های مالی

آخرین سرمایه "شگویا" ۲.۳۹ هزار میلیارد تومان بوده و مالکیت ۷۵ درصد سهام این شرکت به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ۱۵ درصد به صندوق بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و ۱۰ درصد به سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان ها تعلق دارد. سرمایه ۲۳۹۰ میلیارد تومانی تند گویان برای شرکتهای پتروشیمی هم تراز که حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان هستند سرمایه بالاتری است . علت این سرمایه بخاطر افزایش سرمایه تجدید ارزیابی از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۳۹۰ میلیارد تومان است که در سال ۹۲ انجام شده است .

با قیمت گذاری ۴۳۸ تومانی هر سهم شرکت، ارزش بازار آن به ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان رسید که قیمت مطلوبی در ارزش شرکتهای پتروشیمی هم تراز است . در بورس به جز دو شرکت پتروشیمی مارون و پارس که بواسطه بزرگی  و سودآوری تقریبا حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می ارزند شرکت های پتروشیمی هم تراز شرکت بین ۱۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان ارزش بازار دارند .

از لحاظ سود آوری ۶۰۹ ریال سود  بدست آمده  ۹ ماهه شرکت است گرچه شرکت با احتیاط سود ۷۲۶ ریالی را در نظر گرفت ولی برآوردها نشان می دهد تا ۸۰۰ ریال بتواند سود قطعی کسب کند .

از طرفی شرکت برآورد سود هر سهم خود را در ارزش گذاری تا سال ۱۴۰۲ به طور تدریجی به ۱۴۲۲ ریال افزایش داده که این افزایش بواسطه پیش بینی افزایش تورم و افزایش نرخ ارز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سالانه در نظر گرفته شده است. قیمت هر کیلوگرم گرید بطری از ۱۲.۴ بطری به ۲۶.۶ هزار تومان و گرید نساجی از ۱۰.۲ به ۲۳.۶ هزار تومان افزایش خواهد یافت. بنابراین افزایش سود آوری منوط به افزایش نرخ ارز خواهد بود .

اثر ۶۰ ریالی عرضه اولیه بر سود "فارس"

"شگویا" جهت تکمیل طرح های توسعه،  پروژه SSP واحد POLY C را با هزینه ۴۱۱ میلیارد تومان و ۱۰.۷ میلیون دلار ارزی در دست اجرا دارد . با پیشرفت ۵۰ درصدی ، اتمام طرح در پایان سال ۱۴۰۰ پیش بینی می شود . باتوجه به بالا بودن حاشیه فروش بطری نسبت به الیاف ، برنامه شرکت این است که با راه اندازی واحد SSP کارخانه POLY C میزان تولید گرید بطری را افزایش دهد. همچنین راه اندازی خطوط ۷ و ۸ واحد POY و راه اندازی واحد STAPLL  برای سال های آتی مورد نظر است .

تنها سرمایه گذاری پتروشیمی تندگویان، پتروکیمیای ابن سینا با مالکیت  حدود ۱۲.۹ درصدی است. با توجه به اینکه یکی از مهمترین محصولات قابل تولید گاز مایع بوتان انیدرید مالتیک و مشتقات آن است و در راستای ایجاد ارزش افزوده از گاز بوتان، احداث یک واحد تولید انیدرید مالتیک به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر امام مورد توجه قرار گرفت. سرمایه گذاری انجام شده در این شرکت حدود ۱۵.۵ میلیارد تومان بوده و تکمیل پروژه های شرکت ۸۰ درصد بوده که ۲۰ درصد مابقی تا پایان سال ۹۹ تکمیل می شود.

این سرمایه گذاری تاثیر چندانی در سود تند گویان به علت ارزش سرمایه نخواهد داشت و قرار است بابت مطالبات به پتروشیمی بندر امام واگذار شود که در جهت زنجیره محصول تولید پتروکیمیا است .

بر اساس بررسی صورت های مالی در سرفصل سایر درآمد ها  و هزینه های عملیاتی، ۹ ماهه ۹۸ نسبت به ۱۲ ماهه سال قبل از کاهش چشمگیری برخوردار بوده به طوریکه هزينه هاي جذب نشده در توليد از ۱۲۰ میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته و سود تسعیر دارایی ها و زیان بدهی ارزی با کاهش چشمگیری روبه رو بوده است .

انتهای پیام