پیش بینی بورس در نیمه اول سال با تکیه بر چند عامل و معرفی صنایع مثبت و منفی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی مولایی درباره وضعیت احتمالی بازار سهام طی روزهای آینده و ایام نوروزی به ایرنا اعلام کرد: سال‌های گذشته عمده در آمدها از طریق فروش نفت و فرآورده‌های نفتی  بود اما درحال حاضر قیمت نفت با افت بسیار شدیدی همراه و بازگشت پول به چرخه اقتصاد بسیار دشوار شده است. بنابراین اعلام اینکه افت قیمت نفت تاثیری مستقیم بر متغیرهای اقتصادی نمی‌گذارد، نظر چندان درستی نیست.

از سوی دیگر بازارهای جهانی و بازارهای مالی سراسر دنیا به دلیل بدبینی به کرونا دچار افت سنگین شده‌اند که تبعات بسیاری را برای بازار ایران به همراه داشت. رشد شاخص بورس در آخرین روز معاملات سال گذشته مغایر با اتفاقات بین المللی بود که طی آن شاخص داوجونز و دیگر شاخص‌ها با وجود تدابیر دولت آمریکا افت سنگینی را تجربه کردند.

این اتفاق نشان می‌دهد بورس ایران تحلیل دیگری از تمام اتفاقات بین‌المللی دارد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد روند معاملات بورس نه تنها در پنج روز کاری اول سال بلکه بعد از آن هم صعودی خواهد بود. محرک اصلی این رشد هم حجم گسترده‌ای از نقدینگی است که جایی برای ورود ندارد.

خوش بینی به نیمه اول سال بورس

در آخرین روز سال قبل هم بانک مرکزی با رفتاری هوشمندانه ، نرخ ردلار را در صرافی‌های ملی و بانکی از ١٥ هزار و ٧٥٠ تومان به ١٤ هزار و ٩٠٠ تومان کاهش داد و  قیمت طلا و سکه هم منفی شد و این نشان می‌دهد بازارهای موازی همچنان به دلیل تحت کنترل بودن، پذیرای پول‌های سرگردان نیستند.

تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود نقدینگی‌ به بازار سرمایه، بهترین راه برای کنترل بازارهای موازی و سفته بازانه است و دولت به دنبال ورود نقدینگی‌ به بازار سرمایه است. با این اوصاف و با توجه به بازدهی جالب سال گذشته ، انتظار می رود بورس تا پایان شهریور ، اولویت نخست سرمایه‌گذاری باشد و شاخص همچنان با رشد پرشتاب همراه شود .

در این میان با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و سامانه‌های نیما و سنا به بیش از ١٣ هزار ٧٠٠ تومان، شرکت های صادرات محور می‌توانند پیش قراول و جلودار بازار سهام باشند. اصلی‌ترین ریسک‌ هم کرونا است که همه معادلات جهانی را برهم زد.

شانس خوب و بد چند صنعت

نوید قدوسی هم گفت: کرونا تبدیل به پدیده‌ای قالبی شده که بازار جهانی، کامودیتی‌ها و بازار ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده و روند حاکم بر معاملات نوروزی بازارسرمایه هم تابع این اتفاقات بوده و پیش‌بینی ها را مشکل کرده است.

اثرات منفی کاهش قیمت نفت در اقتصاد ایران و بورس به واسطه کاهش صادرات نفت محدود شده و دیگر مانند گذشته نمی‌تواند تاثیر زیادی بر معاملات بازار داشته باشد اما افت بهای نفت بر صنایع پتروشیمی ، پالایشی ، معدنی و فلزی تاثیرگذار بوده و زمینه کاهش قیمت محصولات این گروه ها را فراهم می‌کند.

اما گروه‌هایی مانند بانک، بیمه، خودرو، دارو ، صنایع غذایی و انبوه سازی که وابستگی به نرخ نفت و کامودیتی‌ها ندارند مسیر جداگانه‌ای را در پیش می‌گیرند و بیشتر مورد اقبال بازار و سرمایه‌گذاران قرار خواهند گرفت.

به نظر می‌رسد به دلیل گستردگی شیوع کرونا و تضعیف تقاضا در دنیا ، قیمت کامودیتی پایین بماند و برگشت قیمتی رخ ندهد . به همین دلیل تا یک ماه آینده ، تحرکی در گروه‌های کامودیتی محور رخ نخواهد داد اما اگر قیمت دلار افزایش و به سمت کانال ١٨ هزار تومان حرکت کند، کاهش قیمت کامودیتی‌ها از طریق افزایش قیمت ارز جبران می‌شود و گروه‌های وابسته به کامودیتی‌ها از این طریق در مسیر رشد قرار می‌گیرند.

ویروس کرونا که اثر مستقیم بر سطح فعالیت‌های اقتصادی و اثر غیرمستقیم بر کاهش قیمت کامودیتی‌ها دارد، مهمترین و اصلی‌ترین عامل تهدیدکننده بازار سرمایه تلقی می‌شود و ممکن است در سال جاری برخی شرکت‌ها دچار مشکلاتی برای تامین مواد اولیه، تولید و فروش شوند. از سوی دیگر زمزمه هایی مبنی بر کمبود سنگ آهن و کنسانتره مطرح شده که بر زنجیره صنعت فولاد و سهام این گروه موثر خواهد بود.

علاوه بر این با توجه به احتمال کسری بودجه سنگین سال ٩٩ و نبود منابع برای جبران این کسری، احتمال افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی وجود دارد که به احتمال زیاد این موضوع باعث افزایش انتظار تورمی خواهد شد. این اتفاق مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما در کنار آن فرصتی را رشد بازار سرمایه فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام