مقایسه شرایط فعلی بورس کالا با ۱۶ سال / پیشنهادی به دولت برای قیمت گذاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمودرضا الهی فرد درباره نقش بورس کالا در تحقق جهش تولید اعلام کرد: توسعه ابزارهای مالی بورس کالا بر پایه محصولات جدید با هدف پوشش ریسک های قیمتی و ایجاد اطمینان از آینده بازارها به همراه نگاه کارشناسی به حوزه قیمت کالاها می تواند زمینه ساز جهش تولید در سال ۹۹ باشد.

بورس کالا طی چند سال اخیر با عبور از معاملات پرحجم کالاها در بازار فیزیکی، وارد مرحله جدیدی شده که اگر ابزارهای مالی همچون معاملات آتی و آپشن در حوزه های مختلف تولیدی از جمله کشاورزی به معنای واقعی با حمایت مسوولان معرفی و توسعه یابد در اولین گام ، کشاورزی ایران نجات پیدا می کند.

طی سال های اخیر نوسانات شدید قیمتی و عدم اطلاع و اطمینان از قیمت ها در آینده منجر شده فعالیت های واسطه ای به مراتب سود بالاتری از تولید داشته باشد که متاسفانه در برهه هایی حذف برخی از تولیدکنندگان و تشدید نوسانات قیمتی نیز تجربه شد. اگر ابزارهای مالی بازار سرمایه به خصوص بورس کالا در میان فعالان صنعت رواج پیدا کند، تولیدکننده به دلیل قابلیت پوشش ریسک، هم از قیمت های آینده اطمینان پیدا می کند و هم می تواند برای تولید برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

با گذشت ۱۶ سال از راه اندازی بورس فلزات، بورس کالا در زمینه کشف قیمت ها مرجعی تعیین کننده شده است. از آن زمان تاکنون پیشرفت های بورس کالا از بعد کمی و کیفی قابل مقایسه با چند سال اخیر نیست. در ابتدای راه اندازی بورس فلزات، کارگزاری با ارزش معاملات ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان بالای ۵۰ درصد حجم بازار را داشت اما اکنون با ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش معاملاتی، سهم کمتر از ۱۰ درصد از کل ارزش معاملات را در اختیار دارد.

از جنبه کیفی نیز در گذشته تمام معاملات با حضور ناظر بود اما امروز معاملات به صورت الکترونیکی انجام می شود که تنها گوشه ای از پیشرفت های چشمگیر بورس کالا بوده است.

تجربیات بازارهای مالی و بورس های کالایی دنیا نشان می دهد بورس کالا نیز ظرفیت بسیار بالایی برای تحقق اهداف اقتصادی دارد و اگر معاملات آتی و آپشن که قراردادهایی موکول به آینده با قابلیت پوشش ریسک هستند با همراهی و استقبال فعالان صنایع توسعه یابد با سرعت بالایی به بورس های دنیا نزدیک شده و بسیاری از مشکلات فعلی بخش های تولیدی نیز برطرف خواهد شد.

ابزارهای مشتقه بورس کالا که در خصوص کالاهایی همچون سکه طلا، زعفران، زیره و پسته به کار گرفته شده در خصوص سایر محصولات کشاورزی و انواع محصولات فلزی، معدنی، پتروشیمی و نفتی جای کار دارد که به همین دلیل پیش بینی می شود در آینده شاهد وسعت معاملات بورس کالا به خصوص در حوزه ابزارهای مالی با ورود محصولات شرکت های بزرگ و کوچک  در قراردادهای آتی و آپشن باشیم.

نگاه دولتی به اقتصادکه نمونه آن را در تثبیت قیمت برخی کالاها مشاهده کردیم یکی از موانع جهش تولید بوده و موجب دلسردی تولیدکنندگان می شود. در این حوزه باید با اطلاع رسانی در خصوص عواقب قیمت گذاری کالاها مدام به مسوولان گزارش داد که وقتی ارزش واقعی یک کالا ۵ هزار تومان است، ولی آن را سه هزار تومان در بازار می فروشیم هیچ حمایتی از مصرف کننده و تولیدکننده نشده بلکه تنها به التهاب بازار دامن زده می شود و به طور قطع پس از مدتی قیمت کالا به ارزش واقعی بر می گردد.

باید قوانین در حوزه اقتصاد به گونه ای باشد که حتی در شرایط بحرانی نیز کارآمد بوده و دستخوش تغییرات نشود. شاید بتوان در حوزه قیمت کالاها به دولت پیشنهاد داد که برای حمایت از مصرف کننده اجازه دهد قیمت ها در بازار براساس ساز و کار عرضه و تقاضا، واقعی شود و سپس یارانه مورد نظر را به صورت مستقیم به مصرف کننده پرداخت شود .

با بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه از جمله عرضه کالاها در بازار فیزیکی و توسعه ابزارهای مالی بورس کالا در کنار نگاه کارشناسی به مسایلی همچون قیمت کالاها می توان زمینه جهش تولید در سال جاری را فراهم کرد.

انتهای پیام