کرونا شدیدترین شوک ۷۵ سال اخیر به اقتصاد جهان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، دوره های رکود اغلب با یک کاهش کوچک در فعالیت های اقتصادی آغاز می شوند و سپس در ماه های بعدی عمیق تر می شوند و تاثیرات آنها رفته رفته و تدریجی بر اقتصاد کشورها شروع به پدیدار شدن می کند.

اما بحران به وجود آمده در نتیجه شیوع ویروس کرونا یک مورد بسیار متفاوت است و از نظر گستردگی و ناگهانی بودن از زمان پایان جنگ دوم جهانی تاکنون بی سابقه بوده است. شوک اولیه ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی بخش عمده شبکه حمل و نقل و تجارت جهانی عظیم و ناگهانی بوده است.

هنوز هیچ آمار دولتی در خصوص وسعت سقوط رشد اقتصادی ناشی از کرونا منتشر نشده اما اگر صنعت نفت را شاخص تقاضا در اقتصاد جهانی بگیریم به نظر می رسد میزان مصرف تنها در طی یک ماه حدود 10 میلیون بشکه در روز یعنی 10 درصد کاهش یافته است. دور نخست شوک ناشی از گسترش کرونا به تنهایی و قبل از موج های دوم و سوم اثرات آن بر کسب و کار و هزینه کرد مصرف کننده عظیم بوده است.

در سال 1945 افت تولید ناشی از گذار دوران جنگ به زمان صلح موجب کاهش 30 تا 35 درصدی تولیدات صنعتی طی یک بازه زمانی 12 ماهه شد. در رکود سال 75 -1974، تولیدات صنعتی آمریکا طی 20 ماه نزدیک به 15 درصد کاهش یافت. در جریان بحران مالی سال 09 - 2008 تولیدات صنعتی آمریکا نسبت به دوره قبل از رکود تقریبا 20 درصد افت کرد اما این افت در یک بازه زمانی تقریبا 18 ماهه رخ داد.

همه این ارقام افت رشد و بازه های زمانی تقریبی هستند زیرا عوامل دیگری نیز در فراز و فرود تولیدات صنعتی دخیل هستند و نمی توان این افت و خیزها را در یک بازه زمانی دقیق مورد محاسبه قرار داد. اما افت فعلی را به جرات می توان شدیدترین سقوط میزان تولید در جهان از سال 1945 دانست. از نظر وسعت و ناگهانی بودن، بحران فعلی بیشتر شبیه الگوی رکود بزرگ دهه 1930 یا ازمحلال شدید کسب و کارهای تجاری در اواخر قرن نوزدهم یا اوایل قرن بیستم است.

انتهای پیام