گزارش امروز بازار سهام ، صنعت بانکی و اقبال ۹ گروه + مشکل حجم مبنا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سبدگردان تصمیم نگر با بررسی وضعیت امروز بازار سهام اعلام کرد: طی روز جاری شاهد یک بازار سراسر مثبت بودیم که همه نماگرهای بورس و فرابورس یکپارچه سبز بودند. حجم معاملات بالغ بر ۵.۸ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به چهارشنبه هفته قبل افزایش یافته است. شاخص کل نیز ۱۱ هزار و ۲۵۴ واحد رشد کرد. هرچند همه صنایع مثبت و سبز بودند اما شور و هیجان وصف ناپذیری در گروه بانکی جلب توجه می‌کرد.

صنعت بانکداری این روزها وضعیت خوبی دارد و بسیار مورد توجه بازار است و تقریبا ریسک خاصی از بابت ویروس کرونا برای این گروه متصور نیست ضمن اینکه ابلاغ زود هنگام بخشنامه نرخ تسعیر ارز هم ظرفیت بالایی برای تعدیل مثبت سود بانک‌ها بوجود آورده است. در این بین، بانک ملت بیشترین تراز مثبت ارزی را دارد که میزان در دسترس آن پس از کسر ذخیره احتمالی بالغ بر ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

تراز مثبت ارزی "وتجارت" بالغ بر یک میلیارد دلار و "ونوین" ۴۴۰ میلیون یورو است. بانک سینا اما تاثیر تسعیر ارز به ازای هر سهم را فقط مبلغ ۷ ریال ذکر کرده است. این رقم برای بانک‌های پاسارگاد و سامان می‌تواند قابل توجه باشد. نکته مثبت دیگر در خصوص صنعت بانکداری، وضعیت مناسب عملیاتی آنها و کاهش هزینه پول برای بانک ها است که سبب شده اکثر بانک‌ها از نظر عملیات بانکی سود‌ده شوند.

صنعت دارویی و شوینده و بهداشتی نیز این روزها بسیار مورد توجه است و استدلال سرمایه‌گذاران در این خصوص، افزایش فروش محصولات این شرکت ها با توجه به رعایت نکات بهداشتی و دارویی مرتبط با کرونا در جامعه است. معاملات سهام شرکت های سیمانی نیز امروز همه مثبت و همراه با تقاضای بالا دنبال شد در این گروه زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ سیمان به گوش می‌رسد. صنایع غذایی، حمل و نقل، بیمه، قندی و برقی هم با افزایش تقاضای بازار و حجم معاملات قابل توجهی مواجه بودند.

بیشترین صف خرید از نظر ارزش مربوط به شرکت مخابرات ایران بود. "اخابر" چند روزی است با صف خرید سنگین بسته می‌شود اما به دلیل مقررات جدید حجم مبنا قیمت پایانی آن به اندازه ۵ درصد رشد نمی‌کند بنابراین هر روز با تقاضای بیشتر مواجه می‌شود. مشکل حجم مبنا البته گریبانگیر نمادهای دیگر هم شده که تعداد آنها هم کم نیست. حتی سهام عرضه اولیه از جمله پتروشیمی تندگویان نیز در تله حجم مبنا گیر کرده است. به نظر می‌رسد باید به فکر یک راه‌حل برای مرتفع شدن این مشکل باشیم.

انتهای پیام