معرفی صنایع برتر سه ماه اول و اهمیت ویژه بورس در تحقق جهش تولید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همایون دارابی با اعلام اینکه بورس سال رویایی و تاریخی را با رکوردهای تازه همه متغیرها پشت سر گذاشت به سنا اعلام کرد: ارزش روز بازار سهام شرکت ها حدود ۲.۶ برابر بیشتر شد.براساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) هم رتبه دوم بازدهی اعضای فدراسیون با میانگین بازدهی ۱۸۷درصدی شاخص و رتبه اول منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به نام خود کرد.

ارزش معاملات بورس تهران هم به رقم باورنکردنی ۵۱۲ هزار میلیارد تومان رسید که با لحاظ کردن افزایش ۲۲۰ درصدی ارزش روز بازار شرکت های فرابورسی و ۲۴ هزار میلیارد تومانی معاملات ، بازار سرمایه ایران به رشدی ۲۱۹ درصدی رسیده است .

نکته مهم در این میان افزایش مشارکت عموم مردم در بازار سرمایه است که برمبنای عرضه های اولیه به رقم ۲ میلیون نفر نزدیک شد . آمار خریداران در فرابورس نیز به ۷۵۵ هزار نفر حقیقی و حقوقی رسید که رشد ۴۵ درصدی را نشان می دهد و به آن معنا است که بورس برای شمار بیشتری از افراد جذابیت پیدا کرده و در اقتصاد جایگاه مهمتری به دست آورده است.

به علت همین آمار کمی، بورس در سال جهش تولید اهمیت دو چندانی در تحقق منویات مقام معظم رهبری دارد و باید تلاش کرد همان طور که در سال گذشته بازار سرمایه در تحقق شعار رونق تولید تلاش کرد اینک نیز لازم است تا از ظرفیت این بازار برای تقویت اقتصاد بنگاه ها و افزایش تولید استفاده شود.

بازار سرمایه در سه سطح تامین سرمایه بنگاه ها برای اهداف بلند مدت نظیر توسعه فعالیت، بستر سازی خرید و فروش مواد اولیه و محصول در بورس های انرژی و کالا و همچنین تامین مالی کوتاه مدت تولید براساس اوراق و ابزارهای مختلف مالی می تواند نقش آفرین باشد و با اتکا به جایگاه اول سال قبل و ظرفیت دانش و تجربه ، می تواند در صف اول تحقق جهش تولید بنگاه های تولیدی باشد و از این نظر باید تمام امکانات بالفعل و بالقوه بازار در راستای تحقق این شعار قرار گیرد.

در این میان با توجه به وضعیت اقتصادی سال ۹۹ و شیوع بیماری کرونا  و افت بهای نفت، بازار سرمایه احتمالا تا پایان این بحران به سمت شرکت های دارای بازار داخلی گرایش خواهد داشت. بانک ها و شرکت های فعال در حوزه های مالی، صنایع دارویی، شوینده، خدمات ارتباطی و اینترنتی و پرداخت کارتی، صنایع غذایی و مصرف کنندگان موادخام در گروه تجهیزات و خودروسازان هم احتمالا موج اول اقبال بازار در فصل بهار را جلب خواهند کرد.

انتهای پیام