رکوردشکنی امروز بازارسهام و اثر رشد دلار نیمایی/ حباب در اکثر سهام کوچک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سبدگردان تصمیم نگر با بررسی روند معاملات امروز بازار سهام اعلام کرد: شاخص کل طی روز جاری با ۱۳ هزار و ۱۳۶ واحد رشد به کانال ۵۴۵ هزارتایی رسید. حجم معاملات بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان بود و معاملات خرد نیز رکورد جدیدی به جای گذاشت و معادل ۸.۳ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون سابقه نداشته است!

این در حالی است که هنوز به نوعی در تعطیلات ابتدای سال به سر می‌بریم. جریان ورودی پول به بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و قیمت سهام شرکت ها نیز اعداد و ارقام عجیب و غریبی به خود می‌بینند.

اما امروز هم کانون توجه بازار بر صنعت بانکداری متمرکز بود و هیجانی وصف ناپذیر در معاملات این گروه برقرار بود. بانک ملت خوش درخشید و ارزش معاملات بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان را شاهد بود. سایر نماد‌های بانکی هم با حجم معاملات بالا و در درصدهای مثبت معامله شدند. در مورد ظرفیت های بانک ها از جمله سود تسعیر ارز و تراز مثبت عملیات بانکی در گزارش‌ های قبلی صحبت شد.

هرچند در نیمه دوم معاملات، حجم عرضه‌ها شدت گرفت و برخی نمادها حتی درصد های منفی را هم تجربه کردند اما فشار نقدینگی و پمپاژ فراوان پول اجازه اصلاح نداد و در پایان ساعت معاملات مجدداً اکثر نمادها در آستانه بالای قیمتی و در صف خرید بسته شدند.

نرخ دلار نیمایی هم به مرز ۱۵ هزار تومان رسید که اهرم بالایی برای سودآوری بیشتر شرکت های صادرات‌محور محسوب می‌شود. بنابراین هرچند همراه با کاهش قیمت جهانی نفت، قیمت کامودیتی‌ها هم افت قابل توجهی کرده اما در مقابل، افزایش قیمت ارز می‌تواند بخش زیادی از این افت را جبران کند. بنابراین هیچ بعید نیست در هفته‌های آتی شاهد چرخش جهت حرکت بازار از سهام ریالی به سمت دلاری باشیم لذا برای حقوقی‌ها و پرتفوی‌های بزرگ که باید در حجم بالا خرید کنند شاید خرید سهام دلاری در این قیمت های پایین استراتژی مناسبی باشد.

مشکل حجم مبنا امروز هم گریبانگیر بسیاری از نمادها بود این مشکل در نماد "اخابر" بیشتر به چشم می خورد، سهمی که علی رغم صف خرید بیش از ۲۰۰ میلیون به علت حجم مبنای بالا، قیمت پایانی آن رشد نمی‌کند.

نکته دیگر که باید به آن توجه داشت اینکه در برخی نمادها قیمت به سطحی رسیده که از نظر سهامدار عمده هم دیگر توجیهی ندارد و قیمت از ارزش جایگزینی فراتر رفته و به اصطلاح قیمت پر شده است. بنابراین سهامدار عمده بی‌محابا اقدام به فروش سهم می‌کند به نحوی که در برخی موارد حتی یک کرسی هیات مدیره شرکت بصورت خرد فروخته شده و در مواردی هم سهامدار عمده کلا از سهم خارج شده است!

این مورد بیشتر در خصوص سهام کوچک بازار به چشم می‌خورد که دچار حباب قیمتی شده‌اند و فقط به زور پول رشد کرده‌اند بدون اینکه پشتوانه بنیادی داشته باشند. لذا توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران در تحلیل و ارزیابی برای انتخاب سهام حتما به بنیاد و فاند شرکت هم توجه داشته باشند تا هنگام منفی‌شدن بازار، دچار زیان هنگفت نشوند.

انتهای پیام