ادامه صعود بورس یا برگشت بازار در سال ۹۹ / پیش بینی دلار نیمایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا اعجازی مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار با تاکید بر اینکه رشد بازار سرمایه ایران از اواسط ۹۶ آغاز و تا پایان سال ۹۸ ادامه‌دار و ناشی از دو عامل درون‌زا و برون‌زا بود به ایرنا گفت: افزایش تولیدات و فروش محصولات شرکت های بورسی و تغییر قیمت های فروش و مسایلی مانند تورم، قیمت ارز و نرخ‌های جهانی بر روند صعودی بورس موثر بودند.

در این میان، جهش چهار برابری قیمت ارز و ناشی از تحریم‌ها، افزایش ریسک‌های سیاسی و وضعیت نابسامان بودجه دولت به عنوان اصلی‌ترین عامل افزایش سود و رشد ارزش سهام شرکت ها و رشد بازارسرمایه در دو سال اخیر بود. شرکت‌های محدودی هم توسعه پیدا کردند.

با این حال به نظر می‌رسد نرخ ارز در کنار عواملی مانند رشد حجم نقدینگی، افزایش تحریم‌ها، بحران صندوق‌های بازنشستگی و کسری بودجه دولت همچنان صعودی باشد و پیش‌بینی‌ها برای متوسط دلار نیمایی سال جاری بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان است که نسبت به میانگین ۱۲ هزار تومانی سال قبل  ۱۷ درصد بیشتر است .

عمده رشد نرخ ارز هم به واسطه اثر تحریم‌ها بر ساختار درآمدی دولت رخ داده و هرگونه سیگنال مثبت از کاهش ریسک سیاسی باعث تعدیل نرخ دلار تا محدوده ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان می‌شود و چنین اتفاقی در مراحل اول بر بازار سرمایه اثر منفی می‌گذارد.

تا چند وقت گذشته ، کاهش قیمت های جهانی محصولات به واسطه جهش نرخ ارز جبران می‌شد اما در صورت ادامه بیش از حد کاهش نرخ‌های جهانی ، بخش مهمی از اثر و مزیت نرخ ارز خنثی و سودآوری شرکت ها کم خواهد شد اما رکود کسب و کارها و بازارهای موازی ، اصلی‌ترین عامل ادامه ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهد بود.

ولی از سوی دیگر سیگنال مثبت و مربوط به کاهش ریسک‌های سیاسی در باز شدن قفل رکود کسب و کارها موثر خواهد بود و می تواند زمینه خروج سرمایه‌های ورودی به بورس را فراهم کند.

در شرایطی فعلی به واسطه شیوع ویروس کرونا ، چند کشور خواستار لغو تحریم‌های ایران هستند که تاکنون نشانه های قوی برای لغو تحریم مشاهده نشده است.  با این اوصاف به نظر می رسد با اعلام اخبار مثبت از کنترل ویروس کرونا ، سیر صعودی قیمت ها در بازار جهانی آغاز شود.

انتهای پیام