پیش بینی هفته تاریخی بورس / اثر افزایش دلار و دو عامل و نیاز دولت به بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری و سبدگردانی اِماکو درباره وضعیت بازار سهام در اولین هفته کاری تمام به بورس پرس اعلام کرد: به نظر می رسد هفته پیش رو هفته ای تاریخی برای بورس باشد. چرا که با ورود بی سابقه نقدینگی در روزهای ابتدایی سال و شکسته شدن ورود پول حقیقی به بازار، باید منتظر شکسته شدن سقف تاریخی شاخص کل نیز باشیم که به معنای شروع موج جدیدی از صعود بازار در فصل بهار خواهد بود.

با افت قیمت نفت و کاهش درآمدهای احتمالی دولت ، دلار نیز شروع به افزایش کرده و اهداف ۱۸ و بیش از ۲۰ هزار تومان را دنبال می کند که به معنای رشد نرخ دلار نیمایی و نرخ فروش شرکت ها است.

اگرچه قیمت جهانی نفت، ریزش زیادی کرده اما پیش بینی ها حاکی از بهبود قیمت در هفته های آتی است ولی بهتر است دچار خطای محاسباتی نشد . چون بازار سرمایه ایران فعلا همبستگی کمی با قیمت های جهانی دارد و تنها دو عامل شامل هجوم نقدینگی به علت جذابیت بورس و عدم جذابیت سایر بازارها و رشد قیمت دلار و مبلغ فروش شرکت ها و رشد ارزش جایگزینی است که بازار را به جلو می راند.

در کنار این موارد ، نیاز دولت به بورس را باید مدنظر قرار داد و در این میان دستور عرضه شرکت های دولتی توسط رئیس جمهور به وزیر اقتصاد و گرم نگه داشتن تنور بورس یکی از پیش نیازهای رفع کسری بودجه دولت پس از سقوط نفت و پیامدهای اقتصادی کرونا است و ولت آخرین سنگر برای درآمد زایی و کنترل نقدینگی را از دست نخواهد داد.

بنابراین از روز شنبه، شاخص هم وزن پیش قراول رشد بازار خواهد بود. این شاخص از سقف تاریخی عبور کرده و آثار این اتفاق در هفته پیش رو دیده خواهد شد. شاخص کل نیز به زودی از سقف  قبلی عبور خواهد کرد .

سال ۹۹ و خصوصا نیمه اول، سالی رویایی برای فعالان بازارخواهد بود و با بررسی و انتخاب سهام مناسب و صبر کافی باید اجازه داد سود سبد رشد کند.

انتهای پیام