رکورد بی سابقه اجاره روزانه سوپر تانکرها و تحلیلی از آینده قیمت نفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سبدگردان تصمیم نگر در تحلیلی اعلام کرد: نرخ اجاره روزانه سوپرتانکرهای حمل نفت (معروف به VLCC ) تا دو‌ماه پیش روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار بود اما  هفته گذشته با رشد شگفت‌انگیز به بیش از ۲۰۰ هزار دلار رسید و در این هفته هم به عدد باورنکردنی ۳۰۰ هزار دلار صعود کرده است.

این نرخ ها در ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه بود و نکته جالب‌تر اینکه قیمت نفت نیز در پایین‌ترین سطح ۱۷ سال گذشته قرار دارد . آخرین بار سال ۲۰۰۳ بود که نفت وست‌تگزاس به ۲۰ دلار کاهش یافت و ظاهرا این سناریوی تکراری در حال اجرا است.

در حاضر رقابت شدیدی بین متقاضیان برای خرید نفت در قیمت‌های پایین فعلی و نگهداری آن شکل گرفته و با توجه به اینکه خریداران فعلی با هدف سرمایه‌گذاری ( و نه مصرف آنی) اقدام به خرید کرده‌اند لذا تنها راه نگهداری ، اجاره نفتکش‌های غول‌پیکر بصورت شناور روی دریا است.

ظرفیت حمل VLCC حدود ۲ میلیون بشکه نفت است و اگر نرخ روزانه اجاره کشتی را معادل هفته قبل یعنی ۲۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شود، نرخ اجاره به ازای هر بشکه نفت ۱۰ سنت است و برای یک ماه معادل ۳ دلار است. یعنی قیمت نفت باید هر ماه ۳ دلار افزایش یابد تا هزینه نگهداری پوشش داده شود.

بنابراین خریداران فعلی نفت که با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد بازار شده‌اند انتظار دارند در میان مدت قیمت نفت ماهانه حداقل ۳ دلار افزایش یابد. بر این اساس قیمت فعلی ۲۰ دلار برای نفت نمی‌تواند چندان دوام داشته باشد و باید به سطح ۴۰ دلار افزایش یابد.

در حال حاضر در بازار حمل دریایی تقریبا هیچ سوپر تانکر خالی برای اجاره وجود ندارد و دلال‌ها به سمت کشتی‌های با اندازه کوچکتر هجوم آورده‌اند و با توجه به افزایش تقاضا، نرخ کرایه حمل آنها نیز در حال افزایش است.

انتهای پیام