وضعیت بازار متلاطم ، پیش بینی تداوم رکورد شکنی شاخص و رشد یک سهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سبدگردان تصمیم نگر در خصوص روند معاملات سومین روز کاری هفته اعلام کرد: امروز در بورس شاهد بازاری بسیار متلاطم و پرنوسان بودیم. برای چندمین روز پیاپی بسیاری از معامله‌گران در دسترسی به سیستم معاملات با مشکل مواجه بودند که البته کاهش حد خرید اعتباری هم مزید بر علت شده بود که شاید در منفی بودن بازار امروز بی‌تاثیر هم نبود.

اما شاخص کل در پایان معاملات ۴۱۴۳ واحد منفی شد منفی و‌ مثبت شدن‌ پیاپی بسیاری از نمادها رخ داد. بطوری که برخی نمادها از صف خرید به سمت منفی کامل رفته و در ادامه مجددا صف خرید شدند. عقب بودن سایت tsetmc نسبت به آمار واقعی و لحظه‌ای معاملات ، بسیاری از کاربران آنلاین را هم به اشتباه انداخت و موجب شد تصمیم‌های عجولانه‌ای در معاملات بگیرند. این اتفاق البته جدید نیست و باید فکری به حال آن شود تا کمتر شاهد بروز اختلال در انجام معاملات باشیم.

بیشترین ارزش معاملات مربوط به نمادهای "دماوند، های‌وب، وخارزم و پترول" بود که عرضه‌کننده حقوقی و خریداران عمدتا حقیقی بودند. در گروه‌های مختلف ، بانک ها بعد از طوفانی که روزهای ابتدایی سال به پا کردند امروز در فاز اصلاح بودند و حتی تا صف فروش هم پیش رفتند. انتظار می‌رود بعد از رشد شارپی، چند روزی استراحت داشته باشند.

دو نماد تازه وارد "شگویا، تملت" بعد از کنفرانس اطلاع‌رسانی بازگشایی شده و در دامنه مثبت ۱۰ درصد همچنان با صف خرید سنگین مواجه بودند. داستان قفل بودن صف خرید سهام عرضه اولیه همچنان یکی از موضوعات مورد بحث است که دردسرها و مشکلات زیادی را ایجاد کرده و بخش قابل ملاحظه‌ای از هنگ شدن‌های پیاپی سیستم معاملات نیز ناشی از همین موضوع است.

بیمه‌ها و لیزینگی‌ها عمدتا سبز رنگ و در درصدهای مثبت معامله شدند البته برخی تک‌سهم های گروه با صف خرید سنگین نیز همراه بودند. گروه های معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی امروز چندان حال و روز خوشی نداشتند اما داستان ذوب‌آهن از بقیه جدا بود و همانند دیروز با صف خرید بسته شد.

در نمادهای سیمانی علی رغم اینکه لیدر گروه یعنی "ستران، سفارس" صف فروش بودند اما در کمال تعجب سایر شرکت ها صف خرید یا مثبت بودند! در این گروه طی دو روز گذشته بازی جدیدی روی "سمازن" شروع شده است. سهام دار‌ویی ها هم چند روزی است که وارد فاز اصلاحی شده و احتمالا بازیگران اصلی، سهام را فروخته و خارج شده‌اند.

با توجه به اینکه چهارشنبه هفته جاری عرضه ۱۰ درصدی سهام سرمایه گذاری صباتامین نهایی شده و احتمالا حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد لذا بخشی از فشار فروش امروز در بازار نیز به این موضوع ربط دارد.

امروز در نماد "حکشتی" هم شایعاتی در خصوص تصمیم دولت برای واگذاری این شرکت مطرح بود که در صورت انجام این مهم قیمت سهام آن ارقام شگفت‌ انگیزی را خواهد دید. به هر حال هنوز ارزش معاملات روزانه عدد بالایی است که تداوم ارزش بالای معاملات می‌تواند عاملی باشد که در روزها و هفته‌های آتی مجددا شاهد رکوردشکنی بازار سرمایه باشیم.

انتهای پیام