علت اصلی توقف سه نماد "پارسان ، مرقام و چافست" مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز نماد معاملاتی نفت و گاز پارسیان بعد از اعلام سود 650 ریالی هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور سال آینده بسته شد در حالی که نگاه اولیه به اطلاعات منتشره این شرکت نشان می داد با توجه به کاهش 9 درصدی سود نسبت به سود 714 ریالی سال جاری، دلیلی برای توقف نماد وجود نداشت.

بررسی های بورس پرس در این مورد و همچنین دو نماد "مرقام و چافست" حکایت از آن دارد که این رویداد ناشی از عملکرد سیستمایتک در توقف نمادها است. به طوریکه سیستم به طور خودکار ، سود 840 ریالی هر سهم "پارسان" برای سال مالی 94 را ملاک قرار داده که در این صورت نسبت به سود اعلامی 650 ریالی سال مالی 95 حدود 27 درصد کاهش نشان می دهد.

به همین دلیل درصد سیستم تعدیل منفی سود این شرکت را نه 9 درصد بلکه 27 درصد لحاظ کرده و به طور اقدام به توقف نماد "پارسان" کرده است.

دو شرکت ایران ارقام و افست نیز درحالی سود سال مالی شهریور 95 را با افزایش سود 16 و 13 درصدی نسبت به سود سال مالی همراه کرده اند که علت توقف نماد این دو شرک بورسی هم به دلیل اعمال سود قابل توجه در بخش درآمدهای متفرقه است که در سود خالص هر سهم (EPS) اعلام نمی شود اما سیستم آن را در محاسبات لحاظ می کند.

انتهای پیام