رویدادی تازه در بورس انرژی: فروش نخستین محموله نفت کوره در رینگ بین الملل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بورس انرژی ، رویدادی تازه رخ داد و طی آن برای نخستین بار 35 هزار تن نفت کوره 380 شرکت ملی نفت ایران در قالب قرارداد کشف پریمیوم در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران عرضه و به فروش رسید.

در این رابطه بابک باقری رییس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی گفت: کل محموله نفت کوره عرضه شده در رینگ بین الملل بورس انرژی به ارزش 26.6 میلیارد تومان معامله شد.

وی درباره چگونگی عرضه این محصول استراتژیک در بورس انرژی گفت: در ابتدا زمینه عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره در سه مرحله فراهم شد که هر سه مرحله با استقبال خوب سهامداران حقیقی و حقوقی به صورت موفقیت آمیز انجام گرفت و امروز عرضه فیزیکی نفت کوره پس از ماه ها تلاش مشترک بورس انرژی ایران و شرکت ملی نفت ایران در تهیه مدل عملیاتی عرضه و همچنین تصویب مقررات مربوطه در سازمان بورس امکان پذیر شد.

این مقام مسئول درباره شیوه تعیین قیمت پایه هم توضیح داد: نفت کوره با قیمت پایه 20- دلار بر هر تن نسبت به قیمت مبنا (متوسط آخرین 3 مظنّه­  قیمتی (Quotation) موجود و متوالی پیش از تاریخ بارنامه منتشره برای فرآوردهHSFO 180 CST تحت عنوان بندی FOB Persian Gulf (So called Arab Gulf) در نشریه European Marketscan موسسه قیمت گذاری Platts) تعیین و عرضه شد.

باقری ادامه داد: خریداران قبل از انجام معامله بر اساس شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه با واریز 10 درصد ارزش تقریبی معامله به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی سفارش­ های خرید خود را وارد سامانه معاملات کردند.

نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره حمام‌ها، تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزل، قیر و ایزگام سازها و برخی نیروگاه‌ها است.

انتهای پیام