وقایع مهم امروز بازار ، رکورد شاخص ، زمزمه افزایش سرمایه ۳ هزار درصدی و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سبدگردان تصمیم نگر درباره آخرین روز کاری هفته بازار که با عرضه اولیه ۱۲ درصدی سهام سرمایه گذاری صبا تامین ( نخستین عرضه سال ) و رکورد جدید خریداران یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفری همراه بود بود اعلام کرد: یک آخر هفته خوب برای بورس و سهامداران رقم خورد و امروز مجددا رکورد جدید شاخص با عدد ۵۹۷ هزار واحدی ثبت شد و در یک قدمی کانال ۶۰۰ هزار تایی قرار گرفت.

حجم معاملات همچنان قابل توجه و ورود نقدینگی تازه نفس به بازار تداوم دارد. در این میان بیشترین ارزش معاملات به نمادهای "رانفور، شتران ،دماوند و قرن" اختصاص داشت اما در بین صنایع کوچک و متوسط ، گروه رایانه و پرداخت الکترونیک با جلوداری خدمات انفورماتیک ، خوب درخشید و حجم سهام زیادی از حقوقی به حقیقی انتقال یافت که حاکی از ورود پول به این گروه است.

نمادهای به اصطلاح دلاری هم بسیار مورد توجه بودند و لیدر این گروه هم شرکت خوشنام فولادمبارکه بود که ثابت کرده سهام بنیادی همیشه و در همه حال بازدهی را به سهامدار خواهد داد.

اکثر پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها هم مثبت بودند و تاپیکو با حجم معاملات زیاد و صف خرید سنگین همراه بود. با توجه به اینکه تاپیکو و کشتیرانی ایران دو سهم بزرگ در پرتفوی شستا هستند و وزن بالایی در NAV دارند پیش بینی می‌شود تا زمان عرضه اولیه شستا به بورس شاهد افزایش قیمت این دو سهم بزرگ باشیم.

در ملی سرب و روی شنیده‌هایی از تجدید ارزیابی دارایی ها مطرح شده که بالغ بر ۳۰۰ هکتار زمین در نزدیکی شهر زنجان با ارزش روز بالا دارد. درصد تجدید ارزیابی " فسرب" از محل این زمین‌ها ، بیش از ۳۰۰۰ درصد تخمین زده می‌شود.

گروه بانکی از جمله بانک ملت ، تجارت و صادرات فعلا در دوران استراحت قرار دارند و باید منتظر اخبار جدید بود. در این میان بانک اقتصادنوین که بازیگر خاصی دارد ، تحت کنترل و مثبت معامله شد.

در صنعت برق و نیروگاه نیز "بجهرم و دماوند" بعد از عرضه‌های سنگین حقوقی در روزهای قبل با اشباع خرید مواجه بودند و احتمالا چند روزی شاهد استراحت و اصلاح این نمادها باشیم.

دارویی‌ها با لیدری "والبر" منفی و کم رمق بودند و عمده نمادهای گروه در دامنه منفی معامله شد. فعلا در این نمادها اخبار جدیدی نیست و با فرو کش‌کردن تب و تاب کرونا ، احتمالا توجه به نمادهای دارو نیز کمرنگ خواهد شد.

این موضوع در مورد شوینده‌ها هم مصداق دارد. چرا که افزایش حجم فروش مواد شوینده برای دوره کوتاه بوده و اتفاق دائمی و همیشگی نبود. بلکه تاثیر غیر عملیاتی داشت و فقط برای یک دوره بر صورت سود و زیان شرکت های مرتبط موثر است. لذا سهام این گروه‌ها به ویژه آن شرکت هایی که وضعیت بنیادی مناسب ندارند حتما وارد مرحله اصلاح خواهد شد.

گروه ساختمان هم علیرغم اینکه وضعیت بنیادی و سودآوری مناسبی ندارد اما همچنان پرتقاضا بود.

مجددا تاکید می‌شود که این‌روزها در انتخاب سهام باید دقت کرد و وضعیت بنیادی شرکتها را حتما در تحلیل در‌نظر گرفت.

در نهایت مشکل حجم مبنا امروز هم برای برخی نمادها وجود داشت که در برخی سهام از جمله مخابرات این مشکل حدود یک ماه باعث قفل شدن سهم در صف خرید شده است.

انتهای پیام