پیش بینی ارزندگی سهام با تکیه بر عامل مهم + دلایل رشد شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) با ارائه گزارش آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: بازار سرمایه پس از نوسان روز یکشنبه از دوشنبه به مدار رشد بازگشت و بار دیگر شاهد حرکت رو به جلوی شاخص‌ها و ثبت رکوردهای جدید بود. در حال حاضر عوامل  اثرگذار بر بورس تنوع قابل‌ملاحظه‌ای یافته‌اند. از تغییرات قیمت کالاها در بازار جهانی گرفته تا عرضه‌های اولیه و همین‌طور اخبار تغییر مدیریت سازمان بورس.

از یک طرف رشد اخیر دلار و از طرف دیگر کاهش افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکایی باعث شده تا معامله‌گران بار دیگر سهام بزرگ بازار را مورد هدف قرار دهند. در این بین در برخی از نمادهای گروه کالایی نظیر ذوب‌آهن شاهد شکست سقف‌های قبلی هستیم. در آخرین روز کاری هفته طی دقایق آخر بر شدت فروش سهام افزوده شد که شاید نگرانی از رویه قیمت بازار جهانی عاملی برای این موضوع محسوب شود اما می توان اذعان داشت جذب نقدینگی بابت عرضه اولیه نیز می‌تواند دلیلی برای این مهم باشد.

به این ترتیب، شاخص کل با رشد 13 هزار و 686 واحدی به کانال 597 هزار و 94 واحد و شاخص کل هم وزن با افزایش 4 هزار و 499 واحدی به کانال 213 هزار و  783 واحد رسیدند.  بزرگان گروه‌ های مختلف مانند "فولاد و فملی" از گروه معدنی و فلزی و  "فارس" از گروه پتروپالایشی در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند.

تعداد زیادی از نمادهای بازار نیز با صف خرید همراه شدند این در شرایطی رقم خورد که امروز بازار 1.8 هزار میلیارد تومان نقدینگی را بابت عرضه اولیه "صبا" به خود جذب کرد. در فرابورس نیز معاملات مورد توجهی را شاهد بودیم مانند "شگویا و زاگرس" که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشته‌اند. ارزش معاملات خرد بورس نیز با حذف معاملات بلوک و اوراق 5 هزار و 826 میلیارد تومان بود.

از روز گذشته اخبار و شایعاتی در رابطه با استعفای شاپور محمدی از مقام ریاست سازمان بورس منتشر شد که مورد تایید قرار گرفت. طی چند ماه اخیر دستورالعمل‌های مرتبط با حجم مبنا، دامنه نوسان، شیوه اطلاع‌رسانی و اعمال آنها ریسک جدیدی را به بازار سرمایه افزوده بود لذا انتظار می‌رود در دوران مدیریت جدید این گونه تصمیمات با هماهنگی بیشتری صورت گیرد.

در بازارهای جهانی، مس که در ابتدای هفته میلادی در محدوده 4900 دلار معامله می شد حالا به 5030 دلار رسیده است. نفت با انتظار برای حصول توافق بین تولیدکنندگان بزرگ نفتی، هفته را مثبت آغاز کرد و در حال حاضر قیمت نفت برنت به محدوده 33 دلار  رسیده است. روی به 1921 دلار و هر انس طلا در محدوده  1683 دلار معامله می شود. بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ دلار امروز در محدوده 16200 تومان و قیمت سکه نیز حدود 6 میلیون و 330 هزار تومان است. 

در حوزه اخبار، ترامپ اعلام کرد آمریکا کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت را متوقف می‌کند زیرا  به نظر می رسد متولیان سازمان جهانی بهداشت چین‌ محور هستند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، دولت این کشور با اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران مخالف است.

ریچارد برنان مدیر منطقه‌ای عملیات اضطراری سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: به‌ واسطه افزایش بسیاری از اقدامات کنترل‌کننده شیوع کرونا، شمار مبتلایان به این ویروس در ایران به سطح ثابتی رسیده و حتی در برخی موارد طی روزهای اخیر یک روند نزولی داشته است.

شورای پول و اعتبار با سیاست‌ها و برنامه‌های اعتباری پیشنهادی رئیس‌ بانک مرکزی در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت کرد. در این جلسه گزارشی از تمهیدات لازم برای ترمیم، تجهیز و ارتقای خدمات الکترونیکی شبکه بانکی با هدف کاهش ارائه خدمات حضوری در شعب بانک‌ها به اطلاع اعضای شورا رسید.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: اموال موسسات اعتباری منحله برای فروش تحویل بانک‌های عامل شد. افسانه اروجی معاون بازار شرکت فرابورس گفت: تقریباً آخر هر هفته آینده شاهد یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس خواهیم بود. بر این اساس سهام شرکت آریاساسول آماده عرضه می شود.

حسن امیری عضو هیات مدیره سازمان بورس گفت: پس از انجام اقداماتی که باید توسط شرکت شستا انجام شود 12 درصد از سهام آن در بازار عرضه خواهد شد.

احمدرضا رعنایی عضو انجمن قطعه‌سازی نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت متغیرهایی همچون مواداولیه، نرخ ارز و دستمزد کارگران در سال جدید احتمال افزایش قیمت خودروها وجود خواهد داشت.

برای  روزهای آتی، بررسی عوامل موثر بر صعود قیمت‌ها جهت حصول چشم‌اندازی از آینده ضروری است. آنچه که باعث شد قیمت کامودیتی‌ها در مسیر صعود قرار گیرد کاهش نرخ ابتلای افراد به ویروس کرونا در کشورهای پیشرفته بود و این مساله به احتمال کنترل این بیماری تعبیر شده است.

در حال حاضر بازگشت رونق به اقتصاد جهانی بصورت مستقیم به کنترل بیماری کرونا  گره خورده است . چنانچه حل این موضوع به درازا بکشد دور از ذهن نیست که اقتصاد جهانی وارد مرحله رکود شود لکن در صورتی که رونق به این بازار بازگردد، بخش بزرگی از سهام بورس تهران مجددا از لحاظ مبانی ارزندگی فعال خواهند شد.

انتهای پیام