داروی اثربخش کرونا در سه شرکت داروسازی تولید می شود/ توزیع در ۹ بیمارستان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا شانه ساز درباره تولید داروی فاویپیراویر در ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این دارو از ۸ سال گذشته برای درمان بعضی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می گرفت و مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد این دارو در درمان کرونا اثر بخشی دارد و کشورهای دنیا به شدت روی این موضوع کار می کنند تا به نتایج قطعی برسند.

وی افزود: در ایران فاویپیراویر برای درمان کرونا وارد فاز مطالعات بالینی شده تا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینان حاصل کنیم. توان تولید ماده اولیه فاویپیراویر بصورت بالقوه وجود دارد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ظرف مدت زمان کوتاهی ماده اولیه آن تولید خواهد شد. سه شرکت برای تولید شکل نهایی این دارو اعلام آمادگی کرده اند اما برای تصمیم گیری سازمان غذا و دارو در همه این موارد صرفا تایید کمیته ای واجد صلاحیت علمی و از هر نظر بیطرف ملاک خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در این قبیل موارد ادعای یک نفر نمی تواند ملاک تصمیم سازی های مهم قرار گیرد. لذا ملاک نهائی نظر مراجع ذی صلاح و بی طرفی است که شخصا هیچ سودی از ورود یا عدم ورود دارو به فهرست دارویی نمی برند و اگر تاییدیه های لازم اخذ شود، دارو به سرعت به تولید انبوه خواهد رسید. احیانا اگر کمبودی هم وجود داشته باشد در صورت لزوم تا تامین کمی و کیفی کامل توسط داروهای تولید داخل، واردات هم در دستور کار قرار خواهد گرفت .

شانه ساز تصریح کرد:‌ یک شرکت دانش بنیان این دارو را بطور محدود تولید کرده و مطالعات بالینی تحت نظارت اداره کل داروی سازمان غذا و دارو در حال انجام است و با توجه به این شرایط اضطراری و خاص در بحران کرونا، استثنا بحث کارآزمایی‌های بالینی و تولید به موازات هم دنبال می‌شود.

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا نیز گفت: مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو دوم فروردین ماه نامه‌ای مبنی بر توزیع ۱۵ هزار عدد قرص فاویپیراویر ساخت یک کارخانه چینی به دانشگاه بقیه‌اللّه ارسال کرده که در آن از این دانشگاه درخواست شده تا طرح کلینیکال‌تریال برای این داروی فاویپیراویر انجام شود.

وی ادامه داد: بیمارستان بقیه‌اللّه با هماهنگی سازمان غذا و دارو، داروی فاویپیراویر را در بیمارستان‌های امام خمینی، مسیح‌دانشوری، رسول اکرم و لبافی‌نژاد تهران، خورشید اصفهان، شهید بهشتی کاشان، کوثر سمنان، ولایت قزوین و بیمارستان امام ساری توزیع کرده است. به دلیل آنکه این دارو در ایران ثبت نشده و تاییدیه FDA آمریکا را ندارد، چاره‌ای جز کلینیکال‌تریال نیست تا دارو با مجوز سازمان غذا و دارو ثبت و اجازه تجویز پیدا کند.

بنابراین گزارش، فاویپیراویر که با نام Avigan نیز شناخته می‌شود یک مهارکننده وسیع‌الطیف RNA پلیمراز ویروسی است که پتنت آن متعلق به شرکت Fujifilm-Toyama ژاپن است.

انتهای پیام