برنامه شستا برای خروج از حیات خلوت دولت/ عرضه ۵ زیرمجموعه / افزایش سرمایه، اثر دلار و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از ظهر دیروز نشستی خبری برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی سرمایه گذاری تامین اجتماعی با حضور محمد رضوانی فر مدیرعامل شستا برگزار شد تا این هلدینگ چند رشته ای با سرمایه 8 هزار میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه 10 درصدی سهام ( 6.7 میلیارد سهم به عموم مردم و 1.3 میلیارد سهم دیگر به صندوق های سرمایه گذاری) برای فردا باشد.

بورسی شدن شستا برای خروج از حیات خلوت دولت

براین اساس، رضوانی فر درخصوص اینکه باتوجه به اینکه برخی معتقدند سازمان تامین اجتماعی و شستا حیات خلوت دولت بوده آیا با حضور این هلدینگ در بورس، موضوع این حیات خلوت روشن یا حذف می شود؟ به بورس پرس گفت: شفافیت بالابرنده بهره وری و کارایی اقتصادی است هر جا که شفافیت ارتقا پیدا می کند در واقع پاسخگویی و مسئولیت پذیری ارتقا یافته و بالتبع بازده و سود اقتصادی افزایش پیدا می کند.

وی افزود: برای قرار گرفتن در ساز و کار بازار سرمایه باید مجموعه ای از قواعد و اصول حاکمیت شرکتی رعایت شود تا اجازه تصمیمات محفلی و خلق الساعه داده نشود و در چارچوب ها و سیاست های از پیش تبیین شده و جامع همه منافع سهامداران تصمیم گیری شود. پس بنابراین مسیر در پیش گرفته شده برای ورود به بورس ضمن ایفای مسئولیت های اجتماعی از نگاه بنگاهداری هم یک اصل برای ارتقای کارایی ست.

این مقام مسئول ادامه داد: طبیعتاً این امر اتفاق خواهد افتاد اما نسبی است بخشی از آن با بورسی شدن و زیر ذره بین فعالین بازار سرمایه قرار گرفتن حاصل می شود اما استمرار آن با نقد دائم اصحاب رسانه میسر می شود تا تصمیمات و دستاوردهای این مجموعه را به چالش بکشند. ضمن اینکه می توان شستا را هم با گذشته و هم با هلدینگ های مشابه دیگر در بازار مقایسه کرد . بورسی شدن زمینه جدی ریل گذاری در این مسیر است .

اقدامات شستا برای تهاتر مطالبات تامین اجتماعی از دولت

رضوانی فر درخصوص اقداماتی که جهت تهاتر مطالبات تامین اجتماعی از دولت صورت گرفته نیز به بورس پرس پاسخ داد: از ظرفیت بند و تبصره 5 بودجه سال 98 استفاه شد و به عنوان یک نمونه، 28 اسفند سال گذشته بیش از 800 میلیارد تومان از بدهی های رایتل به شرکت زیرساخت و تنظیم مقررات از محل مطالبات تامین اجتماعی از دولت تهاتر و مصوبه هیات دولت نیز اخذ شد. از ظرفیت هایی که در بودجه 99 هم پیش بینی شده به اقتضا استفاده خواهیم کرد.

اثر افزایش دلار بر هلدینگ های زیرمجموعه

وی در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس درباره اثر افزایش نرخ دلار بر هلدینگ های زیرمجموعه توضیح داد: شستا به واسطه درآمدهایی که در هلدینگ های نفت و گاز و پتروشیمی دارد، تامین کننده بخشی از درآمدهای ارزی و یکی از متعهدین عرضه دلار به سامانه نیما است. سال گذشته بیش از 94 درصد تعهدات ارزی به سامانه نیما ادا شد اما شرکت های تابعه همانند هلدینگ دارویی مصرف کننده دلار نیز هستند که متناسب با نیازها دلار مورد نیاز تامین و تا پایان آذر ماه کلیه اقلام اساسی برای تولید دارو حداقل برای 9 ماه آینده تامین شد.

مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه بخشی از نوسان نرخ دلار تابع میزان قیمت های جهانی و تبدیل ریالی(منطبق با سیاست های بانک مرکزی) است، گفت: بودجه 99 بر اساس پیش بینی بانک مرکزی و نرخ رسمی نیمایی برای تامین ارز دارویی بسته شده است و هر اصلاح و تغییری در بازار اتفاق بیفتد برآن اساس، بودجه نیز اصلاح خواهد شد.

تهاتر مطالبات شرکت های دارویی

رضوانی فر درخصوص تهاتر مطالبات شرکت های دارویی نیز عنوان کرد: بخشی از مطالبات هلدینگ دارویی شستا به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران صنعت داروی کشور که زنجیره کامل ارزش را در اختیار دارد از سازمان تامین اجتماعی برای فروش دارو به مراکز درمانی است که با حمایت سازمان  در حساب های فی مابین از محل سود تهاتر می شود و مابقی با دانشگاه علوم پزشکی متناسب با سبد دارویی شستا به همان میزان که به بقیه شرکت های پخش پرداخت می شود به این هلدینگ هم پرداخت می شود. همواره عددی بین 700 تا 2 هزار میلیارد تومان مطالبات وجود داشته است.

نحوه قیمت گذاری شستا

وی در خصوص نحوه قیمت گذاری شستا باتوجه به شفافیت پرتفوی بورسی و غیربورسی گفت: در پرتفوی بورسی NAV و قیمت تابلو مشخص است و در پرتفوی غیر بورسی گزارش های کارشناسی رسمی اخذ شده، معلوم است . نحوه دستیابی به NAV شستا و اینکه شرکت های سرمایه گذاری با چه نسبتی از NAV عرضه می شوند، مشخص است پس قیمت سهام بر روی تابلو به تاریخ 23 فروردین لحاظ و NAV ها هم به همین تاریخ به روز شد و گزارش شرکت های غیر بورسی همانند رایتل و هلدینگ انرژی هم اخذ شد تا NAV شستا بدست آمد و ضریبی از آن مبنای عرضه و 860 تومان محاسبه شد که باتوجه به برآوردها قیمتی بسیار هوشمندانه، معقول، جذاب و متناسب با ظرفیت شستا و رشد فروش و سودآوری شرکت های تابعه طی سال 98 بوده است.

محل صرف درآمد حاصل از عرضه

این مقام مسئول  با بیان اینکه عرضه سهام باعث می‌شود تا ارزش این دارایی واقعی شود، افزود: منابع حاصله از عرضه به ارتقای شفافیت مجموعه کمک می کند .تمام سهامی که عرضه می‌شود، متعلق به تامین اجتماعی است و درآمد حاصله صرف توسعه سرمایه گذاری ها و ایفای تعهدات خواهد شد و قطعا این عرضه به اصلاح پرتفوی مجموعه و سرمایه‌گذاری‌های مجدد کمک خواهد کرد.

عرضه اولیه 5 زیرمجموعه در نوبت فصل بهار

رضوانی فر با اشاره به اینکه هلدینگ شستا مجموعه‌ اقداماتی شامل عرضه اولیه در بورس، ادغام، انحلال، واگذاری و خرید و فروش سهام را دنبال می‌کند تا پورتفوی بهینه داشته باشد، توضیح داد: سال گذشته 35 درصد عرضه اولیه‌ها توسط شرکت‌های شستا انجام شد. دراین میان عرضه اولیه شرکت های ملارد شیر ، چوب و خزر کاسپین، کاغذ لطیف، زغال پرورده طبس، هلدینگ سیمان پس از طی مراحل قانونی در نوبت فصل بهار و اوایل تابستان قرار گرفته و در میان مدت هم عرضه اولیه سهام رایتل در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شستا ادامه داد: سامان دادن به وضعیت پروژه‌ها از دیگر فعالیت‌ها بوده و پروژه‌هایی که برنامه مشخص نداشتند اجرا نشدند. همچنین برای پروژه‌های تصویب شده منابعی را مشخص کردیم تا نیمه کاره رها نشوند. تبدیل دارایی غیر مولد به مولد، کوچک سازی شرکت‌ها و ... از مجموعه اقدامات در طول این مدت بوده که باعث شده 160 تا 170 درصد رشد سود خالص داشته باشیم.

برنامه افزایش سرمایه شستا و زیرمجموعه ها

رضوانی فر درباره برنامه افزایش سرمایه شستا و زیرمجموعه ها در سال جاری گفت: 39 شرکت زیرمجموعه از محل مطالبات و آورده و تجدید ارزیابی طی سال گذشته افزایش سرمایه داشتند و برای سال جاری 4.7 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در پروژه شرکت ها از محل آورده و تجدید ارزیابی پیش بینی شده است. سرمایه شستا پس از هشت سال طی سال 98 از 3.9 به 8 هزار میلیارد تومان رسید. این پیشنهاد داده شده اما قطعی نیست و باید تشریفات قانونی را طی کند که در مجمع با حضور سهامداران بررسی خواهد شد و احتمالاً از محل انباشته و آورده اعمال خواهد شد.

انتهای پیام