تحلیلی از آخرین وضعیت پالایشگاه خلیج فارس ، رایتل و ۵ زیرمجموعه شستا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی نهایی شدن عرضه اولیه 10 درصد از سهام شستا در امروز ، شرکت تامین سرمایه که مشاور پذیرش این هلدینگ چند رشته ایی با سرمایه 8 هزار میلیارد تومانی ، چکیده ایی از وضعیت شرکت اصلی و 7 زیرمجموعه را منتشر و اعلام کرد : بزرگترین هلدینگ چند رشته ای کشور با بیش از 33 سال فعالیت، دارای 187 شرکت مدیریتی و 87 شرکت غیرمدیریتی و با نیروی انسانی 44 هزار نفری است.

افزایش 275 درصدی سود نسبت به سال مالی گذشته و رسیدن به رقم بیش از 4.5 هزار میلیارد تومانی در مجمع سال مالی قبل و برآورد سود بیش از 12 هزار میلیارد تومانی شرکت اصلی برای مالی 99 از جمله رویدادهای مالی شستا است.

مزایای پذیرش شستا در بورس

شفافیت و گزارشگری رویدادهای مالی و عملیاتی با رعایت گزارشگری مستمر و دقیق ، مالکیت مجموعه وسیع و متنوعی از شرکتها و بنگاه های اقتصادی
گوناگون، حفظ منابع شرکت برای سرمایه گذاری های آتی و ارتقا کیفیت سود ، تحلیل عملکرد شرکت به صورت مداوم به دلیل حضور در بازارسرمایه و در کنار شرکت های رقیب ، تشویق عموم به سرمایه گذاریهای مولد و تقویت کننده بخش واقعی اقتصاد با توجه به اقبال اخیر سرمایه گذاران به بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار ، کاهش فشار تقاضا با توجه به حجم بالای عرضه اولیه و جلوگیری از افزایش بهای غیر واقعی در برخی نمادهای بورسی ، استفاده از سایر مزایای حضور در بورس از جمله معافیتهای مالیاتی و افزایش اعتبار شرکت در جذب منابع مالی نیز پس از عرضه سهام محقق خواهد بود.

ظرفیت های شستا در 7 زیرمجموعه

شرکت خدمات ارتباطی رایتل

در حال حاضر رایتل با دارا بودن قریب 4،000 سایت در سطح استان ها، 5 مرکز هسته شبکه در سطح اول کیفی کشوری در کلیه ی نقاط کشور دارای پوشش دهی گسترده بوده و در تمام شهرهای کشور خدمات نسل سه و چهارم تلفن همراه ارایه می کند .

سرمایه شرکت درحال حاضر هزار میلیارد تومان است و 100 درصد مالکیت سهام در اختیار شستا قرار دارد و برای افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت
خدمات ارتباطی رایتل این شرکت موفق شده در 6 ماه اول سال گذشته از زیاندهی عملیاتی خارج و به سود عملیاتی رسیده است.

آمار منتشر شده از آمار و اطلاعات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تا پایان نیمه اول سال گذشته نشان می دهد ضریب نفوذ موبایل در آستانه 140 درصد قرار گرفته است. در همین حال این آمار حاکی از آن است که تعداد مشترکان تلفن همراه تا پایان سال گذشته به بیش از 118 میلیون نفر رسیده است. میزان ضریب نفوذ کلیه شاخص های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) نسبت به شاخص های متوسط جهانی در سطح بالاتری قرار دارد که نشان دهنده تمایل بیشتر مردم کشور به استفاده از این فناوری ها و بازار مناسب آن است.

در حال حاضر سهم بازار رایتل از تعداد سیم کارت های فعال 4 درصد است که باتوجه به بازار پیش روی شرکت امکان افزایش آن در آینده نزدیک به حداقل 10 درصد وجود دارد که باعث افزایش امکان سودآوری و چشم انداز مثبت شرکت می شود.

شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین (تدکو)

شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین مالکیت نیروگاه های طوس، خلیج فارس و تبریز را دارا است. نیروگاه طوس نیروگاه 600 مگا واتی شامل 4 واحد 150 مگا واتی بخار است که دارای سابقه ای بالغ بر 35 سال است. نیروگاه خلیج فارس نیروگاه 1000 مگا واتی است که بالغ بر 6 واحد 165 مگا واتی است. نیروگاه تبریز نیز یک نیروگاه سیکل ترکیبی 800 مگا واتی شامل 2 واحد بخار و 2 واحد گازی است.

بطور کلی برای نیروگاه های گاز در استاندارد دنیا به ازای هر مگا وات 400 هزار دلار، برای سیکل ترکیبی 600 هزار دلار و برای نیروگاه های بخار یک میلیون دلار به ازای هر مگا وات به منظور سرمایه گذاری در نظر می گیرند. با در نظر گرفتن این اعداد سرمایه گذاری برای احداث نیروگاهای فوق با احتساب درصد مالکیت شستا در حدود 17.5 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که این عدد با ارزش بازار نیروگاه های مشابه در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین طول عمر این نیروگاه ها نیز همخوانی دارد.

هلدینگ صنایع صنایع عمومی

هلدینگ صنایع عمومی تأمین به منظور ساماندهی شرکت های شستا در دو حوزه اصلی کشاورزی و دامپروری و لوازم خانگی فعالیت می کند. فعالیت های اصلی شرکت در زمینه سرمایه گذاری و مشارکت درفعالیت های تولیدی، بازرگانی، خدماتی وتحقیقاتی، مالی ومدیریتی جهت نیل به اهداف شرکت در زمینه های مختلف اعم از صنعتی، خدمات بازرگانی، کشاورزی، دامی، صنایع شیر و لبنیات صنایع غذایی و تبدیلی است.

با توجه به رشد چشمگیر نرخ ارز و شرایط تحریمها و جلوگیری از واردات لوازم خانگی و لوازم الکتریکی به داخل پیش بینی می شود سهم بازار برای این شرکتها در داخل افزایش یافته و سودآوری شرکتها رشد یابد. افزایش نرخ ارز موجب کاهش تقاضا برای کالاهای خارجی شده در نتیجه تقاضا برای کالای داخلی بالا می رود و موجب افزایش سود شرکت می شود.

علاوه بر این محدودیتهای واردات ناشی از تحریم ها باعث افزایش سهم بازار شرکتهای داخلی لوازم خانگی می شود. همچنین هلدینگ دارای سه شرکت دامداری و کشاورزی است که ظرفیت رشد بالایی در صنعت غذایی کشور دارند.

سرمایه گذاری صنعت ساختمانی

سرمایه گذاری سیمان تأمین در سال 1378 تاسیس و اکنون به عنوان بزرگترین هلدینگ سیمانی فعالیت می کند. این هلدینگ در حال حاضیر دارای 17
شرکت تابعه در زمینه تولید سیمان، یک شرکت در حوزه سرمایه گذاری و 18 شرکت تابعه در زمینه صنعت ساختمان و حمل و نقل است. 

میزان تولید سیمان هلدینگ سیمان تامین در سال 1397 در حدود 17 میلیون تن بوده که 30 درصد از تولید سیمان کل کشور است . شرکت ایران سازه از جمله شرکت های ساختمانی با سابقه در مجموعه شرکت های ساختمانی زیر نظر شرکت سیمان تامین شستا است. فعالیت این شرکت بیشتر از
طریق منابع مالی سازمان تامین اجتماعی و شستا و بر روی املاک و زمین های متعلق به آن ها صورت پذیرفته است.

شرکت ایران سیازه از ادغام سه شرکت سهامی خاص ایران سازه ، پارس سازه تامین و ایوان بهشت در دی 96 با ساختار و استراتژی های جدید، شکل گرفت و ظرفیت بالایی برای رشد در صنعت ساختمان دارد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس

این شرکت با ظرفیت اسمی 360 هزار بشکه در روز و با ظرفیت عملی 450 هزار بشکه در روز با خوراک میعانات گازی در حال فعالیت است و با هزینه ای بالغ بر 4 میلیارد یورو (60 هزار میلیارد تومان) ساخته شده و تاثیرات بسیار مثبتی بر جریان انرژی از جمله تولید گاز طبیعی و تولید برق داشته است..

این پالایشگاه سالانه مابین 6 تا 7 میلیارد دلار درآمد ( حدود 90 تا 100 هزار میلیارد تومان) دارد و با تولید روزانه بیش از 47 میلیون لیتر بنزین تأمین روزانه در حدود 50 درصد بنزین مصرفی و 17 میلیون لیتر نفت گاز مطابق استاندارد یورو 5 و محصولات دیگر ازجمله گاز مایع، نفتا و سوخت جت در کارنامه دارد باعث شد تا بیش از 30 میلیون یورو در روز سود آوری از بابت جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و واردات بنزین و مجموعاً سالانه بیش از 10 میلیارد یورو صرفه
جویی ارزی به همراه داشته باشد.

نظر به اینکه حدود 95 درصد فرآورده های نفتی این پالایشگاه مطابق با مصوبه هیات محترم وزیران جزء پنج فرآورده اصلی و سوخت جت قرار داشته و از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در زنجیره تامین انرژی کشور عرضه می شود.

شرکت زغالسنگ پروده طبس

این شرکت به لحاظ جغرافیایی در حوضه زغالدار طبس واقع شده که با وسعتی بالغ بر 30 هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی 2،8 میلیارد تن زغال
سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می شود .

ناحیه پروده با وسعت 1200 کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی 1،1 میلییارد تن زغال سنگ کک شو یکی از چهار ناحیه حوضه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو در ایران محسوب می شود و میزان تولید کنسانتره زغالسنگ در کشور حدود یک میلیون تن در سال و مصرف آن در حدود 1،5 میلیون تن است.

در نتیجه به میزان 500 هزار تن در سال کسری تولید کنسانتره زغالسنگ وجود دارد که از خارج از کشور تامین می شود. این درحالی است که در پایان افق سال 1404 سالانه حدود 4.5 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ برای تولید فولاد به روش کوره بلند نیاز است که مستلزم رشد، سرمایه گذاری و شکوفایی صنعت زغال سنگ است.

شرکت زغال سنگ پروده طبس دارای بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران بوده و در سال مالی گذشته، ظرفیت واقعی آن استخراج 1،347،000 تن زغالسنگ خیام و همچنین تولید 635،000 تن کنسانتره زغالسنگ بود و بیش از 68 درصد سهام این شرکت در اختیار شستا قرار دارد و سودآوری سال مالی 97 به مبلغ 118.7 میلیارد تومان بالغ شده که نسبت به دوره قبل دارای رشد بیش از 75 درصدی است.

شرکت معادن سنگ آهن مرکزی ایران

در ایران تا پایان دی سال قبل و بر اساس گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بیش از 53 میلیون تن سنگ آهن از معادن سنگ آهن استخراج شده که شرکت معادن سنگ آهن مرکزی ایران سهم 10 درصدی از استخراج و 15 درصدی از تولید سنگ آهن را دارد.

این شرکت با سرمایه بیش از 37.5 میلیارد در سال 97 سود خالص بیش از 12،373 میلیارد ریالی کسب کرده که نسبت به سال مالی قبل رشد بیش از 5.2 برابری را نشان می دهد و شستا مالکیت 28 درصدی ان را در اختیار دارد.

مهمترین مصرف کنندگان داخلی سنگ آهن هم کارخانه های ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد اهواز هستند. بخشی از سنگ آهن تولیدی کشور ( حدود 3 میلیون تن در سال ) نیز صادر می شود.  منطقه بافق به علت دارا بودن معادن غنی سنگ آهن طی سالیان گذشته بیشتر مورد توجه دولت، مسئولین و سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است.

همچنین این شرکت دارای طرح احداث مجتمع گندله سازی بافق برای تولید 5 میلیون تن گندله در سال بوده که پیشرفت بیش از 90 درصدی دارد. با توجه به نیاز صنعت فولاد و ظرفیت بالای داخلی و خارجی مصرف محصولات مرتبط با سنگ آهن، چشم انداز مثبتی پیش روی شرکت قرار دارد.

سایر توانمندی های شستا

براساس برآوردها، کل بازار داروی کشور در سال 97 بالغ بر 23 هزار میلیارد تومان بوده که سهم گروه شستا بالغ بر 17 درصد است . همچنین سهم گروه در تولیدات پتروشیمی شامل 11 درصد متانول ، 9 درصد اتیلن ، 10 درصد پروپیلن ، 9 درصد پلی پروپیلین ، 23 درصد pvc کشور ، 20 درصد تایر و قریب 6 درصد پلی اتیلن است.

انتهای پیام