تحلیل عضو شورای عالی بورس از اثر ابزارهای بورس کالا در مهار نوسانات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حسین سلاح‌ورزی با اشاره به اهمیت توسعه ابزارهای مالی بورس کالا در مهار نوسانات قیمتی به دنیای اقتصاد گفت: تجربه نشان داده وقفه یا کاهش عرضه مواد اولیه تکانه‌های قیمتی بزرگی در بازار ایجاد کرده که تهدیدی جدی در زمینه اشتغال خواهد بود. به کمک ابزارهای مالی می‌توان روند عرضه امن مواد اولیه را تضمین کرد که خروجی آن رشد اشتغال در صنایع مختلف خواهد بود اگرچه باید توجه به بازارهای صادراتی را نیز در دستور کار قرار داد.

وی افزود: مدتی است که توجه به حمایت از تولید داخلی با محوریت صنایع تکمیلی در حوزه‌های مختلف صنعتی به ویژه بخش پتروشیمی در اتاق بازرگانی قدرت گرفته که یکی از این فعالیت‌ها به تهیه بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی برای صنایع پایین‌دستی منجر شد.دیگری توجه به ابزارهای مالی جدید است که می‌تواند منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مواد اولیه را تامین کند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نوسان بهای جهانی نفت به‌صورت مستقیم بر بسیاری از بازارهای کالایی جهان نظیر پتروشیمی و فلزات اثرگذار بوده اما این افت قیمت‌ها را باید یکی از خروجی‌های حقایق ملموس در بازارهای جهانی و روند کلی اقتصاد به شمار آورد.

سلاح ورزی گفت: شیوع ویروس کرونا و تلاش دولت‌ها برای مقابله با آن و طرح‌های مختلف فاصله‌گذاری اجتماعی در اقصی‌نقاط جهان کاهش حجم تقاضا برای محصولات نهایی را در بر داشته و همچنین افت شدید تقاضای سوخت را به همراه آورده است. کاهش تقاضای خانوار به افت حجم تولید در صنایع کوچک و بزرگ در جهان منجر شده و تا زمانی که محدودیت‌های اجتماعی و رفتار مصرفی مردم در جهان به حال پیش از کرونا بازنگردد اوضاع به سامان نخواهد رسید.

وی افزود: نمی توان انتظارداشت در کوتاه‌مدت رفتار اقتصادی مردم اصلاح شود بنابراین حجم تقاضای کل در جهان حتی به رغم احتمال پیداشدن داروی کرونا باز هم در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت تغییر چندانی نخواهد داشت اگرچه به نسبت اوج شیوع ویروس کرونا متعادل‌تر خواهد بود. در کنار آن کاهش فعالیت‌های صنعتی به حذف تقاضای مواد اولیه در یک بازه زمانی منتهی شده آن‌هم در وضعیتی که توقف بسیاری از کسب و کارها به معنی افت درآمدزایی اغلب صنایع خواهد بود.

عضو شورای‌عالی بورس اضافه کرد: این روند یعنی اقتصاد جهانی با مرحله ای جدی از کاهش تقاضا روبه‌رو بوده که انتظار می رود به‌صورت گام به گام به سوی عادی‌شدن حرکت کند اما افت درآمد خانوار اجازه بهبود سریع بازارها را نخواهد داد.تجربه نشان داده که غالبا رکود جهانی به بازار داخلی نیز سرایت می‌کند که از هم‌اکنون می‌توان شواهد آن را مشاهده کرد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: ذات رکود را باید در دو روند متفاوت جست‌وجو کرد. یکی کاهش تقاضای داخلی و حتی احتمال افت تقاضای صادراتی برای محصولات مختلف و دیگری کاهش قیمت‌ها که اغلب از بازار مواد اولیه آغاز می‌شود. این دو واقعیت را باید در کنار هم مورد بررسی قرار داد زیرا تهدیدها و فرصت‌های خاصی دربر دارد.

وی افزود: تجربه سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ نشان داده که تزریق منابع مالی توسط دولت‌ها به مرور زمان بر قیمت‌ها در بازارهای کالایی اثر خواهد گذاشت.
وقتی احتمالات پیش‌رو را رصد می‌کنیم می‌توان با حداقل اطلاعات موجود و گمانه‌زنی‌های اقتصادی فرصت‌های جدیدی در برابر تهدیدات حال و آینده ترسیم کرد.حال اگر به تجربه سایر اقتصادهای برجسته در دنیا نگاه کنیم حتی ابزارهای استفاده از فرصت‌های احتمالی نیز در اختیار خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: در ذات نوسان قیمت‌ها منافع و مخاطرات اقتصادی وجود داشته و سود و زیان واقعیتی غیرقابل انکار است. اگر قرار باشد برای جهش تولید تلاش کنیم، قیمت‌های به نسبت پایین‌تر مواد اولیه یک مزیت به‌شمار رفته و همچنین اگر ظرفیت رشد نرخ در ماه‌ها و سال‌های آینده را در نظر بگیریم خرید و نگهداری همین مواد بعضا توجیه‌پذیر خواهد بود. در کنار آن خرید مواد اولیه در حجم بالا منابع مالی بسیاری را می‌طلبد که از عهده غالب فعالان صنعتی خارج است. بنابراین باید به فکر تامین منابع مالی موردنیاز از مسیرهای دیگر بود که نیازمند عملیات مدیریتی قدرتمندی است.

سلاح ورزی اضافه کرد:همچنین در دوره‌های رکود، فروشنده مواد اولیه نیز غالبا برای تولیدات خود مشتری چندانی پیدا نمی‌کند و افزایش موجودی انبارها نیز نگرانی از کاهش حجم تولید را دربر دارد. این موارد البته بارها در اقتصادهای جهان تجربه شده و برای استفاده از این موقعیت‌ها ابزارهای مالی خاصی طرح‌ریزی شده که به نظر می‌رسد هم‌اکنون زمان استفاده از آن فرارسیده است.

وی افزود: در بورس کالا تجربه موفقی برای استفاده از ابزارهای مالی نوین وجود دارد اگرچه به وضوح می‌توان حمایت نهادهای تصمیم‌ساز را در موفقیت این ابزارها رهگیری کرد. جذابیت بورس اوراق بهادار و اعتماد افراد به این بازار نیز در مسیر تامین‌مالی اوراق بهادار کالایی قطعا موثر خواهد بود.استفاده از ابزارهای مالی در بورس کالا فراز و نشیب‌های بسیاری داشته اما هم‌اکنون تجربیات ارزشمندی در این‌خصوص وجود دارد به امید این که در دوره مدیریتی جدید در سازمان بورس، استفاده از ظرفیت‌ ابزارهای مالی در حمایت از تولید در بورس‌های کالایی رونق یابد.

سلاح ورزی گفت:گواهی سپرده کالایی از جمله ابزارهایی است که به مرور و در شرایط فعلی جذابیت بالاتری داشته و توسعه آن ظرفیت ایجاد صندوق‌های سپرده (سرمایه‌گذاری) کالایی را در بر دارد. صندوق‌های کالایی سال‌هاست که در بازارهای معتبر جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جای خالی آنها در نوسان نرخ به‌وضوح قابل رهگیری است.

انتهای پیام