پیش بینی زمان ورود شاخص به دوران اصلاح + علت اقبال یک صنعت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هاشم ذوالفقاری با اشاره به روند معاملات بورس در فروردین به ایرنا گفت: در نخستین ماه از سال ٩٩ گروه بانکی‌ها نسبت به سایر گروه‌ها روند خوبی را در پیش گرفتند و حدود ٤٠ درصد رشد را تجربه کردند. اکنون اقبال بازار به سمت گروه پالایشی‌ها است، علت این موضوع ناشی از صندوق‌های قابل معامله‌ای است که دولت می‌خواهد با ٢٠ درصد تخفیف در بازار عرضه کند به همین دلیل تا قبل از عرضه، قیمت ها بالا خواهد رفت. 

وی با بیان اینکه گزارش شرکت‌های بزرگ در فروردین به دلیل کرونا و وضعیت قیمت‌های جهانی تا حدودی ضعیف خواهد بود، افزود: بازار سرمایه از ١٠ تا ١٥ روز آینده وارد فاز اصلاحی می‌شود و تا چند روز روند آن منفی خواهد بود. اکنون دولت به دنبال ورود نقدینگی به بازار سرمایه است با توجه به اینکه دیگر بازارهای رقیب تورم زا هستند بنابراین دست دولت در این بازارها بسته است و نمی‌تواند اقدام چندانی در راستای عرضه و تامین مالی از طریق آنها انجام دهد.

این کارشناس بازار سرمایه به عرضه شستا در بورس اشاره و عنوان کرد: دولت چندین شرکت بزرگ دولتی مانند شستا با میزانی مشخص که به لحاظ مدیریتی با مشکل مواجه نشود در بورس عرضه کرد تا از این طریق علاوه بر تسویه بدهی و معوقات با پیمانکاران، زمینه کنترل تورم را فراهم کند. ورود پول به بورس نشان‌دهنده ادامه رشد بازار است، میزان و زمان دقیق این رشد مشخص نیست اما تا زمانی که بازارهای رقیب از رکود خارج نشود بازار سرمایه به روند صعودی ادامه خواهد داد.

ذوالفقاری تاکید کرد: روند منفی بازار به معنای تغییر مسیر اصلی و انتهای رشد شاخص نیست زیرا اتفاق جدیدی پیش نیامده که بخواهد روند بازار را تغییر دهد مگر آنکه اتفاق جدیدی مانند ابلاغ بخشنامه‌های جدید رخ دهد که بتواند شاخص را از مسیر اصلی دور کند.اعمال برخی از محدودیت‌ها جذابیت بازار را برای سرمایه گذاری کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها سوق پیدا کنند. بازار سرمایه حداقل تا نیمه ارزیبهشت مثبت است اما از زمان شروع گزارشات فروردین ماه بازار وارد فاز اصلاحی می شود و تغییر مسیر خواهد داد.

انتهای پیام