به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت خودروهای داخلی به خانه ملت گفت: هنگامی که عوارض غیرمنطقی بر خودروهای خارجی با کیفیت و قیمت مناسب را به عنوان دستورالعمل اجرا میکنیم، زمینه رقابت در اقتصاد را از بین برده و مردم را وادار به خرید خودرو بیکیفیت داخلی با قیمت بسیار بالا میکنیم.
وی افزود: افزایش قیمت خودرو در شرایطی که رقابتی وجود نداردکاملا طبیعی است. مولفههای کیفیت، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و ایمنی در شرایطی مفهوم پیدا میکنند که مردم حق انتخاب داشته باشند. از این رو اگر دلالان نیز قیمت خودرو را افزایش ندهند،خودروساز و قطعهساز افزایش میدهد.
این نماینده مجلس ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بینالمللی تنها راه برون رفت از بحران خودرو در کشور بوده تا خودروساز داخلی یا با سطح کیفی و قیمت پایین خودروسازهای بین المللی رقابت کنند یا تعطیل شوند.دیگر نباید بیش از این پول را به جیب خودروسازها، قطعه سازان و دلالان ریخت.
رحیمی جهان آبادی گفت: برخی از خودروهای داخلی مانند پژو با پلتفرمی قدیمی و متعلق به دهه 80 میلادی تولید میشود. از طرفی پراید نیز به دلیل استاندارهای پایین ایمنی 40 سال است که در هیچ کشوری تولید نشده و حق تردد ندارد.
وی افزود: باید اجازه دهیم خودرو خارجی با عوارض متناسب، معقول و اندک وارد ایران شده و شرکتهای دولتی و خصوصی خودروسازی با آنها رقابت کنند. در صورت فراهم شدن این فرآیند پس از یک دهه،افرادی در کشور میتوانند در تراز جهانی و هم سطح کشورهای پیشرفته خودرو تولید کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: اقتصاد علم است و با سخنرانی و شعار مشکلی حل نمیشود. قانون اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا بوده و مادامی که رقابت و کیفیت را از تمام عرصههای خودروسازی حذف میکنیم باید انتظار قیمت 90 میلیون تومانی پراید را نیز داشته باشیم.
جهانآبادی گفت: تعیین تکلیف صنعت خودروسازی باید از اولویتهای مجلس یازدهم باشد. تولید خودرویی پس از 40 سال با کیفیت و ایمنی که روز به روز کمتر میشود،ظلم آشکار به مردم و اشتباه بزرگ در اقتصاد است.
انتهای پیام