دو عامل موثر بر اصلاح اخیر شاخص + پیش‌بینی امروز و انتظار از سازمان بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نوید قدوسی با ارزیابی روند معاملات دیروز بازار سهام به ایرنا گفت: رشد قیمت‌ها و انگیزه شناسایی سود از سوی سهامداران از جمله عوامل تاثیرگذار در اصلاح دو روز اخیر شاخص بوده است. تغییر روند معاملات از چند روز اخیر آغاز شد و فشار فروش در بازار هفته گذشته تا حدودی سهامداران را ترغیب به شناسایی سود کرده است.

وی افزود: خبر بازگشایی نماد سایپا روند معاملاتی بازار را بر هم ریخت و باعث ایجاد تاثیر منفی بر روی قیمت سهم‌ها شد اما از زمانی که خبر توقف بازگشایی نماد سایپا منتشر شد معاملات بازار به سمت افزایش تقاضا پیش رفت. نقدینگی مورد نیاز برای حضور در صف خرید سایپا از محل فروش سهام دیگر تامین شد که این امر زمینه ایجاد صف‌های فروش طولانی در برخی از سهام را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با آغاز معاملات سایپا تکلیف بازار مشخص و تا حدودی از وضعیت غیرعادی که دو روز در بازار حاکم بود کاسته خواهد شد. امید می رود گشایش نماد سایپا تجربه‌ای برای ایجاد مدیریت صحیح زمان بازگشایی‌ها باشد این موضوع را می‌توان به عنوان یک خواسته از سازمان بورس جهت جلوگیری از بر هم ریختن نظم بازار تلقی کرد.ضعف زیرساخت‌های معاملاتی و اطلاعاتی بازار زمینه تشدید رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران را فراهم می کند.

قدوسی عنوان کرد:  با توجه به معاملات دو روز اخیر انتظار می رود امروز در ابتدای معاملات شاهد فشار عرضه در بازار باشیم اما به مرور به دلیل کشف قیمت و بازگشایی نماد سایپا، بازار تغییر مسیر می‌دهد و فشار فروش از سر بازار برداشته خواهد شد.

انتهای پیام