نظر عضو شورای عالی بورس درباره اصلاح شاخص و تغییر متغیرهای مهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح اله حسینی مقدم درباره طرح برنامه های جدید رییس سازمان بورس برای حجم مبنا و دامنه نوسان و مشکلات شرکت های OMS با ازدیاد ورود سرمایه گذاران به بورس در جلسه هفته گذشته شورای عالی بورس به بورس پرس گفت: شورای عالی بورس در جلسات اخیر به شدت درگیر سهام عدالت است و در خصوص دستور جلسات دیگر فعلاً تصمیم گیری نشده است.

وی در خصوص تعیین تکالیف استعفای سعید فلاح پور از سمت معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز توضیح داد: استعفای وی پذیرفته شده اما نتیجه گیری درباره جایگزینی فرد مناسب باتوجه به اینکه شورا فرصت نکرده و حتی در جلسات فوق العاده مشغول موضوع سهام عدالت بوده، هنوز انجام نشده است.

پیش بینی روند معاملات بازار

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر پیش بینی از روند معاملات بازار سهام گفت: در بازار سهام اگر نوسان مثبت و منفی نداشته باشیم، سلامت بازار زیر سوال می رود.  وقتی طی دوره ای روند بازار برمی گردد تغییر در بازیگرها و استراتژی سرمایه گذاری ایجاد و حتی پرتفوی ها جابجا می شود و تحلیلی نوین باتوجه به وضعیت شرکت های مشابه بوجود می آید.

حسینی مقدم ادامه داد: اما در زمانبندی بازار ممکن است سرمایه گذاری در پیک معاملات وارد شده باشد. بازار نشان داده کسی که روند بلند مدت را انتخاب کرده، متضرر نمی شود اما در صورت عملکرد عجولانه با خرید در قیمت های بالا پس از اصلاح 15 تا 20 درصدی از بازار خارج شود. متاسفانه عجله در خرید و فروش بدون تحلیل و بر اساس روند کوتاه مدت همیشه وجود دارد. بازار روند خود را پیدا خواهد کرد و این اصلاح به رشد آن بیشتر کمک می کند.

وی عنوان کرد: در خلال اصلاح اخیر تغییراتی در متغیرهای اثرگذار هم بوجود آمد. در واقع مشاهده می کنیم که قیمت ها به سرعت در حال رشد هستند اما سودآوری در شرکت ها با این سرعت پیش نمی رود و عمدتاً بحث ارزش جایگزینی مورد تحلیل اصلی سرمایه گذاران قرار گرفته است. در دوره ای این تغییر نگاه بوجود می آید و سهامداران سراغ شرکت هایی می روند که ظرفیت سودآوری با تغییر متغیرها بیشتر می شود.

عضو شورای عالی بورس درخصوص اینکه تا فصل مجامع اقبال به کدام صنایع بیشتر خواهد بود؟ گفت: اکنون همانند سال های قبل نمی توان گفت در مقطع برگزاری مجامع شرکت ها، سرمایه گذاران سراغ صنعت خاصی می روند چراکه نقدینگی هدایت شده به سمت بازار سرمایه زیاد است و تحلیل ها در این مقطع کوتاه مدت جواب نمی دهد. اما بازار نشان داده خرید سهام برخی صنایع واقعاً با تحلیل صورت می گیرد. فعلاً باید سهامداری کرد.

حسینی مقدم با پیش بینی بهبود روند بازار و ثبات وضعیت متغیرهای موثر بر تحلیل سرمایه گذاران اضافه کرد: ورود شاخص به دوره اصلاح به ورود بازیگران و نقدینگی جدید کمک می کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام