تحلیلی خواندنی از آثار نرخ سود بر بازارهای پول و سرمایه و بازی دو سر باخت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی نجفی که دارای مدرک دکتری و استاد دانشگاه تهران است تحلیلی خواندنی از آثار نرخ سود بر دو بازار پول و سرمایه بازی دوسر باخت ارایه و اعلام کرد تداوم نرخ سود بالای بانکی بیشتر از بازار سرمایه، خود بانک­ ها را دچار بحران می کند .

بازارهای پول و سرمایه به طور سنتی رقیب یکدیگر به شمار می­روند.به نحوی که منابع وجوه با خارج شدن از بازارسرمایه وارد بازار پول و بطور مشخص بانک ها می­ شود و با رونق بازار سرمایه مجدداً از بانک به سمت بازار روانه می­ گردد. البته سایر بازارهای موازی از جمله بازار ارز ، طلا ، ملک و ... نیز در این موازنه بی­ تأثیر نیستند.

یکی از متغیرهای کلیدی و موثر بر نتیجه رقابت بانک­ ها و بازار سرمایه نرخ سود بانکی است. نرخ سود از یک طرف در بازار پول بطور مستقیم تعیین­ کننده جذابیت نظام بانکی برای سرمایه­ گذاران است و از طرف دیگر در بازار سرمایه به عنوان نرخ تنزیل جریان­ های نقد آتی از عوامل تعیین­ کننده ارزش ذاتی شرکت­ه ا و به تبع آن قیمت سهام است.

افزایش نرخ سود به طور همزمان بازده ابزارهای بانکی را افزایش و بازده مورد انتظار سهام را در بورس کاهش می­ دهد و بنابراین موجب کاهش قیمت سهام می­ گردد. از آنجا که سرمایه­ گذاران افراد عاقلی هستند، از بین ابزارهای متنوع بانکی گزینه­ ای که دارای بیشترین سود است را برای سرمایه­ گذاری انتخاب می­ کنند.

در واقع از نظر سرمایه­ گذار نرخ سود بازار پول برابر است با بیشترین نرخی که یکی از ابزارهای بازار پول تأمین می­ کند و صرفاً نرخ سود اسمی سپرده بانکی شاخص بازده بازار پول نیست. بنابراین کاهش نرخ سود سپرده­ ها در حالی که نرخ سایر ابزارها بویژه گواهی سپرده و سایر ابزارهایی که در فرابورس نیز به آسانی در دسترس هستند کاهش نیافته ، تغییری در میزان جذابیت بازار پول نسبت به بازار سرمایه ایجاد نمی­ کند.

بالا بودن نسبی نرخ سود بانکی بطور مستقیم و غیر مستقیم موجب افت قیمت سهام در بورس می­ شود. اثر کاهشی غیر مستقیم نرخ سود بر بازار سهام این است که بخشی از منابع وجوه از سهام خارج شده و وارد بازار رقیب یعنی نظام بانکی و ابزارهای بدهی می­ گردد. ضمناً نسبت P/E بازار سرمایه نیز کاهش می­ یابد و در نهایت با توجه به کاهش تقاضا برای خرید و نگهداری سهام و همچنین کاهش ارزش ذاتی، شاهد افت قیمت سهام خواهیم بود. بررسی وضعیت یک و نیم سال گذشته بورس نیز مؤید همین مطلب است.

اما اثر مستقیم و مخرب نرخ سود بالای بانکی بر بازارسرمایه از این جهت است که شرکت­ های بورسی نیز همچون سایر بنگاه­ های خارج از بورس، بخشی از تأمین مالی خود را از طریق اخذ تسهیلات از نظام بانکی انجام می­ دهند و با افزایش نرخ سود تسهیلات اعطایی، هزینه مالی شرکت­های بورسی افزایش و سود خالص آنها کاهش می­ یابد.

با نگاهی به بودجه سال جاری بسیاری از شرکت­ های بزرگ بورسی ملاحظه می­شود که رقم هزینه مالی آنها از سود خالص بیشتر است، در حالیکه در سال­های گذشته هزینه مالی 20 تا 30 درصد سود خالص بوده است. برخی صنایع بورسی نیز علیرغم برخورداری از حاشیه سود عملیاتی مناسب که بعضاً به 30 درصد هم می­رسد به دلیل هزینه مالی بالا به مرحله زیان­دهی رسیده­ اند. هر چند ساختار سرمایه و استراتژی تأمین مالی شرکت­ ها در سودآوری آنها نقش ویژه­ای دارد اما قطعاً نمی­ توانیم نرخ سود بالای بخش بدهی در ساختار سرمایه شرکت­ ها را در بروز این زیان بی تأثیر قلمداد کنیم.

لذا مشاهده می­ شود متغیری به نام نرخ سود یک شرکت یا صنعتی که می­ توانسته سودآور باشد را به یک شرکت یا صنعت زیان ده تبدیل کرده و برای یک سربازی یعنی بازارسرمایه باخت بوجود آمده اما برای سر دیگر بازی یعنی خود بانک­ ها چه اتفاقی در حال وقوع است؟

بررسی صورت­ های مالی 20 بانک بورسی و فرابورسی در پایان سال 93 حاکی از آن است که 4 بانک بزرگ حصه منفی از درآمدهای مشاع داشته ­اند. به عبارت دیگر میزان سودی که به سپرده­ گذاران پرداخت کرده­ اند بیش از درآمد حاصله از فعالیت­ های مشاع بوده است. مقایسه عملکرد سه ماهه نخست و سه ماهه پایانی سال 93 نیز روند کاهش سهم بانک­ ها از درآمدهای مشاع را نشان می­ دهد.

ضمناً اگر هزینه­ های عمومی و اداری و همچنین هزینه مطالبات مشکوک­ الوصل را هم در نظر بگیریم اکثر بانک­ها با "اسپرد" منفی مواجه هستند و سود آن دسته از بانک­ هایی که سودآور بوده­ اند عمدتاً از محل منابع خود بانک بوده است.

در سال 93 از بین 20 بانک بورسی و فرابورسی تنها بازده حقوق صاحبان 4 بانک بالاتر از 20 درصد و میانگین کل بانک­ ها نیز کمتر از 10 درصد بوده است. در حالی که میانگین نرخ بازده حقوق صاحبان سهام کل بورس و فرابورس در سال 93 حدود 30 درصد بوده است.

بنابراین طرف دوم بازی نرخ سود، یعنی خود بانک­ها نیز بازی را باخته­ اند و حتی می­ توان گفت باخت بانک­ ها در این بازی دو سر باخت سنگین­ تر هم بوده و به نظر می­رسد تداوم نرخ سود بالای بانکی بیشتر از بازار سرمایه، خود بانک­ ها را دچار بحران خواهد کرد .

انتهای پیام