بررسی اثرات کرونا بر صنایع پایین دستی پتروشیمی + راهکارهای مقابله

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس طی گزارشی اعلام کرد: تأثیر کرونا بر صنایع پایین دستی پتروشیمی به دو دسته تقسیم می شود:

1- صنایعی که محصولات آنها در حوزه مقابله با ویروس کرونا قابل مصرف بوده از جمله صنایع شوینده و بهداشتی، بخشی از صنایع نساجی و صنایع پلاستیک که به دلیل افزایش تقاضا شرایط مناسبی دارند.

2- سایر صنایع پایین دستی پتروشیمی از جمله تولید کنندگان لوله، درب و پنجره، ظروف یکبار مصرف به دلیل تعطیلی رستوران ها و هتل ها، صنعت رنگ ساختمان، صنعت کفش و چرم مصنوعی که از شیوع کرونا متضرر شده اند.

عمده صنایع پایین دستی پتروشیمی با اصناف در ارتباط هستند. تعطیلی اصناف و کاهش تقاضا در راستای توصیه های بهداشتی و کاهش تقاضا ناشی از تعمیق رکود موجب کاهش فروش کارخانه ها شد. به دنبال آن با تکمیل ظرفیت انبارها،تولید کاهش یافت. بدین ترتیب با کاهش تولید و فروش،نقدینگی تولیدکننده کاهش و در نتیجه تقاضا برای مواد اولیه نیز کاهش یافت.

از این طریق رکود در صنایع پایین دست به بازار داخلی صنایع بالا دست منتقل می شود.بکارگیری ظرفیت فروش اعتباری در بورس کالا و ایجاد خطوط اعتباری برای تولیدکنندگان در شرایط رکود می تواند به رفع مشکل کمبود نقدینگی تولید کنندگان صنایع پایین دستی و رونق تقاضای بازار داخل صنایع بالادستی کمک کند.

راهکارهای مقابله با آثار سوء شیوع کرونا بر صنعت پتروشیمی:

1- تأمین حداکثری مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی تولید کننده اقلام مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا توسط صنایع بالادستی پتروشیمی در بورس کالا

2- استفاده از ظرفیت قرارداد های فروش اعتباری در بورس کالا

راهکارهای مقابله با آثار سوء شیوع کرونا در بخش صنعت:

فروش اعتباری (آتی سه ماهه) مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دست از جمله نساجی (پروپیلن و پلی پروپیلن گرید نساجی، آکرلیک، پلی آمید و پلی اتیلن ترفتالات گرید نساجی (پلی استر)) و لوازم خانگی (ورق فولادی، مقاطع مسی، برنجی و آلومینیوم) توسط صنایع بالادستی از جمله فولاد و پتروشیمی در بورس کالا

انتهای پیام