پیش بینی بورس تا آخر هفته و اثر جاماندن پالایشی ها از رشد بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرعلی امیرباقری با بیان اینکه در هفته‌های گذشته بازار با رشد چشمگیری مواجه شد به ایرنا گفت: علت عمده این رشد ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به سمت بورس بود. در هفته گذشته بازار رنگ دیگری گرفت و به دلیل عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها و برخورد شاخص بورس با مقاومت روانی یک میلیون واحد شاهد اصلاح در بدنه بازار بودیم.

وی افزود: این اصلاح که بیشتر در محور نمادهای بزرگ رخ داد باعث شد تا حقیقی‌ها هم‌مسیر با حقوقی‌ها شوند و به شناسایی سود و ایجاد فشار فروش در بازار بپردازند. فقط در بعضی از روزها شاهد سایه‌هایی از افزایش قیمت در برخی از سهام بودیم اما بطور کلی روند معاملات در هفته‌ای که گذشت به سمت متعادل کردن قیمت برخی از سهام که رشد بی‌منطقی را تجربه کرده بودند در نوسان بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتظار داریم اصلاح شاخص بورس از بعد زمانی و قیمتی هر چه زودتر به نحو معقولی مورد مدیریت قرار گیرد، ادامه داد: اطلاعیه منتشر شده در روز پنج‌شنبه در زمینه سهام عدالت از سوی وزارت اقتصاد تا حدودی فعالان بازار سرمایه را متعجب کرد و از آنجایی که تاکنون جزییات نقدی سهام در فروش مستقیم برای سرمایه‌گذاران مشخص نشده بنابراین ابهامی را برای افراد حاضر در بازار ایجاد کرده است.

امیرباقری عنوان کرد: توصیه‌ای که اکثر فعالان داشتند این بود که در صورت امکان، سهام عدالت بدون آنکه پرتفوی آن بازگشایی شود و بتوان سهام آن را بصورت جداگانه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد قابل معامله باشد. بسیاری از سرمایه گذاران که اکنون سهام عدالت را در اختیار دارند جزو افراد حرفه‌ای بازار سرمایه نیستند. این افراد در یک دوره با پرداخت مبلغی این سهام را خریداری کردند و بطور حتم بیشتر این افراد آمادگی مواجه با بازار و نوسانات آن را ندارند.

وی تاکید کرد: فشار فروش ایجاد شده بر بدنه بازار سرمایه در کنار فشار مضاعفی که بر هسته معاملات ناشی از تعداد زیادی از سفارشات پیش خواهد آمد بازار را با نوسان همراه خواهد کرد. به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می شود با توجه به شرایط حاضر در بازار از هیجانات دوری کنند همچنین دیدگاه‌های بنیادی را ملاک انتخاب سهام برای سرمایه‌گذاری قرار دهند. صرفا تصمیم‌گیری براساس جریان ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران را در میان و بلندمدت گمراه خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بسیاری از سهامی که در پرتفوی سهام عدالت وجود دارند سهام بزرگ و شاخص‌ساز هستند که انتظار می‌رود در صورت آزادسازی آنها بصورت مستقیم با حمایت حقوقی‌ها همراه شود اما متاسفانه در روزهای اخیر شاهد بودیم حقوقی‌ها در صفوف فروش حاضر بودند و چندان حمایتی از بازار نداشتند.

میرباقری با تاکید بر اینکه اصلاح جزیی از ذات بازار محسوب می‌شود، توضیح داد: اگر این اصلاح به لحاظ زمانی و قیمتی ادامه پیدا کند بطور حتم منجر به فرار سرمایه از بورس و ورود نقدینگی به سمت بازارهای رقیب مانند طلا و ارز و سکه خواهد شد. امید می رود این نکته مورد توجه حقوقی‌ها و ارکان بازار سرمایه قرار بگیرد تا از طریق جلوگیری از هیجان‌های موجود مانع از ضرر و زیان سرمایه گذاران شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از سهم‌های بزرگ و شاخص ساز که در پرتفوی سهام عدالت وجود دارند به دلیل فعالیت حقوقی‌ها از روند صعودی بازار جا مانده بودند که تعدادی از این نمادها را می‌توان در شرکت‌های پالایشی مورد بررسی قرار داد. این اتفاق ممکن است زمینه فشار فروش بر روی سهام عدالت ایجاد و فرصت خرید مناسبی را از بعد قیمتی و زمانی برای سهامداران آتی این صنعت فراهم کند که در میان‌ و بلندمدت بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران دارد.

میرباقری گفت: ممکن است در هفته جاری به دلیل تعطیلات پیش‌رو و نیز اجازه فروش سهام عدالت از روز (سه‌شنبه) تا حدودی شاهد فشار فروش باشیم اما بطور حتم بازار به زودی به کمک سهام بنیادی و شاخص‌ساز دوباره به مسیر صعودی خود بازخواهد گشت.

انتهای پیام