تولید نخستین خودروهای مجهز به گیربکس شش دنده در شهریور

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منصور منصوری با اشاره به اینکه در طراحی گیربکس شش دنده از تکنولوژی‌های جدید استفاده شده است گفت: نخستین خودروهای مجهز به گیربکس شش دنده دستی با تکیه بر دانش فنی ایرانی در شهریور سال جاری تولید خواهد شد که موجب کاهش 0.6 لیتری مصرف سوخت نبست به گیربکس‌های پنج دنده در سرعت‌های بالا  می شود.

وی افزود: بااعتماد مدیرعامل ایران خودرو به متخصصان داخلی و توسعه بومی‌سازی، طرح راهبردی طراحی و توسعه گیربکس‌های جدید برای خودروهای سواری به شرکت نیرو محرکه واگذار شد تا در کنار سایر سازندگان داخلی و با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاد دانشگاهی در سطح فناوری‌های روز دنیا اجرا شود.

مدیر پروژه پلتفرم ایران خودرو با اشاره به این که مطابق با نقشه راه گیربکس و پرتفولیوی محصول، دو مدل دیگر از گیربکس‌های شش دنده طراحی شده است گفت: گیربکس شش سرعته دستی روی دنا پلاس توربو شارژ و رانا پلاس نصب شده و در حال گذراندن آزمون‌های مختلف در ایپکو و مرکز تحقیقات ایران خودرو است و بر اساس الزامات استانداردی باید حدود 20 آزمایش عملکردی و دوام را پشت سر بگذارند.

منصوری ادامه داد: کسب فناوری های جدید و تولید گیربکس شش دنده متناسب با موتورهای ایران خودرو، ازلحاظ قیمت تمام شده بسیار مناسب خواهند بود به طوری که با ۹۵ درصد داخلی سازی، شاهد قیمتی معادل ۶۵ درصد گیربکس مشابه خارجی خواهیم بود. در خصوص گیربکس AMT اختلاف قیمت داخلی با نمونه خارجی به حدود ۲۵ درصد می رسد.

وی افزود: گیربکس شش دنده قابلیت نصب بر روی اکثر خودروها از جمله خانواده دناپلاس، سمند، پارس، رانا،207 و خودروهای جدید مانندK132  را دارد و تولید این گیربکس در شرایط تحریمی و داخلی‌سازی آن کار بسیار ارزشمند و جهادی محسوب می‌شود.

منصوری گفت: هم‌زمان با طراحی گیربکس‌های شش دنده دستی، طراحی گیربکس نیمه اتوماتیک AMT در دستور کار بوده و براساس برنامه زمان‌بندی شده تا پایان سال گیربکس نیمه اتوماتیک بر روی خودرو رانا پلاس نصب خواهد شد.

انتهای پیام