واکنش معاون وزیر به اثر رشد شاخص بر افزایش تورم‌ و احتمال تکرار تجربه تلخ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به احتمال تورم‌زایی رشد بازار سرمایه به ایلنا گفت: بازار سهام کمترین تاثیرگذاری را در تورم دارد و افزایش ارزش سهام تاثیر مستقیمی بر تورم ندارد . چرا که سهام در سبد خانوار نیست اما ورود نقدینگی و افزایش تقاضا به گران شدن مسکن و به تبع آن به افزایش اجاره‌بها می‌انجامد و باعث رشد نرخ تورم می‌شود.

وی ادامه داد: نقدینگی بازار سرمایه که صرف خرید و فروش و معامله می شود و از بخش سایر کالاها جدا و وارد بازار سهام شده به نوعی اثر کاهنده و جلوگیری کننده از رشد نرخ تورم را هم خواهد داشت.  

این مقام مسئول درباره احتمال تکرار تجربه تلخ موسسات مالی در بورس هم به دو منظر خرد وکلان بازار سرمایه اشاره کرد و توضیح داد: از نگاه کلان هر چقدر بازار توسعه پیدا کند، تعداد سرمایه‌گذاران بیشتر شود و حجم معاملات و پذیرش بالاتر رود به نفع اقتصاد است به ویژه اینکه فرصت‌هایی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران برای تامین مالی ایجاد می‌شود . همچنین به دلیل نظارت‌ و شفافیت زیاد بورس ، شفافیت اقتصاد افزایش می‌یابد.

دهقان‌ دهنوی ادامه‌ داد: در سطح خرد هم همواره باید تکرار شود که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و سهام ریسک‌پذیر و با افت احتمالی قیمت‌ها همراه بوده و بهتر است ریسک گریزان در بانک سپرده‌گذاری کنند. بنابراین توصیه می‌شود افراد فقط دارایی مازاد را وارد بازار سرمایه کنند و نگاه بلند مدت داشته باشند.

وی افزود: شاخص بورس در طول سال‌های گذشته ، دوره‌های رونق و رکود داشته و با ریزش و جهش همراه بود. بنابراین کسی که ۵ تا ۱۰ سال در این بازار سرمایه‌گذاری کرده، سود می‌کند. اما افرادی که برای ۶ ماه و با قصد نوسان‌گیری وارد بازار می‌شوند ریسک بالایی را می‌پذیرند و به این افراد توصیه می‌شود تمام دارایی را وارد بازار سرمایه نکنند.

انتهای یپام