دلایل اصلاح و پیش بینی عبور شاخص از مقاومت یک میلیون واحدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری اعلام کرد: در ساعات اولیه معاملات چهارشنبه برخی نمادها به ویژه نمادهای بزرگ دچار صف فروش شدند و شاخص کل تا مرز 920 هزار واحدی نزول کرد اما در این سطح با حمایت قابل توجهی همراه شد و با ایجاد تقاضای موثر برخی از این صفوف جمع شدند به شکلی که شاخص دوباره سبز رنگ شد.

"وتجارت" پس از افت شدید قیمتی به تبعیت از گروه بانکی‌ها و نماد "وبملت" افزایش 5 درصدی را ثبت کردند. در گروه فلزی‌ها نمادهای "فولاد،فملی" با ایجاد صف خرید، سایر هم گروهی‌ها را مثبت کردند. در پالایشی‌ها هم با جمع شدن صف‌های فروش شاهد حضور قوی خریداران بودیم. در نهایت شاخص کل با رشد 12 هزار و 424 واحدی به کانال 938 هزار و 557 واحد و شاخص هم وزن با کاهش 426 واحدی به کانال 312 هزار و 39 واحد رسیدند.

نماد‌های " فولاد، شستا " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 8.8 و 4.4 هزار میلیارد تومان بود.  بیشترین ارزش معاملات امروز متعلق به نمادهای "ذوب و صبا" با 245 و 134 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز 272 میلیارد تومان توسط حقیقی ها به بازار تزریق شد.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی تحت تاثیر خوش‌بینی به بازگشایی اقتصادهای متعدد که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، نزدیک به پایین‌ترین قیمت دو هفته اخیر معامله شد. با این حال تنش‌ های جدید میان آمریکا و چین مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است.

در بازار نفت نیز قیمت ها نسبت به روز گذشته نزولی بودند. نفت برنت به 35.64 دلار در هر بشکه رسید. نفت سبک آمریکا نیز به 34 دلار در هر بشکه رسیده است. شرکت خدمات مالی مورگان استنلی انتظار دارد با برداشته شدن تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا، تقاضا تا پایان سال 2020 تا حدود 97 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و قیمت نفت خام برنت تا پایان سال جاری میلادی تا 40 دلار در هر بشکه بالا برود.

در گروه فلزات اساسی نیز مس در محدوده 5330 دلار و روی 1937 دلار معامله می‌شوند. بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 17 هزار 440 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 17 هزار و 150 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 7 میلیون و 350 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد

حسین فهیمی سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت در نشست شورای عالی بورس در خصوص آزادسازی سهام عدالت گفت: مهلت مراجعه مشمولان سهام عدالت به بانک ها برای فروش یکجای ۳۰ درصد سهام از ۱۰ به ۱۳ خرداد ماه افزایش یافته است.

در بازار شنیده می‌شود نمایندگان چند صندوق بزرگ و سرمایه گذاری استانی در جلسه شورای عالی بورس حضور داشتند و تقاضای خرید بلوکی سهام عدالت از بانک ها را مطرح کردند که با نظر مساعد اعضای شورا مواجه شده است.

سلاح ورزی عضو شورای بورس اعلام کرد: اجرای درست سیاست های مدنظر هم باعث آرامش بازار سرمایه خواهد شد و هم امکان بهره مندی اقتصادی صاحبان ‎سهام عدالت از دارایی را فراهم خواهد کرد.

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس گفت: کسانی که روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اند عمدتا فروشنده سهام نیستند. مردم ارزش این ثروت را به درستی می‌دانند و فقط علاقه مند به اعمال مستقیم حقوق مالکانه هستند.

عرضه اولیه "غزر" به تعویق افتاد. دلیل آن افشای اطلاعات با اهمیت است که گفته شده نرخ محصولات ۴۳ درصد رشد کرده است.

بر اساس دستور سرپرست وزارت صنعت، شرکت در قرعه کشی خرید خودرو نیازی به پرداخت وجه ندارد و متقاضیان نباید مبلغی را در این مرحله بپردازند.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با نمایندگانی از کشورهای اصلی تولید کننده نفت درباره اجرای توافق جهانی کاهش تولید و ادامه احتمالی کاهش به میزان کنونی پس از ماه ژوئن مذاکره می کند.

آینده بازار سهام

طی چند روز گذشته شاهد بودیم شاخص کل پس از رشدی که طی هفته‌های گذشته داشت از یک طرف با رسیدن به محدوده یک میلیون واحد و از طرف دیگر به دلیل ترس از احتمال ایجاد فشار فروش ناشی از آزاد سازی 30 درصد از سهام عدالت در هفته آتی و تامین نقدینگی خرید عرضه های اولیه تحت تأثیر افت روانی قرار گرفت و در این بین شاهد اصلاح قیمتی بسیاری از نمادهای بودیم.

در حال حاضر بخش اعظمی از نمادها در محدوده حمایتی به سر می‌برند. به لحاظ تکنیکالی همچنان با عبور قطعی شاخص کل از مقاومت روانی یک میلیون واحد، مقاومت معتبر بعدی در محدوده ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون واحدی است. حمایت دولت از بازار سرمایه و تلاش برای عرضه سهام شرکت های سودآور از عواملی هستند که مردم را به حضور فعال تر در این بازار تشویق می کند. 

بهره گیری از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در کنار توجه به نکات مهمی همچون استفاده از پول مازاد برای حضور در بازار سرمایه، پرهیز از رفتارهای هیجانی، افزایش سطح آگاهی نسبت به کارکردهای بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری و آشنایی با تحلیل صورت های مالی شرکت ها از عواملی هستند که به جدیدالورود های بازار سرمایه کمک خواهند کرد.

انتهای پیام