عربستان ۴۰ میلیارد دلار را به صندوق سرمایه‌گذاری منتقل کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، محمد الجدان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: طی ماه‌های مارس و آوریل، 150 میلیارد ریال (40 میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت شده و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است.

وی افزود: در شرایطی که جریان تبادلات خارجی از آغاز سال جاری میلادی در سطحی تاریخی قرار دارد،این اقدام موجب کاهش سرمایه‌های ذخایر خارجی شده و هدف از آن حمایت از طرحهای سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری‌های این صندوق در اطلاعات بانک مرکزی نخواهند آمد.

جدان گفت: دولت عربستان به طرح‌های توسعه‌ای برای متنوع کردن اقتصاد،افزایش رضایت عمومی و حمایت از رشد بخش خصوصی ادامه می‌دهد و این کار را از طریق بودجه عمومی، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و صندوق‌های توسعه‌ای انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش، طبق اطلاعات بانک مرکزی عربستان، ذخایر خارجی این بانک در ماه مارس حدود 27 میلیارد دلار به‌صورت ماهانه کاهش یافت و به 464.5 میلیارد دلار رسید. آمار ماه آوریل هنوز در دسترس نیست.

عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت دنیا ،طی سه‌ماهه اول سال جاری میلادی در پی سقوط قیمت نفت با 9 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد.

صندوق سرمایه‌گذاری بیش از 300 میلیارد دلار سرمایه دارد و سهام شرکت فناوری اوبر و شرکت خودروهای الکتریکی لوسید موتور را نیز در اختیار گرفته است.

این صندوق در سال جاری میلادی سهام چهار شرکت نفت بزرگ اروپا را خریداری کرده و در شرکت‌های بوئینگ، سیتی گروپ، فیس‌بوک، والت دیزنی و ماریوت سهام دارد.

انتهای پیام