سود مجمع ۱۰ شرکت بورسی از سجام واریز شد/ سجامی شدن ۸۴ درصدی فعالان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین فهیمی درباره خواسته 82 هزار نفر از فعالان بازار سرمایه مبنی بر واریز سود مجامع شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام به فارس گفت: موافق این مساله هستیم و حاضریم این بیانیه را امضا کنیم. باید شرکت‌های بورسی سود سهام مجامع را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهند در آن صورت ظرف یک روز این سود را بدون کم و کاست به حساب سهامداران واریز می‌کنیم. تاکنون هر ناشری سود مجامع را در اختیار گذاشته بلافاصله به حساب سهامداران واریز کرده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه تاکنون چند شرکت بورسی سود سهام را از طریق سامانه سجام واریز کردند، افزود: کمتر از 10 شرکت یا ناشر از این طریق سود سهام مجامع را واریز کردند که بلافاصله به سهامداران داده‌ایم. البته این الزام قوی نیست و هنوز ناشران بورسی از آن تمکین نکرده‌اند و لازم است در مجمع عمومی شرکت‌ها نیز وقتی سود برای سهام تصویب می‌شود به اطلاع سهامداران برسد و اعلام شود که این سود سهام از طریق سپرده گذاری مرکزی و از طریق شماره شبای سهامداران که در سامانه سجام ثبت شده به حساب آنها واریز می‌شود و بعد از آن پول سود را به حساب سپرده گذاری واریز کنند تا از طریق سجام همان روز به حساب سهامداران واریز می‌کنیم.

این مقام مسئول درخصوص اینکه چه تعداد از سهامداران بورسی عضو سجام شده‌اند، عنوان کرد: آنهایی که تازه سهامدار بازار سرمایه شده‌اند از طریق ثبت در سامانه سجام آمده‌اند و سهامداران قدیمی هم تعداد زیادی سجامی شده‌اند. در مجموع از 12 میلیون فعال بازار سرمایه تاکنون 10 میلیون نفر سجامی شده‌اند و به راحتی می‌توان سود سهام مجامع شرکت‌ها را از طریق سجام برای آنها واریز کرد.

فهیمی توضیح داد: هر سال بطور متوسط 50 هزار میلیارد تومان سود اوراق با درآمد ثابت و سود سهام از طریق ناشران بورسی و دولت به عنوان ناشر اوراقی که سررسید می‌شوند و نیز سود اسناد خزانه و صکوک با درآمد ثابت به حساب سهامداران و دارندگان اوراق واریز می‌شود که اگر این پول به حساب سپرده گذاری مرکزی واریز شود همان روز با دقت کافی و با سرعت عمل به حساب سهامداران از طریق شماره شبا اعلامی در سامانه سجام واریز می‌شود اما فعلا در مورد شرکت‌های بورسی قوانین لازم‌الاجرا نداریم.

انتهای پیام