شرایط جدید انتشار اوراق بهادار بدهی بدون ضامن و دارای رتبه اعتباری BBB

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی بیگ زاده در مورد مصوبه جدید سازمان بورس در خصوص تعیین رتبه اعتباری مناسب اوراق بدهی توضیح داد : طبق این مصوبه ، انتشار اوراق بهادار بدهی بدون ضامن با اخذ رتبه اعتباری BBB به بالا ، صرفاً توسط ناشران پذیرفته شده در بورس یا فرابورس ایران با رعایت چند نکته مجاز خواهد بود.

نخستین نکته این است که مبلغ اوراق بدون ضامن بانی- ناشر حداکثر معادل 60 درصد میانگین سود دو سال گذشته ( طبق صورت‌های مالی حسابرسی‌ شده سالانه) شرکت اصلی یا تلفیق (هر کدام کمتر) باشد. این سقف در اوراق اجاره و اجاره سهام با شرط امکان رجوع به دارائی مبنا، به ترتیب به 80 و 100 درصد قابل افزایش است.

حداقل سفارش خرید اوراق بهادار، 50 هزار ورقه تعیین شده است ( با ارزش اسمی هر ورقه 100 هزار تومان) و عرضه به روش ثبت دفتری و بوک بیلدینگ خواهد بود.

نشان‌دار بودن نماد معاملاتی اوراق و تکمیل بیانیه ریسک خریداران، پایش رتبه اعتباری به صورت مستمر تا سررسید اوراق و الزام به تایید وثایق براساس قرارداد در صورت تنزل رتبه به زیر BBB و بازنگری در قراردادهای انتشار اوراق جهت تدوین چارچوب حقوقی متناسب با شرایط جدید و مشخص‌ کردن اقدامات اجرایی و وظایف واحدهای مربوطه در صورت نکول اوراق نیز از جمله دیگر شرایط رتبه بندی این اوراق خواهد بود.

همچنین امکان سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بدون ضامن و با رتبه اعتباری قابل قبول به موضوعات سرمایه­ گذاری در امیدنامه نمونه صندوق­ ها اضافه شد و نصاب سرمایه­ گذاری صندوق‌ها در اوراق بهادار یادشده به شرح حداکثر 15 درصد از ارزش کل دارایی­ های صندوق مشروط بر اینکه حداکثر 5 درصد از کل دارایی­ های صندوق در اوراق بهادار منتشره از طرف یک ناشر سرمایه­ گذاری گردد، تعیین شود.

از طرف دیگر، موسسات رتبه‌بندی باید در گزارش رتبه‌بندی با توجه به وضعیت مالی و نقدینگی درخصوص توانایی بانی - ناشر در پرداخت اصل و فرع اوراق در سررسید مقرر، اظهار نظر کند.

شرایط انتشار اوراق برای شرکت های خارج از بورس و فرابورس

انتشار اوراق بهادار دارای رتبه اعتباری BBB به بالا برای سایر اشخاص حقوقی به جز ناشران بورسی یا فرابورسی از طریق کاهش درصدی از کل وثایق مورد نیاز (شامل اصل و فرع اوراق) به شرح جدول زیر امکان‌پذیر خواهد بود و حد جبران خسارت نسبت به کل ارزش وثیقه نیز به همین نسبت تعدیل می‌ شود.

در این خصوص لازم است بیانیه ریسک و تأییدیه‌ای از سرمایه‌گذاران مبنی بر آگاهی از مبلغ تضمین شده توسط متقاضی تأمین مالی اخذ شود و پایش رتبه اعتباری تا سررسید اوراق صورت گیرد.

در صورت تغییر در رتبه اعتباری اوراق بهادار منتشره طی این مصوبه یا تغییر قیمت یا رتبه اعتباری اوراق بهادار وثیقه‌شده به صورتی‌که جمع دارایی وثیقه‌ شده با اعمال ضرایب مندرج در جدول کمتر از 90 درصد ارزش تعهدات (اصل و فرع) اوراق منتشر شود، ناشر- بانی موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نسبت به تأمین یا تکمیل وثایق اقدام کند.

متقاضیان تامین مالی از طریق بازار سرمایه (ناشر- بانی)، در صورت عدم رتبه‌بندی یا اخذ رتبۀ اعتباری در سایر طبقات از شرکت رتبه‌بندی اعتباری دارای مجوز فعالیت، جهت انتشار اوراق بهادار بدهی ملزم به استفاده از رکن ضامن (یا ارائه تضمین) مطابق مقررات مربوطه هستند.

شرایط اوراق بهادار دارای سود- درآمد قطعی

در خصوص اوراق بهادار دارای سود- درآمد قطعی از جمله اوراق اجاره، اوراق مرابحه، سفارش ساخت، رهنی، خرید دین و ...، بند مربوط به "ارائه گزارش توجیهی تأمین مالی بانی به همراه گزارش حسابرس بانی درخصوص آن و رعایت شرایط دارایی و سایر مقررات مندرج در دستورالعمل" از بخش مربوط به شرایط صدور مجوز حذف و"ارائه گزارش حسابرس بانی درخصوص بیانیه ثبت و رعایت شرایط دارایی و سایر مقررات مندرج در دستورالعمل" جایگزین می شود.

استفاده از خدمات مشاور عرضه و متعهد پذیره ­نویس در انتشار اوراق بهادار اختیاری خواهد بود و درصورت استفاده از ارکان فوق ضروری است اطلاعات مربوطه در مستندات انتشار اوراق افشا و قرارداد فی­مابین طبق مقررات برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ارسال شود. 

همچنین، اعلام قبولی سمت توسط عامل فروش (شرکت کارگزاری) و عامل پرداخت (شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ) جهت انتشار اوراق برای بانی کفایت بوده و الزامی جهت ارسال قرارداد به سازمان بورس نیست.                        

انتهای پیام