خودروسازان ۱.۲ میلیون دستگاه تولید می کنند / طرح فروش فوری هر ۳ ماه یکبار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین مدرس خیابانی در دیدار با علی نیکزاد نایب‌ رئیس مجلس درباره وضعیت صنعت خودروسازی گفت: پس از اعمال تحریم‌های آمریکا شرکت‌های خودروسازی کره و فرانسه چمدان را بسته و ایران را ترک کردند. در این شرایط حتی خوشبینانه‌ترین افراد نیز تداوم فعالیت خودروسازان را بعید می‌دانستند.

وی افزود: خودروسازان توانستند در سال‌های 97 و 98 با تکیه بر توان داخل به تولید ادامه دهند و حتی سال جاری تولید 1.2 میلیون دستگاه خودرو در دستورکار این شرکت‌ها قرار گرفته است. بخشی از تقاضای موجود در بازار خودرو کاذب بوده و ناشی از سوداگری است. زمانی که افراد می‌توانند با خرید خودرو حدود 40 میلیون تومان سود بدست آورند مسلماً سوداگران تمام تلاش را برای استفاده از این فضا بکار می‌برند.

این مقام مسئول با ابراز اینکه تاکنون در طرح فروش فوری حدود 25 هزار دستگاه عرضه می‌شود در حالی که حدود 3 میلیون نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: در این شرایط چاره‌ای جز قرعه‌کشی برای وزارت صنعت باقی نمی‌ماند. مقرر شده هر 3 ماه یک‌بار طرح فروش فوری خودرو اجرایی شود مادامی که قیمت خودرو واقعی نشود این بازار همچنان محلی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه نهاده‌های تولید خودرو مانند فولاد حدود 168 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، عنوان کرد: در سال گذشته با بومی‌سازی تولیدات حدود 300 میلیون دلار از ارزبری تولید خودرو کاسته شد و براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر است این رقم در سال جاری به 500 میلیون دلار برسد.

وی درباره تولید خودروی ملی توضیح داد: باید کمیته مشترکی با حضور دانشگاه علم و صنعت، ایران خودرو، سایپا و معاونت آموزشی وزارت صنعت تشکیل شود و پلت‌فرم مشترک تولید خودروی ملی طراحی شود. برای تولید خودروی ملی باید علی‌رغم طراحی پلت‌فرم مشترک منابع مالی مورد نیاز نیز فراهم شود.

انتهای پیام