نظر مدیر ذوب آهن درباره کاهش قیمت محصولات فولادی و غافلگیری واسطه ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا کجباف درباره شوک "ذوب" به بورس امروز گفت: شرکت ذوب آهن برای تنظیم بازار مصرف، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و جلب رضایت مشتریان با هدف حمایت از حقوق مصرف کنندگان نهایی تاکنون مجموعه اقدام‌هایی را به کار گرفته است.

وی افزود: ذوب آهن نهم خرداد در اقدامی بی‌سابقه نامه‌ای به همه کارگزاری‌ها و نهادهای نظارتی بخش ساختمانی ارسال کرد و داوطلبانه قیمت پایه را حدود ۴۲۰ تومان کاهش داد حال انتظار می‌رود تولیدکنندگان فولاد در این اقدام ملی مشارکت کنند. هدف این اقدام جلوگیری از رانت فروش محصولات ساختمانی ناشی از تفاوت بورس کالا و بازار بود. اقدام‌هایی از این قبیل مانع سوء استفاده دلالان از فروش محصولات با قیمت‌های سرسام‌آور می‌شود که  امید می رود همه مصرف‌کنندگان نهایی از این اقدام  بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: روز شنبه (دهم خرداد) شاهد بودیم تصمیم "ذوب" و درپی آن مجتمع فولاد خراسان باوجود همه سنگ اندازی‌ها و مخالفت‌های واسطه‌گران عملیاتی شد، هدف از این اقدام حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی و همسو با سیاست‌های دولت است.این اقدام‌ها دخالت دلالان در بازار را به حداقل می‌رساند بنابراین سبب ناراحتی دلالان و واسطه‌گران خواهان افزایش قیمت بی‌رویه در بازار می‌شود. در نتیجه با حذف واسطه‌گران در کنار مصرف‌ کنندگان نهایی، فولادی‌ها نیز بی‌بهره نمی‌مانند.

کجباف عنوان کرد: تا کنون اجماع خوبی میان تولیدکنندگان بزرگ حاصل شده است از این رو انتظار داریم با مشارکت دیگر شرکت‌‌ها این اقدام ثمربخش باشد. کاهش منطقی و اصولی قیمت از رشد بی‌رویه و افسارگسیخته قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. فرمول کاهش قیمت بطور منطقی و علمی اجرا می‌شود. فرمول پیشنهادی روز شنبه براساس قیمت شمش صادراتی و احتساب دستورعمل‌های سازمان‌های نظارتی است در این فرمول همه هزنیه‌های تولیدی و میزان سود بنگاه‌ها منطقی می‌شود.

وی اضافه کرد: در نتیجه قیمت‌های بازار در شرایط مناسبی قرار می‌گیرد همچنین به تولید و فروش هیچ لطمه‌ای وارد نخواهد کرد و شرکت‌های تولیدی از حداقل سود منطقی برخوردار می‌شوند. این اقدام مانع رشد فولادی‌ها در سال جهش تولید نمی‌شود بلکه سبب سوق دادن جریان نقدینگی مولد به سمت تولیدکنندگان و قیمت مناسب بازار و حذف دلالان می‌شود.

کجباف تاکید کرد: فرآیند کشف قیمت در بورس از ساز و کار عرضه و تقاضا است. حجم تقاضای میلگرد در بازار یک میزان منطقی است. از طرفی شیوع کرونا سبب رکود بازارها تا فروردین‌ماه شد و این تأثیر نامطلوب در اردیبهشت و خرداد کاهش یافت و به عبارتی از میان رفت. عرضه و تقاضای میلگرد در اردیبهشت و خرداد نسبت به فروردین‌ با افزایش روبرو بوده و این اقدام جلو هیجان‌های کاذب سفته‌بازان و سوداگران در بورس را گرفت و مانع افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها شد.

انتهای پیام