دستور روحانی بر فروش سهام و حمایت از بورس / مشوق جدید برای عرضه های اولیه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اسحاق جهانگیری در جلسه دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ، نقش بازار سرمایه را در مردمی کردن اقتصاد پراهمیت و اساسی دانست و گفت: حضور و فعالیت مردم در بازار سرمایه به معنای این است که افراد صاحب و مالک سهم کارخانجات بزرگ می‌شوند.

طبق گزارش رییس سازمان بورس ، ۱۳ میلیون نفر دارای کد معاملاتی بوده و شاخص‌هایی نظیر تأمین مالی، شاخص کل بورس، ‌ ارزش معاملات و تعداد کدهای فعال نشان می‌دهد بازار سرمایه بزرگ شده و عمق پیدا کرده است.

بازار سرمایه همواره و به خصوص در شرایط کنونی از اهمیت فراوانی برخوردار است . این بازار برای همه دولت‌ها و حکومت‌ها با اهداف مختلفی که دارند اهمیت دارد و یکی از مهمترین اهداف آن شفاف سازی اقتصاد است. عملکرد شرکت‌های عرضه کننده سهام باید تا حد زیادی شفاف باشد و عملکرد آنها زیر نظر سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی خواهد بود و این برای هر اقتصاد و به خصوص اقتصاد ایران اهمیت دو چندان دارد.

ارزش سهام ۸ و ۱۶ میلیون تومانی سهام عدالت و وعده افزایش قیمت ها

آزادسازی سهام عدالت و امکان خرید و فروش آن در بورس یکی از بزرگترین طرح‌های اقتصادی و اجتماعی پس از انقلاب بوده  حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور در قالب طرح سهام عدالت، سهامدار کارخانجات مهم دولتی شده‌اند و امروز ارزش سهام آنها از رشد قابل قبولی برخوردار شده است به گونه‌ای که در حال حاضر ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی بین ۷ تا ۸ میلیون تومان و ارزش سهام یک میلیون تومانی بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان است.

دولت به مردم توصیه می‌کند سهام را نفروشند . چرا که افزایش پیدا خواهد کرد. البته شرایط برای کسانی که واقعا به پول آن نیاز دارند مهیا است تا بتوانند سهام را در بورس بفروش برسانند.

پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه و اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت تصویب شده و با اجرای این طرح این امکان فراهم می شود سهام عدالت به عنوان وثیقه پذیرفته و افراد بتوانند با دریافت کارت اعتباری، بخشی از نیازها را برطرف کنند.

تصمیم گیری درباره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

موضوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در جلسه هیات دولت در دست بررسی است و درباره ساز و کار آن به نحوی تصمیم‌گیری خواهد شد که مصلحت سهامداران و مردم مدنظر باشد.

بورس بهترین محل برای تامین مالی

اقتصاد ایران بزرگ است و باید تأمین مالی از طریق بازار سرمایه بیش از میزان فعلی باشد و در این زمینه بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ نیز باید فعالیت گسترده‌تری داشته باشند.  چرا که بهترین محل برای تأمین مالی آنها بازار سرمایه است.

در این میان دو روز پیش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی دولت با سود ۱۵ درصد فروخته شد. البته بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان تقاضا وجود داشت. اما سال گذشته با وجود سود فروش ۲۰ درصدی اوراق مشارکت به اندازه سال جاری استقبال نشد و این افتخار بزرگی است که نرخ سود بانکی به سمت منطقی شدن در حال حرکت است.

حدود ۱۰ سال است که نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده و این برای آینده اقتصاد ایران مشکل بزرگی است. باید برای فعالان بازار سرمایه و بخش خصوصی انگیزه ایجاد کنیم تا با استفاده از بازار سرمایه، تأمین مالی و نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.

دستور روحانی بر عرضه و فروش سهام در بورس حتی زیرمجموعه های نظامی

دستور رییس جمهوری مبنی بر عرضه و فروش سهام شرکت‌ها بوده و باید سهام شرکت‌های دولتی با مسئولیت وزارت اقتصاد عرضه شده و می‌شود تا به افزتیش تقاضا برای خرید سهام شرکت‌ها از سوی مردم رو پاسخ داده شود. هیچ فرصتی برای شرکت‌های بزرگ و نهادهای عمومی بهتر از شرایط فعلی نیست.

با دستور و مجوز مقام معظم رهبری ، حتی نهادهای نظامی می‌توانند سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های زیرمجموعه که فعالیت های غیرنظامی دارند را در بازار سرمایه عرضه کنند.

باید از اعتماد مردم به بازار سرمایه حراست و حفاظت شود . البته مردم باید بدانند بازار سرمایه ریسک پذیر است و حتماً باید برای فعالیت در این بازار با کارشناسان مشورت کنند.

مشوق جدید برای عرضه سهام 

طبق مصوبه جدید شورای عالی اقتصادی سران سه قوه در خصوص واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس ، شرکت‌هایی که در سال ۹۹ موفق به عرضه سهام در بازار سرمایه شوند، سازمان امور مالیاتی تنها مالیات یک سال آنها را محاسبه می کند و به مالیات سالیان گذشته ورود نخواهدکرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام