اثر افزایش نرخ دلار بر اقبال سه صنعت مهم و حرکت شاخص به کانال ۱.۸ میلیونی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی معاملات آخرین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز سفارشگیری برای عرضه اولیه "وپویا" صورت گرفت و سهامداران توانستند درخواست برای خرید 300 سهم سرمایه‌گذاری پویا را با قیمت حداکثر 410 تومان ثبت کنند.

همچنین قرار بود واحدهای صندوق دارایکم قابلیت معامله پیدا کند لکن این نماد بازگشایی نشد و دارندگان این واحدها، امکان فروش آن را نیافتند. بر اساس سخنان محمود گودرزی معاون شرکت بورس تهران، زمان معامله صندوق‌های ETF به هفته آینده موکول شد و به احتمال زیاد دارندگان این صندوق‌ها از روز شنبه یا یکشنبه قادر به معامله این صندوق‌ها خواهند بود.

امروز در میانه بازار شاهد حمایت رئیس جمهور از بورس در در جلسه هیات دولت بودیم. روحانی در این جلسه اعلام کرد: بورس را محکم و مستحکم نگاه می‌داریم. مهم‌ترین وظیفه‌ وزارت اقتصاد تقویت و حفاظت از بورس است. سهام بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، شرکت‌هایی که متعلق به نیروهای مسلح است همه باید به بورس بیایند و سهام را عرضه کنند. باید همه دستگاه‌ها سهام جدید در بورس عرضه کنند و امروز شرایط خوبی است که هم مردم بتوانند استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد. دولت زمین‌های فراوانی در اختیار دارد و این زمین‌ها را می‌توان برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار داد تا قیمت مسکن کاهش یابد.

در معاملات امروز  در گروه پالایشگاه،  فلزات اساسی و پتروشیمی اغلب نمادها در محدوده سقف قیمتی یا نزدیک به آن معامله شدند. نماد "شبندر " نیز با توجه به تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی توسط ناشر متوقف شد. 

در پایان معاملات امروز، شاخص کل با رشد 28 هزار و 413 واحدی به کانال یک میلیون و  419 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش هزار و 564  واحدی به کانال 432 هزار و 8 واحدی رسیدند. نماد‌های " فارس، فملی و شستا " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 11.6 و 6.7  هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "فملی و چکاپا " با 596 و 479 میلیارد تومان بود. خالص تغییر مالکیت بورس امروز 220 میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

در آخرین روز کاری این هفته وضعیت بازارهای جهانی مساعد است. مس به مرز 5900 دلار رسیده و دور از ذهن نیست در روزهای آتی وارد کانال 6 هزار دلار شود. روی به 2023  و هر انس طلا به 1787 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت نیز بالاتر از 42 دلار معامله و نفت خام WTI نیز در محدوده 40 دلار در هر بشکه داد و ستد می‌شود.

بررسی بازارهای رقیب نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 19 هزار و  920 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 19 هزار و 595 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 8 میلیون و 500 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد

رهبر انقلاب موافقت را با کمک ویژه مالیاتی به شرکت هایی که سال جاری وارد بورس می‌شوند، اعلام کرد. بر این اساس شرکت هایی که در سال ۹۹ وارد بورس شوند و ۲۵ درصد سهام را بصورت شناور عرضه کنند از بخشودگی مالیاتی سنوات قبل برخوردار خواهند شد.

ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد: ارزهای ایران در برخی از کشورها آزاد شده که وزارت خارجه به زودی آن را اعلام می‌کند. هم صادرات نفتی و هم صادرات غیرنفتی شرایط مناسبی دارد.

در معاملات ارزی دیروز حدود ۴۵ میلیون دلار از سوی بازار ساز عرضه شده که شامل عرضه و تقاضای بازار نیمایی نمی‌شود.

روحانی با اشاره به افزایش بی سابقه دلار به ۲۰ هزار تومان خواهان اقداماتی مانند افزایش عرضه سهام در بورس، فروش اوراق و اموال، تشکیل بورس مسکن و ایفای تعهد صادرکنندگان شد . هر لحظه آمریکا به تعهدات در برجام برگردد همان لحظه آماده هستیم و مشکلی نداریم آنها میز مذاکره را شکستند. درخواست برای مذاکره آمریکا از ایران به دلیل مشکلات آنها است. اروپایی ها شرمنده ایران هستند و تلفنی و حضوری عذرخواهی می‌کنند اما به وظایف عمل نکردند.

مرکز آمار با انتشار جدول درآمد و هزینه‌های خانوار ایرانی در سال گذشته ، متوسط هزینه ماهانه خانوار شهری و روستایی را ۳.۹ و ٢.۱ میلیون تومان اعلام کرد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز جلسه‌ای را برای رایزنی در خصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برگزار کند.

پیش بینی روند بورس

آمارها نشان می‌دهند در روزهای آغازین تابستان سال جاری تعداد شرکت‌هایی که در بازار سهام ایران هستند ( شامل بورس تهران و فرابورس ) و ارزش آنها از یک میلیارد دلار فراتر رفته و به ۶۲ شرکت رسیده است. روز سه‌شنبه مجموع ارزش جاری بازار سهام برای اولین بار از مرز ۳۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت.

گروه تولیدکنندگان محصولات شیمیایی با ۱۵ شرکتِ میلیارد دلاری و فلزات اساسی با ۸ شرکت ِمیلیاردی در صدر جدول بزرگان بورس جای دارند. با توجه افزایش نرخ دلار، شرکت‌های بزرگ بورس از جمله فولادی‌ها، پتروشیمی ها، پالایشگاه‌ها و شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند یا قیمت‌ کالاهای آنها با قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود از شرکت های بنیادی، مستعد رشد و مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می شوند و می توانند شاخص کل را به سمتاثر ۱.۸ میلیون واحد حرکت دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام