سود بازار بین بانکی به ۸.۵ درصد رسید/ پیش بینی کاهش نرخ سود وام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس معمارنژاد درباره آثار کاهش نرخ سود بین بانکی و به دنبال آن کاهش نرخ در نظام بانکی بر اقتصاد به ایبنا گفت: سود بازار بین بانکی ، متغیری علامت دهنده بوده و کاهش آن به این معنا است که امکان کاهش نرخ سود بانک ها وجود دارد.

وی ادامه داد: اولین اثر کاهش نرخ  سود بازار بین بانکی ، کاهش قیمت تامین مالی بود که دولت توانست اوراق بدهی یا اسناد خزانه را به جای نرخ ۲۲ با ۱۵ درصد به فروش برساند.

این مقام مسئول افزود: زمانی نرخ سود بازار بین بانکی حدود ۲۸ درصد بود اما اخیرا به ۸.۵ درصد هم رسید و امروز بر روی ۱۰ درصد ثابت شده است . چرا که بانک مرکزی کف نرخ را در عملیات بازار باز ۱۰ درصد اعلام کرده بود. اینکه بگوییم کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد تاثیری نداشته، حرف دقیقی نیست . چرا که آثار آن هم در بازار پول مشهود است هم اینکه نرخ سود سپرده‌ها را تحت تاثیر قرار داد که تمام این عوامل باعث کاهش قیمت تمام شده پول برای بانک ها می‌شود.

معمارنژاد افزود: اگر همین روند تداوم یابد و ثبات برسد حتما شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات خواهیم بود که بر کاهش نرخ تامین مالی هم اثر می‌گذارد و کاهش نرخ تامین مالی در اقتصاد هم به نفع همه است. علی رغم کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی ، میزان سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها کاهش نیافت.

به گفته وی ، حتی اگر این شرایط هم به وجود بیاید و پول در قالب سپرده‌ها کاهش یابد باز هم از سیستم بانکی خارج نمی‌شود. برای مثال اگر نقدینگی پس از خروج از بانک وارد بازار ملک هم شود، پول از حساب خریدار به حساب فروشنده منتقل می‌شود بنابراین حجم سپرده‌های مردم تغییری نکرده بلکه رشد هم داشته است.    

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام