اهم اقدامات و دستاوردهای مالی "مبین" / بررسی برنامه افزایش سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا شمیم در مجمع سالانه دیروز شرکت مبین انرژی خلیج فارس و در حضور 86.67 درصد سهامداران با ارائه گزارش عملکرد سال مالی گذشته از تولید افزایشی و بهره مندی از توان مهندسان داخلی برای تولید قطعات خبر داد و گفت: ساخت 3600 از قطعات دستگاه ها توسط کمیته فنی با میانگین سنی جوان انجام شده است. تامین قطعات ژنراتورهای آمریکایی در شرایط تحریم توسط گروه فنی تولید شده و در حال استفاده است بطوری که بخشی از این قطعات به سمت صادرات هم رفته اند.

برنامه افزایش سرمایه

وی درخصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت عنوان کرد: در سال 92 افزایش سرمایه داشتیم و خبر خوب برای سهامداران این است که اگر مجمع با بررسی ها مجوز افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را بدهد می توانیم در سال جاری افزایش سرمایه داشته باشیم.

اهداف کلان مالی

این مقام مسئول اهداف کلان مالی در نقشه استراتژیک را بهینه سازی تولید، افزایش سودآوری و سرمایه گذاری نام برد و افزود: تمامی اهداف کلان در راستای تداوم تولید هستند زیرا اگر مبین انرژی یک وقفه در تولید داشته باشد تاثیر آن می تواند 42 درصد تولید صنعت پتروشیمی را تحت الشعاع قرار دهد. گزارش عملکرد نشان می‌دهد در سال گذشته حادثه حادی نداشتیم.

دستاوردهای تولید

شمیم درخصوص دستاوردهای تولید طی سال 98 توضیح داد: تولید در سال گذشته نسبت به سال 97 افزایشی بوده و دلیل آن در سرویس قرار گرفتن برخی از طرح های فاز دوم عسلویه است که تامین یوتیلیتی آنها جزو تکالیف مبین نبوده اما با توجه به اینکه تامین کننده یوتیلیتی آنها هنوز به سرویس نیامده از این فرصت استفاده کردیم و مشتری ها را جذب و قرارداد 25 ساله منعقد کردیم و با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستیم. بطوری که ظرفیت‌های خالی در زمینه تولید اکسیژن و برق نیز در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تقریبا 47 درصد درآمد از ظرفیت تولید برق و اکسیژن تامین می‌شود. در حال حاضر نیروگاه برق با ظرفیت 96 درصدی مشغول فعالیت است در حالی که در دنیا نیروگاه باید با 80 درصد ظرفیت فعالیت کند و 20 درصد رزرو باقی بماند اما مبین انرژی خلیج فارس به دلیل نیاز مشتریان با حداکثر توان در حال تولید است. بر این اساس بخش تعمیرات و بررسی های سالانه بخصوص واحد ازت و نیروگاه که فوق العاده مهم هستند در زمان تعیین شده تعمیر می شوند.

پروژه های تعریف شده "مبین"

مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس درباره پروژه های تعریف شده در مبین انرژی خلیج فارس گفت: چالش‌های بسیار جدی در سال گذشته داشتیم. یکی از آنها پروژه 5 میلیون یورویی برای جلوگیری از قطع آب کولینگ شرکت‌های مشتری و مبین بود که در حال حاضر 25 درصد لوله های آن به سایت حمل شده و امید می رود حداکثر اوایل آبان در سرویس قرار گیرد. پروژه دیگر بویلر 350 تنی به ارزش 6 میلیون یورو و 11 میلیون تومان هزینه بوده که با پیشرفت 80 درصدی قفل شده بود و با فشار 25 بار آزمایش شد و در این ماه به سرویس می آید.

شمیم اضافه کرد: پروژه سبز آب استحصال شده از 500 میلیون مترمکعب پساب خروجی شرکت ها که باید به دریا بریزد را تصفیه کرده و حدود 500 مترمکعب در ساعت آب استحصال شده پساب به دریا می ریزیم اما برای استفاده از این آب تصفیه شده نیز پروژه ای تعریف شده که این آب را تبدیل کرده و در سرویس بهداشتی و فضای سبز استفاده کنیم. در حال حاضر این پروژه سبز 75 درصد پیشرفت دارد.

سه پروژه تحقیقاتی با پژوهشگاه صنعت نفت

وی درباره پروژه های تحقیقاتی با پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: سه پروژه با پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شده، پایلوت کنترل پساب به هزینه 1.5 میلیارد، دوم طرح جلوگیری از زنگ زدگی فلزات و تجهیزات در هوای شرجی عسلویه و سوم، کنترل و مدیریت انرژی مصرفی در شرکت مبین انرژی است بطوری که سیستم به اپراتور تذکر می‌دهد در رنج مصرف انرژی نیست و باید میزان مصرف را کنترل کند که سال آینده اجرایی خواهد شد.

اهم اقدامات و دستاوردهای مالی

شمیم پیگیری مستمر و اخذ نرخ های سرویس های جانبی از شورای رقابت، پرداخت و اخذ مجوز نرخ گاز 132 تومانی برای سوخت نیروگاه و اعمال آن در قبوض گاز با صرف ه جویی 250 میلیارد تومانی در هزینه سوخت، تغییر مفاد اساسنامه و نام شرکت درجهت اخذ مجوز عدم آلایندگی و تثبیت نرخ سوخت، پیگیری استرداد 14 میلیارد تومان سود ابرازی موضوع قانون بودجه سال 92، پیگیری جهت اخذ تاییدیه معافیت عوارض گازرسانی سوخت مصرفی، کاهش دوره وصول مطالبات، تسویه کامل بدهی های ارزی و ریالی و اقساط تسهیلات فاینانس و ... را جزو اهم اقدامات و دستاوردهای مالی برشمرد.

در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند گذشته و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از 2046 ریال سود محقق شده هر سهم، 1850 ریال معادل 90 درصد سود نقدی توزیع شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام