شرایط مستاجرین مشمول سقف نرخ‌های مصوب اجاره‌ بها اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود محمودزاده درباره مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای ساماندهی بازار اجاره به ایرنا گفت: طبق مصوبه جدید، افزایش نرخ اجاره در تهران ۲۵ درصد و در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر شامل مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج ۲۰ و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد افزایش می یابد.

وی افزود: اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهدات عمل نکرده و موجب ضررو زیان مالک شده باشد مشمول این مصوبه نخواهد بود. همچنین اگر مالکی در حین اجاره ملک به صورت رسمی و نه قولنامه‌ای خانه را فروخته باشد، مستاجر باید پس از دو ماه ملک را تخلیه کند.

این معاون ادامه داد: چنانچه مستأجر به نرخ‌هایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده تمکین نکند، موجر می‌تواند حکم تخلیه برای وی صادر کند . اما اگر موجر بیش از ۲۵ درصد از مستأجر مطالبه کند، مستأجر می‌تواند از پرداخت آن سر باز زده و از تخلیه ملک خودداری کند.

محمودزاده گفت: از امروز تمام معاملات مسکن باید کد رهگیری داشته باشند و مستاجرینی که کد رهگیری ندارند به دفاتر املاک مراجعه کرده و بدون هیچ وجهی آن را دریافت کنند.برخی دفاتر املاکی که از صدور کد رهگیری شانه خالی می‌کنند می‌خواهند مالیات ارزش افزوده را پرداخت نکنند و به مالک و مستاجر ربطی ندارد.

وی افزود: از آنجا که این مصوبه مربوط به شورای عالی امینت است ضمانت اجرایی آن فراتر از مصوبه مجلس بوده و هیچ مرجع قضائی حکم تخلیه برای مستأجر را ندارد.لذا حقوق مالک و مستأجر ضایع نمی شود.

محمودزاده ادامه داد: با دستور اسحاق جهانگیری قرار است به زودی بانک مرکزی بسته تأمین مالی طرح اقدام ملی مسکن و کل حوزه مسکن را به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام