پیش بینی خط مقاومت روانی ۱.۵ میلیونی شاخص‌ و استراحت دو هفته‌ ای

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) با بررسی معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: با آغاز معاملات امروز شاهد تشکیل صف های فروش سنگین بودیم و سپس رفته رفته صف های فروش جمع شدند تا از شدت افت شاخص کاسته شود البته این موضوع به کمک نمادهای "شستا،شپنا" رقم خورد. .

نماد "شپنا" که به دلیل تغییرات 20 درصدی قیمت به مدت 60 متوقف شده بود پس از بازگشایی به همراه "شبندر" در سقف دامنه قیمتی مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای بزرگ گروه فلزات اساسی همچون  "فولاد" و "فملی" رمق چندانی نداشتند اما  گروه  خودوریی ها پر تقاضا ظاهر شدند.

دو نماد "خساپا" ‌و "خودرو" هر دو با صف خرید سنگین روبرو شدند. در گروه  بانکی ها، "وبملت" امروز را منفی دنبال کرد اما گزارش های اخیر بانک صادرات که نشان از بهبود وضعیت درآمدی و سود دارد باعث شده نماد "وبصادر"با صف خرید همراه باشد.

در پایان معاملات، شاخص کل با کاهش 10 هزار واحدی به کانال یک میلیون و  481 هزار تایی و شاخص هم وزن با کاهش 5 هزار و 420  واحدی به کانال 434 هزار و 748 واحد رسیدند. 

نماد‌های "شستا و شپنا " بیشترین تاثیر مثبت و  نماد‌های "فولاد و کگل" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 15.7 و 5.5  هزار میلیارد تومان بود.  بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "فملی و فولاد " با 700 و 693 میلیارد تومان بود. خالص تغییر مالکیت بورس امروز 91.2 میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. قیمت جهانی مس از اواسط ماه مارس و با کاهش میزان تولید این فلز در معادن و ثبات تقاضا در صنایع پایین‌دستی عمدتا ناشی از شیوع کرونا روندی صعودی را آغاز کرده است. در معاملات امروز، مس به 5958 دلار ، روی 2022  و هر انس طلا به 1783 دلار رسیدند.

هر بشکه نفت برنت نیز در محدوده 40 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز به 38 دلار در هر بشکه رسیده است. بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 20 هزار و  250 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 19 هزار و 50 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 8 میلیون و 800 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد

شرکت بورس اعلام کرد: مصوبه کاهش 20 درصدی کارمزد معاملات باعث افزایش حجم معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌شود.

نعمت الله شهبازی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و تأمین مالی وزارت صنعت گفت: شرایط اقتصادی و محدودیت در منابع مالی ایجاب می‌کند به سوی استفاده از ابزارهای نوین مالی حرکت کنیم و این موضوع یک انتخاب نیست یک الزام برای بخش تولید است.

انجمن صنعت سیمان اعلام کرد: بر اساس توافقات به عمل آمده با وزارت صنعت قیمت سیمان 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر خارجه با اشاره به اقدامات انجام شده برای حضور ایرانیان خارج نشین در بورس داخلی ایران گفت: مطمئن هستم ایرانیان خارج از کشور به شدت به ایران علاقه مند هستند و می‌توانند در این مقطع حساس اقتصادی و به ویژه در سال جهش تولید در این نهضت مشارکت داشته باشند.

قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی بر اساس میانگین نرخ ارز معاملاتی در سامانه نیما 161410 ریال اعلام شد.

همزمان با افزایش قیمت ارز، بازار ساز با افزایش عرضه مانع از تشدید نوسانات و سوداگری دلالان شد طی یک هفته گذشته بازارساز حدود 500 میلیون دلار در بازار عرضه کرده است.

هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: اگر اجازه بدهیم تحریم تسلیحاتی ایران منقضی شود آنچه ایران در خفا در حال انجام بوده را در روز روشن انجام خواهد داد. اگر با قواعد ایران بازی کنیم، برنده می‌شود.

پیش بینی روند بورس

در حال حاضر مهم‌ترین چالش بازار سرمایه، تقابل شاخص‌کل با مقاومت روانی 1.5 میلیون واحدی است که با توجه به جریان مثبت ورود نقدینگی به بازار می توان امیدوار بود پس از عبور به سمت 1.8 میلیون واحد حرکت کند. برخی از فعالان اعتقاد دارند بازار همان رفتاری که در زمان شکستن قله یک میلیون واحدی داشت، اکنون برای شکستن این مقاومت روانی بر همان پایه عمل خواهد کرد و شاید یک یا دو  هفته‌ زمان نیاز داشته باشد.

از سوی دیگر  نرخ  دلار همچنان محرک رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف است. در نتیجه اگر امروز در بازار ارز، قیمت‌ها بالا رونده باشند، سهامداران نیز به راحتی سهام را در این قیمت‌ها حراج نخواهند کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام