خودتعریفی و ادعای پذیرش شرکت خانوادگی در تابلوی اصلی بورس/ توصیه به سازمان!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علیرضا کلاهی بدون ارایه آمار و مستندات و معیارهایی ، نکاتی درباره بازار سهام مانند حبابی بودن بورس در بهمن سال گذشته ، نقش P/E در شرکت های خصوصی و توصیه به مدیران سازمان بورس برای جلوگیری از تکرار اتفاق بانک ها ، لزوم حضور نیروگاه ها در در بورس ، خودتعریفی از شرکت و ادعای وضعیت نامساعد شرکت های همگروه در بورس و... به بااقتصاد اعلام کرد: این شرکت تا تابستان با سرمایه 102 میلیارد تومانی در تابلوی اصلی بورس پذیرش و عرضه اولیه می شود.

تفسیر آفای مدیر از P/E

داغ شدن خرید سهم و ورود مردم به بورس اتفاق مبارک برای صنعت کشور است. چون این رشد ( P/E نسبت قیمت سهام به درآمد) در بورس برای اولین بار برای بخش خصوصی و صنعت غیر رانتی کشور است.

در بورس عمده مواردی که می دیدیم یا یک سری صنایع بزرگ که وابسته به مواد اولیه و رانت های بزرگ بودند مثل فلزات اساسی و پتروشیمی ها و قسمتی هم که بخش خصوصی بود به صورت عام و جدی عرضه نشده بود و با یک میزان شناور پایین عرضه شده بود. طبیعتا برای صنعتگر یک P/E شش و هفت، هیچ جذابیتی نداشت و شرکت هایی که موفق بودند هم چشم انداز رشد بازار را می دیدند و هم اینکه می دانستند شاید سود خالص بالایی نکنند اما حداقل این سود در مقابل تورم و جهش های نرخ ارز به گونه ای بیمه است.

وضعیت شرکت‌های کابلی حاضر در بورس جالب نیست !

از یک سو واهمه داشتیم که وارد بورس شویم. چون شرکت‌های کابلی که در بورس هستند هیچ کدام وضعیت جالبی ندارند.( براساس چه متر و معیارها و آمارهایی؟) . برای همین از یک طرف در گروه جالبی قرار نمی گرفتیم اما از سوی دیگر هم واقعیت این است که در حوزه صنعت برق کشور، شرکت سیم و کابل ابهر را تنها به عنوان یک کابل ساز نمی‌بینند.

چون شرکت سیم و کابل ابهر از ارکان صنعت برق کشور است. وقتی در وزارت نیرو جلسه ای برگزار می شود برای بررسی طرح های صنعت برق کشور از شرکت کابل ابهر نیز در کنار غول‌هایی مثل مپنا ، فراب و ایران ترانسفو دعوت می شود. در خارج از کشور نیز شرکت سیم و کابل ابهر یک جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. نقل قول از سفیر ایران در عراق را برایتان عرض می کنم.

سفیر ایران می گفت «وقتی با وزیر برق عراق برای برگزاری نمایشگاه برق صحبت می کردیم وقتی فهرست شرکت‌ها را نگاه می کردند وزیر برق عراق پرسیده بود که چرا شرکت سیم و کابل ابهر حضور ندارد».

شرکت سیم و کابل ابهر تنها تولیدکننده ای است که مجوز حضور در صنعت نفت عراق را گرفته است. پس جایگاه این شرکت جایگاه ویژه و متفاوتی است. در همین 10 تا 15 سال گذشته بر روی کیفیت و خدمات مشتری متمرکز شدیم. از این سوی سرانه تولید را 700 درصد افزایش دادیم . روی برخی تکنولوژی‌های نوین نیز کار شده است. محصولات دانش بنیان شرکت سیم و کابل ابهر در منطقه بی نظیر است و برای بهبود عملکرد کابل های فشار قوی نیز اقدامات مناسبی شده است.

شرکت سیم و کابل ابهر در حال حاضر 70 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. علیرغم اینکه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز بسیار سختگیر هستند در آنجا هم 70 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

ضایعات یک دهم درصدی بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان = سالی پنج میلیون دلار خسارت

پروژه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است تمام کابل ها را از شرکت سیم و کابل ابهر خریداری کرده و یک متر از این کابل ها تاکنون مشکلی پبدا نکرده اند. در این پالایشگاه هر یک دهم درصد ضایعات یعنی سالی پنج میلیون دلار خسارت. بین هزاران کیلومتر کابلی که تحویل داده ایم حتی یک متر آن هم مشکل پیدا نکرده است.

ادامه خود تعریفی ها و انتظار پذیرش در تابلوی اصلی بورس !

شرکت سیم و کابل ابهر جزء 40 شرکت منتخب وزارت صنعت است که با انجام پالایش ، تعدادی شرکت خصوصی را انتخاب کرده است. علت دعوت نیز هم اندازه شرکت و هم و اسم و اقبالی که این شرکت از لحاظ سلامت و شفافیت بوده است.

 این شرکت قرار است با سرمایه 102 میلیارد تومان وارد بورس شود.  هدف این است که بر روی تابلوی اصلی برویم !!! ( در حالی که اکثر شرکت های حتی بزرگتر از سیم و کابل ابهر در فرابورس و در بهترین حالت در بازار دوم معاملات بورس پذیرفته شده و می شوند ). جایگاه این شرکت توجیه می کند چون شاید ورود به فرابورس خیلی راحت تر و مسیر هموارتری بود اما علاقمند بودیم که روی تالار اصلی بورس برویم.

امید است با زحمت هایی که گروه  می کشد تا گزارش‌های سال 98 را حسابرسی کند تا پایان تابستان بتوانیم وارد بورس شویم. این شرکت در سه سال گذشته یک روز معوق بانکی پرداخت نکرده است. گزارش‌های حسابرسی علیرغم اینکه این شرکت خانوادگی است ،  حسابرس جدی معتمد بورس داشته است. گزارش‌های مالیاتی شرکت هم تا سال 97 تایید شده و مالیات 98 مانده که بزودی خواهیم بست. اساسا شرکتی هستیم که هیچ نوع علامت سوالی در تاریخچه مالی وجود ندارد.

توصیه به سازمان بورس و نیروگاه ها !

باید نهادهای نظارتی بورس سختگیر باشند. نباید بگذاریم آن اتفاقی که به دلیل ضعف نظارت بانک مرکزی در سیستم بانکی ایجاد کرد در بورس رخ دهد. موضوعاتی مثل بحث امنیت اطلاعات، تقارن اطلاعاتی در بازار و مدیریت شرکت‌ها توسط مسئولان بورس باید جدی گرفته شود تا مردم به بازار سرمایه اطمینان بیشتری و پابرجاتری پیدا کنند. مرتب باید اعلام شود که افراد بدون اطلاع سرمایه گذاری نکنند.

نیروگاه‌ها باید وارد بورس شوند. وضع مطالبات نیروگاه‌ها خیلی بد است. اصلی ترین حوزه بدحسابی وزارت نیرو اتفاقا با مالکان نیروگاه‌ها بوده است.موضوع هم روشن است نیروگاه‌ها را که نمی توان خاموش کرد و باید برق تولید کنند. این برق را فقط وزارت نیرو می خرد. بنابراین اولویت پرداخت بدهی ها فعلا نیروگاه‌ها نیستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام