اثر همکاری ۲۵ ساله ایران و چین : عبور از تحریم و احیای جاده ابریشم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، زکریا ابو سلیسل تحلیلگر سیاسی با انتشار گزارشی درباره توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در روزنامه الاخبار اعلام کرد: ایران در پی این توافق، روزنه‌های جدیدی برای عبور از تحریم های آمریکا ایجاد کرده و ضمن احیای جاده ابریشم به بزرگ ترین هم پیمان منطقه‌ای چین تبدیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پس از اعلام موافقت ایران با امضای توافق همکاری ۲۵ ساله با چین، حتی اگر اختلافات ایران با کشورهای غربی حل شود، تهران به همکاری‌ها در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی با پکن ادامه می دهد و هم پیمان چین خواهد ماند.

اوایل سپتامبر گذشته و بعد از مذاکراتی که محمدجواد ظریف در اواخر ماه آگوست در پکن انجام داد مقرر شد چین ۲۸۰ میلیارد دلار در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران و ۱۲۰ میلیارد دلار در راه اندازی طرح خط ریلی به طول ۹۰۰ کیلومتر میان تهران و مشهد و قطار تندرو میان تهران، قم و اصفهان سرمایه‌گذاری کند.

کمترین نتایج این توافق این است که به محض اجرایی شدن ، چینی‌ها میزان بیشتری از نفت ایران را خریداری خواهند کرد که دو سوم آن را به‌صورت نقدی و یک‌سوم باقی‌مانده را به‌صورت کالا و خدمات به ایران پرداخت می کنند.

پس از آن چین شروع به اجرای طرح های اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌کند که ضمن اشتغال زایی، ایران به مرکزی بزرگ برای کالاهای چینی تبدیل خواهد شد و به جای اینکه کالاها از چین ارسال شود، ایران به بزرگترین توزیع‌کننده کالاهای چینی در خاورمیانه، غرب و شمال غرب آسیا و به ایستگاه اصلی جاده ابریشم جدید چین تبدیل خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام