حمایت از تصمیم جدید بانک مرکزی و پیشنهاد انتشار اوراق قرضه بلندمدت با سود جذاب

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین سلیمی درباره افزایش دو درصدی سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی ( از 11 به 13 درصد که از فردا اعمال می شود ) به ایبنا گفت: بانک مرکزی با این اقدام نیاز بین بانکی را تامین و به تقویت آن کمک کرده و افزایش دو درصدی باعث جذب مقداری از نقدینگی می شود ولی بهترین راه بانک مرکزی انتشار اوراق قرضه بلندمدت مدت مثلا ۱۰ یا ۷ ساله با نرخ سود جذاب است تا مانع از افزایش پایه پولی و کمک گرفتن از منابع بانک‌ها برای تامین مالی دولت شود.

وی ادامه داد: اوراق بدهی و دولتی خارج از کشور به طور معمول در بازه‌های زمانی ۵ تا ۱۰ ساله منتشر می‌شوند و بانک‌ها و شرکت‌های مختلف با پیش‌بینی از میزان تعهدات و برای اطمینان بخشی از دارایی‌ها این اوراق را خریداری می‌کنند اما در ایران اوراق اسناد خزانه یا بدهی در بازه زمانی یکساله منتشر می‌شود و به همین دلیل نرخ سود آن را با سپرده‌های بانکی مقایسه می‌کنند.

این عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه افزود: انتشار اوراق بدهی با نرخ سود ۱۵ تا ۱۷ درصدی برای خریدار جذابیت لازم را ندارد و باید بانک مرکزی در نرخ سود تجدید نظر کند. فعلا" فقط بانک‌ها امکان خرید اوراق را دارند ولی باید با تغییر رویه می توان هم نرخ سود را جذاب و هم امکان خرید اوراق توسط غیربانکی‌ها را هم فراهم کرد.

سلیمی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از اوراق منتشره دولت توسط بخش دولتی و بانک‌ها با هدف پشتوانه‌های تضمین‌ها خریداری شده است . زیرا بخش خصوصی با توجه به در نظر گرفتن تورم و سایر متغیرهای اقتصادی مانند شاخص بورس، تمایلی به خرید اوراق ندارد .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام