هشدار دبیرکل کانون کارگزاران بورس به آثار خاموشی هسته معاملات + دلایل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح‌الله میرصانعی با بیان اینکه سیاست‌ها و مقرراتی که در بازار سرمایه شکل گرفته، هسته معاملات بورس تهران را به سمت خاموش شدن سوق می‌دهد به دنیای اقتصاد گفت: علت این اختلال‌ها حضور حداکثری مردم برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس است . هیچ سیستم معاملاتی در هیچ جای دنیا توان این حجم از سهامداران را ندارد. در کشورهای دیگر ضریب نفوذ مردم در بورس‌ها بیش از ۷۰ درصد است اما این نکته را باید در نظر گرفت که حضور سرمایه‌گذاران از طریق غیرمستقیم به واسطه سبدها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: تشویق مسئولان برای ورود مردم به بورس از سویی و اشتیاق سهامداران برای مشارکت در عرضه‌های اولیه با تضمین سود ۱۰۰ درصدی از مهم‌ترین دلایل برای خاموش شدن هسته معاملات است، سیاست‌ها، رویه‌ها و مقرراتی که مدیران بورس باید با توجه به حجم استقبال از این بازار آن را تغییر دهند.

این مقام مسئول عرضه‌های اولیه را از اصلی‌ترین دلایل اختلال مداوم سیستم معاملات دانست و ادامه داد: زمانی که مدیران بورس سود از پیش تعیین شده بدون ریسک را در قالب عرضه‌های اولیه به مردم ارائه می‌دهند چه انتظاری می‌شود داشت که مردم از این سود استقبال نکنند. بازار سرمایه باید جایی برای کشف نرخ باشد و زمانی که بورس در روز عرضه اولیه سقف و کف قیمت را بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی سهام تعیین می‌کند، سود تضمین شده و از پیش تعیین شده را در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده است.

میرصانعی عنوان کرد: فرش قرمزی که برای سهامداران پهن شده گریبان بورس را خواهد گرفت و خاموشی سامانه معاملات هشداری جدی است. دلیل دیگر خاموشی سیستم معاملات در آینده نزدیک، حضور مردم در صف خرید سهام است که بدون تحلیل و دانش پشت صف ایستاده‌اند. صف خریدی که علت اصلی آن محدودیت‌هایی چون دامنه نوسان و حجم مبنا است. علت دیگر اختلال‌های پی در پی سیستم معاملات، عدم تسهیل در افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، روند مجوز افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار طولانی است و سازمان بورس باید روند مجوز افزایش سقف را تسهیل کند و به کمتر از یک روز برساند. مسئولان بورس باید مردم را به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هدایت کنند تا فشار از روی سامانه برداشته شده و از نقطه خاموشی فاصله بگیرد.

با تغییرات زیرساخت‌ها می‌توان از بار سامانه کم کرد

علیرضا تاج‌بر عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس نیز در این رابطه گفت: سامانه معاملاتی ۱۵ سال پیش خریداری شده و امروز مستهلک است و نیاز به توسعه و اصلاح دارد. این سیستم در آن زمان برای حجم معاملات ۱۰۰ میلیاردی و بازاری با تراکنش‌های بسیار کم طراحی شده است. سال ۹۳ به روز رسانی این سامانه انجام شده اما با توجه به ورود بی‌سابقه نقدینگی و افزایش چشمگیر حجم معاملات این سیستم نیاز به توسعه اساسی دارد.

وی افزود: درست است که تحریم‌های یکجانبه کار را برای توسعه این سیستم سخت کرده اما این کار همچنان شدنی است. این سامانه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و با تغییرات زیرساخت‌ها می‌توان از بار سامانه کم کرد. این نکته نیز ضروری است که سیاست ارکان بازار باید تشویق سرمایه‌ گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم باشد و در این میان ایجاد سبد‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید تشویقی برای مردم در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام