پیش بینی شاخص ۲.۲ میلیون واحدی + اثر افزایش دلار بر صنایع صادرات محور

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: افزایش تقاضا و ورود نقدینگی امروز هم با صعودهای خیره کننده توانست شاخص را از کانال 1.7 میلیون واحد عبور دهد. همچنین برای دومین روز متوالی شاهد ابطال معاملات "شستا" بودیم. این نماد معاملاتی قبل از لغو معاملات به دلیل افزایش تقاضا، تاثیر 22 هزار واحدی بر شاخص را دارا بود.

در پایان معاملات تا زمان تهیه این گزارش و بدون لحاظ معاملات "خودرو ،خساپا" با حذف معاملات  "شستا" ، شاخص کل با افزایش 60  هزار واحدی به کانال یک میلیون و 718 هزارتایی رسید. برای سهام دو نماد "خساپا،خودرو" که این روزها بعد از ساعت معمول معاملات خرید و فروش می‌شوند، صف خریدهای میلیارد سهمی تشکیل شده است.

نماد‌های " فولاد، فارس ، فملی " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 13.8 و 5.9  هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "وبملت، چکاپا " با 681 و 334 میلیارد تومان بود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. قیمت جهانی مس که از اواسط ماه مارس و با کاهش میزان تولید در معادن و ثبات تقاضا در صنایع پایین‌دستی، عمدتاً ناشی از شیوع کرونا روندی صعودی را آغاز کرده در محدوده 6080 دلار معامله می شود.

در معاملات امروز روی 2046  و هر انس طلا به 1785 دلار رسیدند. هر بشکه نفت برنت نیز در محدوده 43.5 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز به 41 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 22 هزار تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 21 هزار و 850 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 200 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد:

همتی رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: تلاطم این روزهای بازار عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز به دلیل مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد. گزارشات خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزادشدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.

علی صحرائی مدیر عامل بورس تهران گفت: طبق اطلاعات دریافتی، دومین صندوق قابله معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است.

روح الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران از احتمال خاموشی هسته معاملات بورس در آینده نزدیک خبر داد زیرا که سامانه فعلی دیگر جوابگوی حجم فزاینده تقاضا در بورس نیست.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افرادی که برگه سهام عدالت دارند اما مشمول نیستند، افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی و دهک های پایین درآمدی که سهام نگرفتند اولویت های جدید سهام عدالت هستند.

زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با کاهش هزینه معاملات، حجم معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش یافته و این موضوع موجب تداوم استقبال از بورس شده و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب خواهد کرد. بورس تنها بازاری است که طی چند سال گذشته نشان داده می‌توان نقدینگی را به سمت آن و تولید هدایت کرد و در نتیجه تورم را کاهش داد.

محمدرضا معتمد عضو هیات مدیره سازمان بورس از آغاز عملیات اجرایی برای پذیرش شرکت‌های استانی در بورس و کشف قیمت دارایی آنها در آینده نزدیک خبر داد.

حسین سلاح ورزی نایب ‌رییس اتاق ایران با تاکید بر ضرورت جلب مشارکت بخش خصوصی در بورس بین‌الملل گفت: تمامی مدارک راه‌اندازی بورس بین‌الملل منطبق بر استانداردهای لازم تهیه‌ شده و در انتظار موافقت شورای عالی بورس است.

زمان سفارش‌گیری در عرضه اولیه شرکت لیزینگ پارسیان با نماد "ولپارس" در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری از ساعت 13 تا 16 و از 8 تا 10:30 خواهد بود.

پیش بینی روند بورس

همان طور که پیش تر اشاره شد افزایش تقاضا و ورود نقدینگی امروز هم با صعودهای خیره کننده توانست شاخص را از کانال 1.7 میلیون واحد عبور دهد. در این شرایط با ادامه ورود نقدینگی به بازار سهام و افزایش تقاضا، انتظار داریم شاخص کل در ابتدا به سمت 1.8 میلیون واحد و سپس 2.2 میلیون واحد حرکت کند. با توجه افزایش نرخ دلار، شرکت‌های بزرگ بورس از جمله فولادی‌ها، پتروشیمی ها و  پالایشگاه‌ها و شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند یا قیمت‌ کالاهای آنها با قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود از شرکت های بنیادی مستعد رشد و مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام